Anmeldelse: Ballerina

"Ballerina" er et nyt bud på en barnedrøms-film, der ikke byder på meget nyt.

Film om at være barn og have en drøm om et liv som voksen med succes virker til at være et gennemgående tema i animationsfilms-genren. Således så vi i Disneys succesfulde "Zootropolis" det være drivkraften, idet hovedkarakteren drømte om et liv som politibetjent. Ligesom i DreamWorks' "Syng" om drømmen som sangstjerne. "Ballerina" er en gentagelse af samme velkendte temaer.

Félicie er en forældreløs pige fra en lille by i Frankrig, hvis største drøm er at blive balletdanser. Sammen med sin bedste ven, opfinderspiren Victor, stikker de en dag af fra et børnehjem for at prøve lykken i slut 1800-tallets Paris. Félicie vil gøre alt for, at livsdrømmen skal gå i opfyldelse. Derfor stjæler hun en anden piges identitet, sådan at vores heltinde kan komme ind på balletskolen. Men der skal mere end adgang til, så den unge pige må nu kæmpe hårdt som aldrig før for at opnå sin største drøm.

Selvom "Ballerina" (eller "Leap", som den hedder på engelsk) i og for sig ikke ligefrem er en original fortælling, er det en stilfuld film for de mindste. Den franske animationsfilm gør sit bedste i forsøget på at stramme sig an og tilfredsstille sit publikum med sjæl, hjerte og svingende dansedrama med tempofulde skift.

"Ballerina" forsøger også at give et sjældent indblik, i hvordan det var at være barn, forældreløs og alene mod verden i slutningen af 1800-tallet, hvor intet var let og ligetil. Så jo, det yngste publikum kan blive beskæftiget med dans og drøm herom. Forældrene vil nok ikke hoppe i biografsædet af begejstring eller få noget med herfra. Der trædes vande i brugte klicheer om at følge sit hjerte, og det man brænder for.

Heldigvis vises "Ballerina" kun med dansk tale herhjemme af blandt andre Allan Hyde og Sofie Gråbøl. Derfor kan børn også let se denne alene. Og more sig med hinanden, ligesom de to venner i filmen gør, indtil de går hver til sit. Om den så også kan fastholde opmærksomheden hos de yngste seere, er en anden sag. Men børn kan lære både at drømme og følge hjertet, såvel som at ikke alt i livet er en leg.

"Ballerina" er en legende barnlig og charmerende lille (gen)fortælling om at have en hårdt prøvet og trist barndom, men samtidig også at have drømmen om et andet liv. En fortælling fra en helt anden tid og hverdag end vores målbevidste og travle nutid. Karaktererne er nogenlunde relaterbare, og antallet er passende med et twist af charme og humor, som fordeles godt ud over de 89 minutter. Fortællingen om drømmen er ikke altid nok i sig selv. Men sin tiltænkte publikum skal den nok tilfredsstille i sidste ende.

Ballerina