Anmeldelse: Jason Bourne

Jeg studsede for nylig over en samtale mellem Matt Damon og instruktøren Paul Greengrass i det britiske filmtidsskrift Total Film. "Hvorfor skal vi lave endnu en Bourne-film?" spurgte Greengrass, der instruerede Damon i "The Bourne Supremacy" (2004) og "The Bourne Ultimatum" (2007) og med ét (eller rettere sagt to) slag revolutionerede actiongenren med et mægtigt miskmask af karakterdrevet drama og pulserende action – alt sammen indsvøbt i en dokumentarisk, besnærende billedæstetik, som mange har efterabet, men ingen har overgået. Damons svar? "Fordi folk gerne vil have én." Og det er desværre tydeligt, at det snarere har været efterspørgslen end en egentlig god historie, der har drevet tilblivelsen af den splinternye "Jason Bourne".

Det er ni år siden, at Damon sidst spillede Jason Bourne: en hjernevasket, forhenværende CIA-agent, der efter en fatalt fejlslagen mission og en grel omgang hukommelsestab går i clinch med både sit gamle, morderiske jeg og sine udspekulerede CIA-chefer. Både Damon og Greengrass følte, at "The Bourne Ultimatum" var et passende punktum for Bourne-sagaen (og det er egentlig svært at være uenig), så Universal søsatte "The Bourne Legacy" i 2012 uden d'herrer, men med Jeremy Renner i rollen som en anden, totalt triviel superagent. Men selvom "Jason Bourne" afgjort er bedre end Renners petitesse, så er begge film desværre lige overflødige.

Groft sagt er "Jason Bourne" et fantasiløst sammenkog af de tre første Bourne-film. CIA har igen gjort noget grumt, og nogle onde (og fuldkommen anonyme) CIA-chefer prøver desperat at mørklægge en dyster hemmelighed om Bournes fortid. En hemmelighed, der tvinger den tilbagetrukne Bourne ud af sit hi, og som man lynhurtigt gennemskuer, især fordi der er tale om en kliché af rang. Den ellers lynende intelligente Bourne bruger dog halvanden time på at afdække den soleklare sandhed. Hmm... mon jeg kan få et velbetalt job som senioranalytiker hos PET?!

Det er på én gang trist og forunderligt, at to kløgtige kunstnere som netop Greengrass og Damon ikke har haft større ambitioner. De kunne jo snildt have taget imod en kæmpe løncheck lige efter "The Bourne Ultimatum" og lavet en fortsættelse på autopilot, alt imens de lo hele vejen til banken. Den lange ventetid antydede en prisværdig integritet og en iver efter at udarbejde en god historie, men det er svært at ænse nogen egentlig fortællergejst i en film, hvor Bourne ofte blot agerer møtrik i plottets rustne maskineri. Vi lærer intet nyt om manden, som hverken har udviklet sig siden den sidste film eller udvikler sig i løbet af dette nye kapitel. Bourne var engang en kompleks karakter med både charme og dæmoner i overflod. Nu fremstår han som en statist i sin egen fortælling.

Der er blevet talt meget om Bournes forbløffende få replikker i "Jason Bourne", men som sædvanligt gør Damon underværker alene med sine øjne, der udstråler en dragende sårbarhed og ærgerrighed, der fastholder vores interesse, imens manuskriptet hårdnakket underminerer den. Tommy Lee Jones er udmærket som en kynisk CIA-direktør, men i flere scener får den Oscar-belønnede titan kun lov til at skære tænder og surmule. Alicia Vikander er en anden Oscar-vinder uden meget at gøre godt med, men svenskeren brænder alligevel igennem i rollen som en "no bullshit" CIA-komet, der ikke nærer den samme mistro til Bourne som sine koldblodige kollegaer.

Her er dog action i særklasse – både biljagten ned ad Las Vegas' hovedgade og slåskampen mellem Damon og en veloplagt Vincent Cassel tager kegler. Men når nu titlen lægger op til en film med Bourne som ubetinget omdrejningspunkt, er det trist, at han negligeres så voldsomt. Og alt imens "Jason Bourne" febrilsk springer fra det ene geografiske og politiske stridspunkt til det næste (Grækenland, Snowden etc.) uden at sige noget meningsfuldt om et eneste, får filmen aldrig berettiget sin eksistens.

