Anmeldelse: Lo and Behold, Reveries of the Connected World

Hvad er internettet? Rundt på kloden benytter vi os dagligt af det og kan have svært ved at leve uden, men hvad ved vi egentligt om dette elektroniske netværk, som forbinder os til resten af verden? Hvad er dets historie, kan menigmand forstå, hvordan det grundlæggende fungerer, og hvad er de potentielle implikationer af dets altid voksende, revolutionerende måde at kommunikere information på? Den tyske mesterinstruktør Werner Herzog undersøger dette og hint både grundigt og løst i sin dokumentar "Lo and Behold, Reveries of the Connected World".

Opdelt i ti forskellige – men ligesom nettet selv – unægteligt forbundne kapitler om internettets diverse aspekter går Herzog på opdagelse i denne monstrøse, menneskelige opfindelse. Fra dets spæde start på UCLA i 1969, hvor den allerførste besked blev sendt fra en maskine, der brød sammen undervejs, så kommandoen "LOGIN" kun blev til "LO" (som dokumentaren har hentet sit navn fra), over anonymitetens kaotiske indflydelse på andre menneskers liv, til et utal af filosofiske overvejelser om nettets udvikling og påvirkning af vores liv i fremtiden – på såvel Jorden som Mars – guides vi af Herzogs rustne, men altid skarpe, sære, tyske stemme, der interviewer både videnskabsfolk og originaler.

For det havde ikke været en Herzog-dokumentar, hvis ikke noget var lidt skævt. En helt igennem standard dokumentar om internettets historie vækker nok ikke den store interesse. Internettet er jo blot et fysisk netværk af kabler og computere, men så snart fokus er på denne enorme, ustoppelige udveksling af information, som forbindelsen muliggør, bliver emnet ret interessant – især pga. Herzogs slående, ukritiske åbenhed over for de meget forskellige mennesker, han vælger at filme.

Igennem dokumentarens ti kapitler interviewes anerkendte videnskabsfolk, der i dag anses for at være legendariske internetpionerer, men han kan heller ikke lade være med at sætte fokus på helt andre typer mennesker, som på den ene eller anden måde er blevet påvirket af internettets voldsomme udbredelse siden 60'erne. Fra excentriske videnskabsfolk med radikalt anderledes forståelser af, hvordan internettet bør fungere, over hackerlegenders skruppelløse udnyttelse af netforbindelser, til mennesker, der lever i eksil fra hverdagens teknologi, og grædende beretter om, hvordan deres overfølsomhed over for elektromagnetiske bølger piner dem. Alle skal tilsyneladende med i denne dokumentar, der konstant prøver at finde forbindelser mellem et hav af forskellige fænomener, som kan spores tilbage til internettets opfindelse.

Bortset fra sin allestedsnærverende stemme ser vi intet til den ellers farverige Herzog selv. Ud over sin voice-over kan han høres lige bag kameraet under interviews, og denne imaginære person er med til at markere filmens tvetydige tilgang til sit emne. Herzogs sløve, engelske udtale bidrager, ligesom de mange særlinge, til en legende, drømmende stemning igennem filmen, men hans visuelle fravær er samtidigt med til at fremhæve de modsat tørre, videnskabelige beskrivelser af en uendelig masse af maskineri, som forbundet muliggør internettets nærmest drømmelignende karakter.

Om internettet mon drømmer om sig selv er netop noget, der overvejes i et kapitel om kunstig intelligens. Dette svært tilgængelige, men fascinerende spørgsmål synes at afspejle filmens kerne ved at balancere mellem farverig forestilling og tørre tal, men desværre forbliver Herzog i sidste ende for meget ved sin fabulerende fascination og insisterer ikke nok på at videnskabeliggøre sin film, der ikke engang svarer på, hvad internettet fysisk er.

Lo and Behold, Reveries of the Connected World