Anmeldelse: Florence

Hvis du har set bare ét afsnit X-Factor, har du formentlig også undret dig over, hvordan mennesker uden en tone i livet kan få sig selv til at stille op og synge på landsdækkende tv. Florence Foster Jenkins er én af disse talentløse sangere. Men hvor Florence i dag kun ville have fået et halvt minuts berømmelse, så var omstændighederne noget anderledes tilbage i 40'ernes New York. Her endte Florence med at blive lidt af en sensation.

Florences vej til berømmelse er en opsigtvækkende historie. Det er fortællingen om en rig arving, der ikke ejer skyggen af selverkendelse. En kombination, der mildest talt er uheldig. For når man omgiver sig med ja-sigere, der inderligt ønsker at blive skrevet ind i testamentet, er det ikke ofte, man får sandheden at høre. Så da Florence beslutter sig for at sætte alt ind på at blive en stor operasanger, er der ingen, som tør sige hende imod. Tværtimod gør hendes mand, der lever et dobbeltliv med en ung elskerinde, alt for at afskærme hende for sandheden. 

Historien om Florence Foster Jenkins kunne snildt være blevet lavet som et drama eller en tragedie. Men i hænderne på den rutinerede britiske instruktør Stephen Frears er det de komiske elementer, som har fået plads. Næsten for meget plads. I sin iver efter at få det maksimale ud af Florences forfærdelige stemme har Frears givet den alt, hvad den kan trække. Og selvom det utvivlsomt er morsomt at se, hvor overdrevet falsk Florence kan synge, kunne jeg godt have ønsket en mere subtil tilgang til disse scener. For man føler næsten, man bliver fortalt, hvornår man skal grine.

"Florence" er i det hele taget en anelse mere poleret, end den havde behøvet at være. Helt i dybden med karaktererne kommer man derfor aldrig. Det er særligt en skam, fordi Florences mand, St Clair Bayfield, er en fascinerende person. Det virker næsten, som om han ikke selv er klar over, hvorvidt han blot vil have del af Florences formue, eller om han virkelig nærer følelser for hende. Florence selv er til gengæld let at blive klog på. Men det gør hende bestemt ikke til et kedeligt bekendtskab. Som fru Hyacinth i "Fint skal det være" fremstår hun med sin frembrusende og overlegne attitude som lidt af en hystade, der tror, hun er finere end alle andre. Det på trods af, at hun på ingen måde er kultiveret, hvilket hendes store begejstring for kartoffelsalat også afslører.

Selvom "Florence" – som Alexandre Desplats herligt jazzede big band-musik også understreger – er en munter film, har den også en mørkere side. Denne side kommer til udtryk i form af Florences syfilis, der viser, at Florence trods alt ikke kun ser lyst på tilværelsen. Desværre har Stephen Frears ikke for alvor været interesseret i at komme helt tæt på, der hvor det gør ondt. Derfor er det også kun i små glimt, at vi ser, hvordan syfilissen påvirker Florence.

Det ses tydeligt, at der står en erfaren instruktør bag "Florence". Der er ikke en finger at sætte på håndværket: Alt fra Alexandre Desplats formidable underlægningsmusik til Meryl Streep og Hugh Grants skuespil fungerer fortrinligt. Alligevel står jeg med følelsen af, at potentialet var til endnu mere. For hylende morsom bliver "Florence" desværre aldrig. Men underholdende kan man trods alt ikke hævde, at historien om den katastrofalt dårlige sangerinde ikke er.

Florence