Det har selvsagt også været en svær opgave, for vi har jo allerede set Bourne opdage, hvem han er ("The Bourne Identity"). Vi har også set ham gøre op med sin blodbesmurte fortid ("The Bourne Supremacy"), ligesom vi har set ham indse, hvordan han i sin tid blev til CIA's hærgede håndlanger ("The Bourne Ultimatum"). Hvad er der tilbage at sige om Bourne? Intet, åbenbart, der ikke allerede er blevet sagt.

Jason Bourne

Jason Bourne

• ★★★★★0

Jeg kan forstå Johan er taget på ferie, og du er hans ferieafløser :)

Fordi jeg mener det her gir mig jo Dejavu til Star Trek into Darkness, hvor jeg oplevede noget ligende :)

Spøg til side, du nævner selv det med interviewet mellem Greengrass og Damon, har de mon så bukket under for press af pengemændende? og fans'ne det undre mig bare lidt af så habile folk som de to, hvis de ikke har haft en god historie at de så ikke blot har sagt stop, eller har de selv troet på de havde en god historie og gøre godt med.

Elwood28-07-16 00:15

• ★★0

Fra anmeldelsen: "Nu fremstår [Bourne] som en statist i sin egen fortælling."

Lige præcist den fremstilling tror jeg ikke på. Om det bare er en overdrivelse du fremsætter for at sige, at du synes, at bestemte scener uden Bourne hellere skulle have været undværet til fordel for netop nogle scener MED Bourne, ved jeg ikke.

Resten af anmeldelsen må vi se, om jeg er enig i.

BN28-07-16 00:15

• ★★★★★0

WHAT

Lars!28-07-16 00:21

• ★★★★0

Den havde jeg ikke set komme. Omend scorer den ikke just højt på rottentomatoes hellere. På den anden side, så er jeg også dybt uenig med Johan om "Beyond", så nu må vi se, om vi kan være enige her :) Jeg er dog stadig meget spændt på filmen.

Babo28-07-16 00:22

• ★★0

Damon og Greeengrass ville ikke have lavet filmen, hvis de ikke følte, at de havde en god historie at gøre godt med. Det har de sagt lige siden 2007 (efter premieren på 'Ultimatum') og også under interview-runden og pressemøderne i forbindelse med den nye film. Så det ændrer Damons replik "Fordi folk gerne vil have én." ikke på. Denne udtalelse gælder tydeligvis det pres, der har været på dem. Han siger ikke, at det var hovedmotivationen eller drivkraften bag deres beslutning om at vende tilbage til franchisen.

BN28-07-16 00:22

• ★★★★0

Selvfølgelig vil folk have en mere. Altså en god film mere og ikke en dårlig :)

Babo28-07-16 00:27

• ★★★★★0

Den ellers lynende intelligente Bourne bruger dog halvanden time på at afdække den soleklare sandhed.

Hov, det er jo Green Zone om igen.

Lars!28-07-16 00:27

• ★★★★★0

Men Johan er jo tydeligvis uenig i at historien er god og det var egentlig blot den del jeg var intresseret i.

Elwood28-07-16 00:32

• ★★0

Vi får se, om han har ret. Det kan kun et selvstændigt kig på filmen afgøre. Jeg håber det ikke. Jeg håber, at historien er så stærk, at det føles som en nødvendig film - ellers kan det hele være ligemeget.

BN28-07-16 00:36

• ★★★★★0

Hehe havde også skrevet en længere del, men ja det self. åbenlys at jeg kun basere det på hans review, indtil jeg har set den selv.

Men umiddelbart synes jeg også Ultimatum sluttede perfekt, og det her lugter lidt af den gamle 80'er troope med at helten trækkes ind i kampen igen, vi mangler blot lige generalen der prøver og overtale helten :)

Men ja nu må vi se.

Elwood28-07-16 00:41

• ★★★★0

Filmz giver 5/6

Babo28-07-16 01:08

• ★★0

Til elwood:

"åbenlys at jeg kun basere det på hans review, indtil jeg har set den selv."

Du kan også se på andre reviews. her er f.eks. et kort uddrag fra en australsk filmside:

"Anmeldelse af Andrew L. Urban:

Tempofyldt, medrivende, opfindsom, intelligent og spændende som den er, minder 'Jason Bourne' os om hvor talentfuld en instruktør Paul Greengrass er - og hvilken fremragende manuskriptforfatter han også er."

