Anmeldelse: Den grænseløse

Ny Afdeling Q-filmatisering er en solid krimi med et overraskende twist til sidst. Men der er for mange bump på vejen til, at det bliver rigtig spændende.

De reddede kvinden i buret. Så fik de nedlagt fasandræberne. Dernæst blev proppen sat i flaskeposten fra P, inden den mørke Journal 64 blev lukket. Senest blev de alle påvirket af Marco Effekten. Trekløveret Carl Mørck, Assad og Rose har været en del igennem i forbindelse med deres arbejde i afdeling Q. Deres nyeste opgave i "Den grænseløse" bringer dem på sporet af en mystisk sekt og hvordan man kan se på kunst fra alverdens sider.

Da den afsatte politichef på Bornholm begår selvmord til sin afskedsreception, får Rose sendt bud efter Carl og Assad til solskinsøen. De finder ud af, at den afdøde, som var en tidligere ven af Carl, var besat af mordet på en ung pige. Den lokale politistyrke ser helst, at trekløveret forlader øen igen, men især Rose er stædig. De finder ud af, at den døde pige var medlem af en religiøs sekt på øen, som måske skjuler mere, end hvad øjet lige ser. Sagen bliver startskuddet til et dyk ind i især Carls mørke fortid.

"Marco Effekten", der udkom i 2020, var den hidtil mørkeste del af filmatiseringerne af Afdeling Q-serien. Ulrich Thomsen gav det mere troværdighed i rollen som udbrændte Carl Mørck, som forfatter Jussi Adler-Olsen havde skrevet ham og foretrak på film. Denne gang er habile Ole Christian Madsen om bord som instruktør. Uden at levere prangende, er han et solidt valg til rollen.

Filmen går rigtig godt i land fra start med stemningsfulde drømmebilleder af den afdøde pige i og dernæst bliver vi kastet ind i sagen om politichefens selvmord. Elementerne skaber en god og mørk kontrast til hinanden og sådan er det flere steder i filmen. Det har Madsen og manuskriptforfatter Jakob Weis forløst rigtig godt. Især Weis’ manuskript er velskrevet, dog en smule konventionelt sine steder. Som publikum er man aldrig rigtig i tvivl om, hvornår en mistænkt er uskyldig. Ken Vedsegaard gør en god klam idiot på den lokale højskole. Rasmus Bjerg får god plads i anden halvdel af filmen som mystisk kunstner, der måske skjuler mere end, hvad han siger. Bjerg får de mørke sider rigtig godt ud og dér kommer man lidt i tvivl. Som ét af de få steder.

Til gengæld er manuskriptet rigtig godt skrevet i arbejdet på at få følelserne ud af Carl Mørch. I forhold til "Marco Effekten", som gjorde den hårdt prøvede betjent til en sammenbidt og endimensionel karakter, får vi denne gang mere kød på og Ulrich Thomsen får lov til at spille med både humor og følelser. Selve plottet omkring den religiøse sekt med Joachim Fjeldstrup som lederen Atu er en mærkværdig blanding, der aldrig rigtig når de højere magter. Den del fylder for meget i bogen og det fylder for meget i filmen. Det bliver aldrig rigtig spændende eller intenst, som intentionen har været. Til gengæld, når forløsningen kommer og morderen afsløres, er det reelt overraskende og ikke lige, hvem man havde forventet.

Der er mange, der kan være den grænseløse i dette nyeste kapitel af det populære Afdeling Q-univers. For hvem er det egentlig, der søger ud over normalitetens grænser? Ulrich Thomsen gør det bedre som Carl Mørch og Rasmus Bjerg leverer en skummel mistænkt. Ole Christian Madsen har kreeret en solid krimi med et overraskende twist til sidst. Men der er for mange bump på vejen til, at det bliver rigtig spændende.

Næste kapitel i serien hedder "Selfies". Det bliver spændende, at se om vi fremover får mere kød på de andre karakterer i den, ligesom Mørch har fået i denne omgang.

"Den grænseløse" har dansk biografpremiere 1. februar. Heriblandt hos FORMAT Bio. Læs mere her.

Den grænseløse