Anmeldelse: Fantastic Four (Blu-ray)

Selv efter at det amerikanske pressekorps havde lynchet filmen, var jeg stadig ikke parat til at afskrive "Fantastic Four", før jeg selv havde set Josh Tranks udskældte tegneseriefilmatisering. Min velvilje skyldtes Tranks fremragende debutfilm, "Chronicle" – en forfriskende jordnær superheltefilm med en effektiv og anderledes hjemmevideo-æstetik. Min goodwill overlevede tilmed denne nydelige nedsabling fra Rolling Stones pragtfulde filmkritiker Peter Travers: "'Fantastic Four' skraber ikke blot bunden, den smadrer gulvet og suger publikum ned i et sort hul af nedslående, koma-inducerende kedsomhed." Da jeg selv havde fået syn for sagen, følte jeg mig lettet over at være undsluppet filmens sorte hul med forstanden i behold. Puha.

Jeg har nu set "Fantastic Four" flere gange, men alligevel er jeg i tvivl om, hvorvidt jeg har set hele filmen, for "Fantastic Four" føles som én lang første akt i en historie uden en midterdel eller en ordentlig slutning. Vi møder de fire helte – Reed Richards, Ben Grimm og søskendeparret Johnny og Sue Storm – som arbejder på en maskine, der kan transportere mennesker til en alternativ dimension. Hvorfor har regeringen afsat milliarder til projektet? Jo, fordi, øh... når vi smutter til den anden dimension, så ender vi på en øde, gold stenplanet, hvor vi... hmm... ej, undskyld, jeg har ingen anelse. Vi bliver konstant mindet om, at den umiddelbart intetsigende stenplanet kan "redde Jorden", men det forbliver uklart hvordan (og hvad Jorden skal reddes fra).

Men de tre førnævnte gutter og en fjerde kollega, Victor Von Doom, rejser til den mærkelige stenplanet, stikker deres hænder ned i noget grønt slim, forvandles til superhelte, vender tilbage og… ja, så triller de tommelfingre, indtil Doom – der efter sin transformation ligner en misfarvet mannequin – pludseligt går amok. Der har ikke været én eneste actionsekvens før Dooms umotiverede raserianfald, som vel at mærke sker 10-15 minutter før rulleteksterne. Derfor føles filmen som én lang optakt, for de første 90 minutter er stort set kun blevet brugt på at etablere persongalleriet og universet, før nogen kom i tanke om, at der lige skulle filmes nogle eksplosioner og slåskampe, så filmens trailer ikke endte med at ligne en dyr tv-reklame for DTU.

Jeg har naturligvis intet problem med, at en film tager sig god tid til at introducere og udbygge sine karakterer, men der sker praktisk talt intet af betydning. Vores helte bruger størstedelen af deres tid på at stirre på computerskærme og plantegninger, diskutere kædereaktioner og energikilder, trykke på knapper og tastaturer… Og. Det. Hele. Går. Så. Langsomt. De vigtige ting forbliver ufortalte nøjagtigt ligesom stenplanetens egentlige funktion. Vi lærer så uendeligt lidt om personerne, at vi aldrig knytter os til dem. Da filmen endelig er tæt på at komme ind under huden på dem, så springer historien uden varsel et år frem i tiden og kapper endegyldigt navlestrengen mellem film og tilskuer.

Hvis dog bare skuespillerne havde leveret varen og injiceret lidt energi i den livløse affære... Selv de frygtelige "Fantastic Four"-film fra 00'erne havde i det mindste en charmerende Chris "Captain America" Evans i hopla. Men de unge skuespillere – som angiveligt foragtede Trank og vice versa – er lige så uoplagte og utroværdige som filmens grinagtige computereffekter og Kate Maras pinlige paryk, som var påkrævet, da alle skuespillerne måtte kaldes tilbage i sidste øjeblik for at skyde en stribe nye scener, fordi filmen ikke fungerede i klipperummet.

Hvem er skyld i, at "Fantastic Four" er endt som noget dødkedeligt, uorganiseret juks? Både Trank og filmselskabet har peget fingre ad hinanden, men ingen kan påstå at være fuldkommen uskyldig, for her er ikke engang brudstykker, der fungerer eller lægger op til, at der ligger en bedre film begravet i ruinerne. "Fantastic Four" er kun "fantastisk" i kraft af sin enestående elendighed, der formentlig vil gøre den til fast pensum på filmskoler i årtier.

BILLEDE & LYD

Filmen er måske nok noget værre bras, men dens lyd- og billedside tager i det mindste kegler på Blu-ray. Transferet er knivskarpt, der forekommer aldrig utilsigtet snavs eller støj, og samtlige nuancer af farvespektret gengives optimalt. DTS-HD Master Audio 7.1-lydsporet er endnu bedre. Filmen er jo relativt fattig på action, men selv under dens stilfærdige sekvenser er lydbilledet besnærende og detaljerigt. Samtlige højttalere disker op med alt fra subtile, raffinerede atmosfærelyde til kraftfulde lydeffekter – alt sammen med den helt rette gennemslagskraft. Ikke én replik er utydelig, og musikken fylder også helt tilpas i lydbilledet.

EKSTRAMATERIALE

Udover selve filmen huser skiven fire korte dokumentarer, der tilsammen varer ca. 44 minutter. Skuespillerne og filmmagerne taler meget om filmens visuelle design, effekter og kostumer, men som forventet (og desværre) tales der ikke ét eneste sekund om filmens kølige modtagelse eller tumultagtige tilblivelse. Det er på én gang fascinerende og foruroligende at se og høre, hvor mange timer, kræfter og ressourcer der er blevet spildt på et så rærligt slutprodukt. Derudover medfølger et par concept art-billedgallerier og traileren til "Maze Runner: Infernoet".

Fantastic Four (Blu-ray)