Det lyder straks mere positivt m.h.t. til historien eller manuskriptet. ... Meeen lad os nu se. ;-)

BN28-07-16 01:16

• ★★★★★0

Forskellen er dog Johan kender jeg, samt hans smag gennem alle hans reviews, andre anmelder kender jeg ikke så godt, men ja nu må vi se.

Den står dog på Star Trek før Bourne for mig :)

Elwood28-07-16 01:43

• ★★0

Filmz giver 5/6

Hvis man skal tro de danske anmeldere, er 'Jason Bourne' en middelmådig film. De fleste giver den 3 ud af 6 stjerner.

BN28-07-16 12:40

• ★★0

Hahaha

Det morer mig lidt at sammenligne B.T.'s anmeldelse med Ekkofilms:

B.T.: "...den første time er solid i sin opbygning."

Ekkofilm: "De første 40 minutter af filmen er selvhøjtidelige, rodede og ikke særligt spændende."

Jo, filmkiggeri er ganske afgjort en 120 procent subjektiv ting. ;-)

BN28-07-16 12:48

• ★★★★★★0

Hahaha

Ja sådanne divergerende udsagn er fantastiske:-D

T. Nielsen28-07-16 13:08

• ★★0

Min anmeldelse af 'Jason Bourne'

Pyha ... Pyha!

Her bagefter filmen, som jeg lige er kommet hjem fra, føler jeg en kolossal lettelse. Jeg frygtede at skulle se en film, der manglede historie nok til at have nogen berettigelse, og/eller som ville føles som én stor gentagelse af ting vi allerede havde set før i Bourne-trilogien. Ingen af delene var på nogen måde tilfældet. Heldigvis. ... Eller nåja okay, ellers havde jeg jo bare holdt mig til den hidtidige trilogi og ignoreret den her films eksistens, præcist som jeg allerede gør med den isoleret set udmærkede, men sammenligningsvis væsentligt svagere og i sidste ende aldeles overflødige 'Bourne Legacy'.

Tonen slås an med blot nogle få erindringsglimt fra de foregående tre film og naturligvis John Powells velkendte Bourne-tema. Trods sin generhvervede hukommelse har Bourne ikke fundet fred i sit liv eller afklaring i forhold til fortiden. Enhver med blot skyggen af viden om psykologi, vil vide, at bevidstheden om at have meldt sig frivilligt til et job man nu kun har afsky og foragt tilovers for, ikke ligefrem er befordrende for et menneskes sjælefred og lykkefølelse. Det er ikke noget jeg har tænkt på før, men faktisk er det jo simpel logik. Kunne der således mangle et par brikker til puslespillet; et par brikker, som kunne sætte tingene i et andet perspektiv for såvel Bourne som os tilskuere, så der kommer en ny vinkel på historien? Svaret er et klart ja.

Historien i 'Jason Bourne' føles afgjort som en, der var nødvendig at fortælle. Og Greengrass & Co. er mere end veloplagte, ja, sprudler af fortælleglæde. Brikkerne til førnævnte puslespil får vi serveret løbende, på en helt naturlig måde og uden noget hemmelighedskræmmeri. Og når jeg bruger ordet "puslespil", mener jeg en FORKLARING, ikke et "mysterium", for det her er ikke et mysteriedrama, men en intelligent actionfilm hvor vi følger en afhoppet, tidligere agent, der ganske enkelt søger afklaring i forhold til sin fortid, og som indtil dette punkt ikke troede, at der var mere at få at vide. Kort sagt: Mens vi i 'The Bourne Ultimatum' får svar på HVORDAN David Webb blev til super-agenten Jason Bourne, får vi i 'Jason Bourne' svar på HVORFOR han dengang traf dette valg.

Tommy Lee Jones med hans stenansigt er i rollen som Robert Dewey præcist ligeså effektiv og kynisk som han var i 'The Fugitive'; blot med negative fortegn. Og hvor han i sin gamle, Oscar-belønnede rolle var aktiv ude i felten, styrer han her primært sine folk fra sit kontor eller kontrolrummet i CIAs hovedkvarter. Julia Stiles overbeviser som en mere oprørsk og selvstændig udgave af Nicky Parsons. Og Alicia Vikander gør det ligeledes godt som den ambitiøse CIA-agent Heather Lee, ligesom Vincent Cassel er perfekt castet som iskold lejemorder. Men det her er først og fremmest Matt Damons film, og det er ham og hans karakter, der gør filmen til noget særligt. Han ejer simpelthen den rolle! Og man mærker ikke et øjeblik, at han ikke har spillet rollen i 9 år.

