Anmeldelse: Den anden side

Anders Matthesen er perfekt på en scene. Han er en kunstner med mange talenter – nogle elementer i hans karriere har han ramt bedre end andre, men det er ikke forkert at sige, at han er en komplet kunstner. Og på en scene er det de færreste, som kan nå ham til sokkeholderne. "Den anden side" handler ikke om den perfekte kunstner eller om en Matthesen med en mikrofon i hånden. Den handler om al arbejdet bag. Ikke som en fremvisning af en udbrændt og travl karrieremand. Nej, det handler om de dybere og til tider stressede sider, som ligger i det arbejde, det kræver for at være kunstner-alter egoet Anden.

Over en periode på over fire år fulgte dokumentarfilminstruktøren Pernille Rose Grønkjær Anders Matthesen gennem tykt og tyndt. Lige meget om han var på scenen, i garderoben, i bilen, på kontoret eller i hjemmet. Det betyder, at manden, som de fleste danskere kender som en af de største nulevende komikere i Danmark, bliver præsenteret fra en helt ny side. Grønkjær hiver også gamle privatoptagelser og klip fra tidligere shows frem. Det hele røres sammen til en rå og ærlig fremstilling af en multikunstner, som ikke er bange for at fremvise de sider, som vi ikke kender fra scenen.

Vi kender de velkendte tics og shows samt den komiske genialitet og rastløsheden. Faktisk burde vi alle allerede kende Anders Matthesen så godt, at man skulle tro, at en dokumentar om ham er unødvendig. Det nu 40-årige multitalent har trods alt været en del af og på toppen af branchen i 24 år nu. Pernille Rose Grønkjær rammer imidlertid plet i portrættet af den anden verden bag rampelyset.

"Den anden side" er en filmisk lækkerhed. Musikken og lyden rammer perfekt i spænd med og i stil med Andens tilstedeværelse. Grønkjærs film kommer rundt om de mest berømte shows og figurer fra en glorværdig karriere, men samtidig mærker vi hele tiden hans triste suk efter den ene ting som mislykkedes – rap-karrieren. Anders Matthesen er altid i gang følelsesmæssigt og fysisk. Vi ser og føler desperation og forvirring over livsvalg og indre tanker, som trykker, selvom Matthesen aldrig nogensinde er helt ude at skide, hvilket han måske selv tror. Det interessante er den usikkerhed og frygt, som han nævner. De er katalysatorer for de kreative sider.

Portrættet af Anders Matthesens dybere sider med indre kriser og svækkede selvværd viser, at han bestemt ikke er perfekt. Han er måske perfekt i sin udførelse af sit arbejde og sin karriere, men udenfor det er der mange tanker og ting, som skal falde i hak hele tiden. Det ligner ren udmattelse i form af succes. Ikke desto mindre er det svært ikke at respektere Anders Matthesens konstante søgen efter originalitet og udforsken indenfor sine egne tanker. Lidt af en mundfuld, men som altid smagfuld og værd at sætte tænderne i.

Anders Matthesen gæres og modnes. Til trods for de mange år på toppen fremtræder Anden aldrig for voksen, for hellig eller for rig. Det er som en god vin på flaske, som vi indimellem får lov til at drikke af, nyde og tage stilling til og så gemme væk, men altid have i tankerne. "Den anden side" giver os et tiltrængt slurk og indblik i multitalentet Anden og det mere sårbare menneske bag, Anders Matthesen.

Den anden side