Anmeldelse: Dan Dream

Casper Christensen og Frank Hvam er blevet kaldt lidt af hvert igennem deres over 20-år lange karriere. Fra "Det er simpelthen for akavet" eller "De er alt for platte" til "De er genier" er som regel det, der bliver sagt når deres tidligere projekter som "Langt fra Las Vegas", "Casper & Mandrilaftalen" og "Klovn" omtales. Med deres tåkrummende humor er det næsten uundgåeligt ikke at skabe kontroverser og delte meninger. Nu kommer de med noget helt nyt. "Dan Dream" er seneste bud fra manuskript- og skuespillerduoen. Humoren er stadig tåkrummende. Desværre på den helt forkerte måde.

Dan Dream foregår tilbage i de farverige 80'er, hvor en gruppe optimistiske iværksættere sætter sig for at skabe verdens første elbil. Thorkild Bonnesen er i spidsen, spillet af Casper Christensen, og er sammen med Jens Knagsted (Frank Hvam) – en nørdet tøffelhelt – i gang med at revolutionere bilindustrien. Men Thorkild og co. bliver mødt af den provinsielle del af Danmark, hvor tingene går en lille smule langsommere. De flytter projektet til den fiktive by Bjerringsund på Fyn, der ifølge Thorkild skal omdannes til "Nordens Detroit" – den er der ikke så mange af fynboerne, der er med på. Han bliver mødt af skeptiske blikke fra de lokale, og der bliver rynket på næsen ved synet af hans ghanesiske kone.

"Dan Dream" lider hovedsageligt af to store problemer: Dårlige karakterer og elendige jokes. Thorkild er den eneste person i filmen, der virker nogenlunde fornuftig. Han er karismatisk, sympatisk og kan til tider endda også vise noget dybde til sig. Men alle de resterende mennesker i filmen er ligefrem idioter – alle og enhver! Der er stor mangel på sofistikerede karakterer, og dén mangel overføres også til filmens humor.

Der er lidt "The Wolf of Wall Street"-light over fortællingen. Forskellen ligger dog i, at Scorsese går hele vejen og lidt til. Det er tre timer med 200 km/t i overhalingsbanen, hvor alle grænser bliver overskredet. "Dan Dream" holder lidt fast i tøjlerne, siden det først og fremmest er en familiefilm. Det havde klædt handlingsforløbet, hvis der var noget modenhed at finde iblandt al galskaben. Men desværre bruger filmen sit krudt på at være så latterlig som mulig.

"Dan Dream" er en vaskeægte dansk folkekomedie, og det på godt og ondt – måske mest ondt. Stemningen er letsindet, og temaerne forbliver i overfladen. Vittighederne er så platte og barnlige, at når filmen faktisk gerne vil være seriøs, ender det med at være lommefilosofisk. Tonen er også helt off.

Det kan være svært at regne ud, om "Dan Dream" prøver på at være et troværdigt periodedrama, der samtidig er morsomt og rørende, eller om hensigten er at fortælle tamme prutte- og negerjokes. Uanset hvad har Casper Christensen og Frank Hvam i min optik for første gang sammen skrevet en komedie, der ikke er sjov. Øv for den da.

Se også: Casper Christensen, Frank Hvam, Magnus Millang og Niclas Kølpin sludrer "Dan Dream" med Moovy TV!

Se også: 80'er-quiz med Casper Christensen, Frank Hvam og Co.!

Dan Dream