Men hvor god er 'Jason Bourne' så i forhold til de tre foregående film? Tjah, 'The Bourne Supremacy' er stadig min klare favorit, bl.a. fordi den har mest følelsesmæssig slagkraft og indeholder den bedste biljagt i hele serien, samt fordi det er her Matt Damon for alvor satte standarden for hvordan den plagede, sårbare og vrede Jason Bourne skulle spilles. Og 'The Bourne Identity' er også stadig bedre end den nye film, fordi vores første rejse med den hukommelsestab-ramte Jason Bourne er og bliver en simpel, stærk og fascinerende fortælling; også efter at man som jeg ikke længere har tal på hvor mange gange man har set. Men jeg finder, at 'Jason Bourne' er ligeså god som 'The Bourne Ultimatum', hvis oprindelseshistorie den både supplerer og matcher perfekt.

Biljagten i Las Vegas er dog afgjort bedre end den fra New Yorks gader, man så i 'Ultimatum'. Både selve biljagten og hele optakten til den - en optakt der inkluderer et snigmord og et sammenstød mellem Bourne og CIA - er fremragende iscenesat og giver virkelig én følelsen af kaos, forvirring og ødelæggelse. Også scenerne fra Berlin og London med Bourne på jagt efter flere oplysninger, mens CIA (og specielt deres "trumf") hele tiden er lige i hælene på ham, fortjener at blive fremhævet. Og selvfølgelig scenerne fra Athen, hvor kombinationen af masseoptøjer, demonstranters vold, politiets tilstedeværelse, aftenmørke og Greengrass' velkendte shaky-cam og klipning giver tilskuerne følelsen af at være midt i begivenhedernes usikre og farefulde centrum.

'Jason Bourne' føles både stilistisk, stemningsmæssigt og narrativt som en fuldstændig naturlig efterfølger til Bourne-trilogien. (Og, ja, herefter hedder det jo forresten ikke længere Bourne-trilogien, men Bourne-KVADROLOGIEN!) Det er en mesterlig film, der ligesom sine forgængere adskiller sig fra de fleste andre actionfilm ved hele tiden direkte eller indirekte at skildre tabt menneskelighed, personlige tab og traumatisering, samt uskyldige menneskers død og mistet privatliv og paranoiafølelse som nogle af omkostningerne ved spion- og agentbranchen.

6/6

BN28-07-16 22:07

• ★★★★0

Jeg venter med at læse din anmeldelse BN, men er lige trådt ud af biffen og skal have et par øl med brormand. Jeg er tæt på at være enig i din dom. Jeg har sjældent set mere intenst affære. Anmelderne har vitterligt spist søm. Det må være forklaring. Er du wimmer noget action. Tror det er det bedste serien har budt op. Vegas vil jeg aldrig se på samme måde :) og du godeste en slåsscene til sidst. Fuuuuuk

Babo28-07-16 23:02

• ★★0

:-) :-)

BN28-07-16 23:14

• ★★★★0

Historien har sin berettigelse. Det gav fin mening at give yderlige svar på nogle ting vedr. fortiden. Vi følger en plaget Bourne, hænger fast i fortiden og slår sine modstandere til plukfisk som fribokser, af en art. Filmen udspilles i hele denne post-Snowdan affære med overvågninger kontra frihed og det synes jeg Greengrass virkelig rammer flot. Der er gået 9 år siden Ultimatum og meget af sket siden, som filmen naturligvis ikke ser bort fra. Og så skildrer filmen en af de vildeste demonstrationer set på film. Hold kæft det er godt udført. Første motorcykeljagt og senere den vilde biljagt i Vegas, er fryd for sanserne og det hele ender i en uhyre brutal og beskidt nævekamp, som besidder en intensitet som ingen anden. Filmens flere biroller var overraskende meget fint beskrevet, særligt Vikanders rolle. Cassel er nok hidtil bedste skurk. Der er ikke meget, der ikke fungerede, men filmen manglede noget følelsesmæssig slagkraft, de små sekvenser, hvor man lige "blødte" for Bourne. De var der ikke, selvom der var optræk til det, men det udeblev, desværre. Formentlig årets bedste sommer blockbuster og noget skarpere end Beyond og andet, som fik bedre modtagelse.

