Anmeldelse: Requiem for the American Dream

Med den mistillid mellem eliten og resten af befolkningen, som er øget markant de sidste år, er der i dag få, nulevende intellektuelle, som decideret kan kaldes for superstjerner. Den amerikanske lingvistikprofessor og filosof Noam Chomsky er en af dem. 87-årige Chomsky anses af mange for at være den største nulevende tænker, og ikke overraskende er der lavet mange film om ham. De dækker alle forskellige sider af den meget vidende mand. En af disse er "Requiem for the American Dream" og handler om Chomskys kritik af det moderne samfund – set i lyset af tiden efter finanskrisen i 2008.

"Requiem for the American Dream" er månedens dokumentar i Cinemateket og består af en serie interviews med Noam Chomsky. Her gennemgår han de relativt simple filosofiske principper, der ligger bag de enorme omfordelinger af rigdom og magt, som Chomsky påstår har fundet sted i USA siden nationens etablering. Hvert princip udlægges i hvert sit afsnit undervejs. På denne måde bliver det nemt at følge med i Chomskys argumenter, der grundlæggende siger, at den magtfulde og velhavende elite af handelsmænd i et moderne samfund, som f.eks. flertallet af The Founding Fathers var, aldrig vil uddele mere magt til resten af samfundet end højst nødvendigt.

Herfra får vi en meget detaljerig, men ikke desto mindre vigtig og lærerig indførsel i de sidste hundrede års amerikansk historie. Hvordan den amerikanske præsident Franklin D. Roosevelts New Deal-politik omfordelte rigdom og magt fra industrimagnaterne over til den brede befolkning. Hvordan dette var startskuddet til den enorme demokratisering, USA og resten af verden oplevede ind i 70'erne, hvor Vestens magteliter på både venstre- og højrefløj i fællesskab begyndte at modarbejde den, da de frygtede et kollaps af samfundet, hvis befolkningen fik for meget magt.

Dokumentaren byder på en stor mængde information at tygge på, men den er relativt letfordøjelig. Hvert afsnit introduceres med smukke, animerede collager, der præcist illustrerer det magtprincip, som afsnittet handler om. De er lavet udelukkende ved at kombinere dele af 1-dollarsedler. Pointerne understreges fint på denne måde, selvom George Washington, der pryder sedlen, ufrivilligt hænges ud, da han aldrig selv indgår i Chomskys kritik. En markant svaghed i filmen er nemlig, at den ukritisk tager Chomskys analyser for gode varer. Flere steder kunne det være interessant at høre Chomsky tilbagevise eventuelle kritikpunkter på egne teorier, hvilket desværre er fraværende.

Resten af dokumentaren er også lavet i en simpel, men meget klassisk dokumentarstil, hvor vi for det meste hører Chomskys stemme lagt over optagelser eller billeder fra den tid, som beskrives. De få gange, vi ser ham, er han enkelt opstillet foran en sort baggrund. Der er aldrig for mange detaljer til at forstyrre hans dybsindige analyser, som fortælles ukompliceret af Chomsky selv. Musikken er overdramatisk. Emnets alvor taget i betragtning er det forståeligt, men dét gør det nemmere at være skeptisk over for filmens hensigter.

Trods dens manglende evne til at nuancere og tilbagevise mulige modargumenter giver "Requiem for the American Dream" en smuk, dybdegående og samtidigt letforståelig analyse af det samfund, vi lever i – og heldigvis ikke fremstillet alt for negativt. Det skyldes ikke mindst Noam Chomskys afslappede og betryggende måde at forklare sine analyser, hvilket uden tvivl viser, hvorfor han stadig er så populær i dag.

Requiem for the American Dream