Anmeldelse: LEGO Ninjago Filmen (4K UHD)

"LEGO Ninjago Filmen" er desværre nok dødsstødet på Ninjago...

Det var nok de færreste, der spåede LEGO den store chance i biograferne, da de annoncerede "LEGO Filmen" for nogle år tilbage. Både "LEGO Filmen" og "LEGO® Batman Filmen" blev dog store økonomiske succeser, der også generelt blev godt modtaget af anmelderne. Da LEGO med deres tredje film hev fat i noget gammelt, men populært materiale, gik det dog galt. LEGOs Ninjago-playsets var utroligt populært legetøj i starten af 2010'erne, og ligeså var både de efterfølgende konsolspil samt tv-serien elsket af mange.

"LEGO Ninjago Filmen" balancerer sig dog et ganske farligt sted. På den ene side er det en ny begyndelse, hvor tilpas mange ændringer holder en afstand fra tv-serien. På den anden side bliver man ikke introduceret grundigt til universet, og filmen kræver tildels forhåndsviden om LEGO Ninjago. I stedet for at tilfredsstille fans og skabe nye, gør "LEGO Ninjago Filmen" derfor det præcis modsatte. Fansene forstår ikke ændringerne, og det nye publikum kan ikke følge med.

I Ninjago City kæmper de seks Ninjago-ninjaer og Master Wu evigt mod deres nemesis og byens største trussel – Lord Garmadon. De seks ninjaers identiteter er dog skjulte, og ude af deres kostumer er de helt normale teenagere. Sådan da. For den grønne ninja Lloyd er nemlig Lord Garmadons søn. Under en af deres episke kampe får ninjaerne dog brug for Lord Garmadons hjælp til at besejre en fælles fjende – en kæmpe kat ved navn Meowthra.

Plottet er den største hæmsko i "LEGO Ninjago Filmen". Ikke alene formår filmen ikke at introducere sine halvt etablerede figurer ordentligt, men historiens faderkompleks bliver aldrig rigtig forløst tilfredsstillende igennem det klicheprægede og skabelonsskårne eventyr. Der er ingen tvivl om, at LEGO har skabt og bevaret en velkendt humor i deres cinematiske univers. I "LEGO Ninjago Filmen" er vittighederne hyppigere end tidligere, men de er også begyndt at ramme lidt ved siden af. Der er stadig masser at grine af undervejs, og på trods af problemer med plottet er underholdningen sikret netop gennem disse letsindige, men solide grin, der fortsat rammer både børn og voksne. Plottet virker derfor blot som katalysator for en talrække vittigheder, og "LEGO Ninjago Filmen" ender derfor lidt formålsløs uden en nævneværdig eller interessant morale.

"LEGO Ninjago Filmen" er Charlie Bean, Paul Fisher og Bob Logans debutfilm som instruktører, men de har alle arbejdet på animationsfilm før. Det er svært at bebrejde dem for filmens mangler, da det hovedsageligt er manuskriptets skyld, at det er svært at engagere sig i filmens fortælling. Stemmeskuespillet rammer desuden også en smule ved siden af – uanset om man vælger det danske eller engelske lydspor. Hverken Dave Franco eller Mathias Sprogøe Fletting har karisma eller god nok komisk timing til at bære en hovedrolle.Heldigvis opvejes det af flere af birollerne, men de formår ikke at løfte kvaliteten tilpas nok.

Animationerne er efterhånden et velkendt varemærke fra LEGO, og de tilførte live action-elementer puster lidt ekstra liv ind i de til tider udtryksløse ansigter på LEGO-figurerne. "LEGO Ninjago Filmen" er desværre nok dødsstødet på Ninjago fremfor den nye begyndelse, den sigter efter. Det er trods alt stadig velfungerende og letfordøjelig underholdning, der måske ikke træder direkte forkert, men filmen er glemt lynhurtigt igen. På den måde minder "LEGO Ninjago Filmen" en hel del om søndag morgens underholdning på fjernsynet, dengang flow-tv var noget, alle gjorde brug af.

Billede & Lyd

Der er en bemærkelsesværdig forskel mellem Blu-ray-udgaven og 4K UHD-udgaven, når det kommer til både billede og lyd. Der popper en del flere detaljer op i det noget skarpere billede, hvor især figurerne får mere personlighed igennem bittesmå detaljer i animationerne. Farverne er også meget mere strålende, hvilket gør "LEGO Ninjago Filmen" en fryd for øjnene. Dolby Atmos-lydsporet er ikke mindre imponerende med en noget nær perfekt lydbalance, hvor hver en lille detalje i lyden bliver hørt klokkeklart. Det absolut mest overvældende er dog de store kampscener, hvor eksplosioner, musik og dialog blandes sammen til en uovertruffen sanselig cocktail.

Ekstramateriale

Ekstramaterialet ligger som næsten altid på udgivelsens Blu-ray-skive. Kommentarsporet indeholder hele 13 menneskers viden om produktionen på "LEGO Ninjago Filmen", hvilket gør det til en informativ, men ganske rodet og skizofren fornøjelse at lytte til. De tre featurettes har sammenlagt 15 minutters spilletid og kommer ikke rigtig i dybden med produktionen og koreografien. Den ene af disse er blot en række meget korte kortfilm lavet af fans, hvoraf flere er temmelig kreative. Udgivelsen indeholder også tre officielle Ninjago-kortfilm, hvor især "The Master" om Master Wus evigt fejlslagne forsøg på at lave en filmtrailer er værd at give en chance. Udgivelsens slettede scener har alle en kort introduktion af filmens instruktører, men bidrager i bund og grund ikke det store til det endelige resultat. Til sidst er der også nogle musikvideoer, outtakes og noget promomateriale til filmen.

LEGO Ninjago Filmen (4K UHD)