8/10

Babo29-07-16 00:46

• ★★0

Topkritikeren Kenneth Turan fra Los Angeles Times har udtalt, at 'Jason Bourne' "er et mønstereksempel på hvordan mainstream underholdning kan være, når alt går godt."

Meget godt og rammende sagt. (Turan tilhører de lidt mere end 50%, der - indtil nu - er positive overfor filmen.)

BN29-07-16 00:56

• ★★★0

Her er en trailer reaktion og anmeldelse af traileren fra youtube:

Ved 01:13 min. siger gutten til højre nice...

Billet solgt!

Essal29-07-16 07:15

• 2

Taget fra min blog, som jeg ikke har skrevet på i hundrede år (sidst i 2014), så jeg er en smule rusten. :)

-------

Jeg var inde og se den nye Jason Bourne her den anden dag, og det var egentlig en film som jeg havde høje forventninger til. Jeg var ( og er stadig) stor fan af de første tre i Bourne-film og de står for mig som klassikere, og med Matt Damon tilbage i rollen som Jason Bourne og med Paul Greengrass bag roret, så kunne det ikke gå helt galt med den fjerde film.

Jason Bourne er tilbage. Men er han nu også det? Det er længe siden at vi stødte på ham sidst, det var helt tilbage i The Bourne Ultimatum fra 2007, som var en yderst habil actionfilm (hvem husker ikke den neglebidende sekvens på Waterloo Station, hvor Jason Bourne guider Simon Ross på flugt), og som fungerede som en ganske udemærket afslutning på Bourne-trilogien. Historen blev afsluttet på en god og tilfredsstillende måde, og Jason Bourne blev overladt til sin skæbne. Man kan sige, at hvad der skulle fortælles, var blevet fortalt, så man kan undre sig over, hvorfor man efter 9 år, vælger at hive Jason Bourne frem fra gemmeren.

Og er det overhoved nødvendigt?

Som sagt, jeg var inde og se den forleden dag, og selv om det var et glædeligt gensyn med Matt Damon som Jason Bourne, så var det desværre også et skuffende et af slagsen. For denne film, var på ingen måder en nødvendighed, og jeg har lidt svært ved at sætte en finger på, hvorfor jeg synes det, for selv om filmen var velproduceret, og skuespillet var on-point ( Matt Damon gjorde det fabelagtig som en nu aldrende Jason Bourne), så synes jeg at filmen manglede noget.
    Jeg synes vel at det skyldes historien, den fangende mig ikke på samme måde, som den gjorde i foregængerne. Den føltes ikke dynamisk, men som et vedhæng, der kunne fungere som katalysator for de mange actionsekvenser. Herre gud, det var en rigtig god og flot actionfilm, og den første actionsekvens var hæsblæsende, der fik slået fast, at Jason Bourne stadig er et unikum som man ikke ønsker at fåkke med. Der var knald på hele tiden, alligevel følte jeg, at filmen mistede sit momentum undervejs. Desværre.

Desværre, da det her var en af de film som jeg havde set mest frem til i år, og desværre, da det her er en af de film som jeg forventede mig noget mere af, og som jeg ikke var ligeglad med. Men nå ja, filmen var som sådan ikke dårlig, men bare skuffende. Og uden at jeg vil afsløre for meget, så er der lagt op til en efterfølger, og hvis Matt Damon er klar endnu engang, så håber jeg at det kreative team vil tage kritikken til eftertanke. For selv om Jason Bourne ikke er en dårlig film, så er der plads til forbedringer. Dog skal det siges, at den var meget bedre end Jeremy Renners røv-elendige The Bourne Legacy fra 2012, der mildest talt var til at lukke op og skide i.
    Men hvis du er en af dem der gerne vil se Jason Bourne i aktion på det store lærred, så tag ind og se den. Forvent dig bare ikke for meget af filmen. Er du derimod en af dem der sagtens kan vente, så vent til den bliver tilgængelig på diverse streamingtjenester, for Jason Bourne er en af den slags film som man gerne vil se, men som man sagtens kan gøre derhjemme.

3/6 herfra.

Kyllingebenet19-08-16 23:18