Anmeldelse: Marnie - min bedste veninde

Få personer kan med rette omtales som legender indenfor tegnefilmens verden, men den nok allerstørste levende legende er Hayao Miyazaki. Den 74-årige japaner, som stod bag bl.a. "Min nabo Totoro" og "Spirited Away", gik på pension sidste år fra Studio Ghibli - et animationsselskab, som han selv var med til at bygge op fra bunden. Til trods for selskabets enorme betydning i filmbranchen har det stået sløjt til økonomisk her de seneste par år. Onde tunger påstår endda, at "Marnie - min bedste veninde" er Studio Ghiblis sidste film. Lad os håbe på, at rygter forbliver rygter.

Anne er en sky og ensom lille pige med et enormt kunstnerisk talent. Det lave selvværd forbedres ikke, da hun efter et voldsomt astmaanfald sendes ud på landet hos sin tante i mere rolige omgivelser. Herude møder hun den mystiske Marnie, der modsat Anne er modig og eventyrlysten. Det viser sig dog, at Marnie ikke er helt så levende, som Anne gerne vil gøre hende til.

Selvom "Marnie - min bedste veninde" ikke hører til Studio Ghiblis mest interessante film, fortryller det hæderkronede selskab stadig med en helt unik magisk realisme. Annes dannelsesrejse er mere realistisk og stille fortalt end størstedelen af de ungdomsfilm, der ellers udsendes i biograferne, mens den sælsomme hybrid af coming-of-age, spøgelseshistorie og socialrealisme omsat i tegnefilmens kulørte form fungerer overraskende godt.

Der er ingen grund til at forvente samme høje kreative og fortællermæssige niveau som "Det levende slot" eller "Grave of the Fireflies", men mindre kan også gøre det. Instruktør Hiromasa Yonebayashi formidler ud fra Annes indre følelsesliv, og det gør han roligt og eftertænksomt. Den magiske realisme er i højsædet, og ligesom Anne ikke kan skelne mellem virkelighed og eventyrlige hændelser, ledes publikum længere og længere ind i en tåget feberdrøm. "Marnie - min bedste veninde" er ikke just uforudsigelig, men den er forfriskende barsk i et surrealistisk møde med kynisk realisme.

Styrken ved "Marnie - min bedste veninde" som stille fortalt dannelseshistorie er samtidig filmens svaghed. Dens stærke slutning lader vente på sig med sin langsomme opbygning, der undervejs bliver langtrukken. Ingen tvivl om, at det lave tempo vil hængte de genrebevidste unge af, der har en forudindtaget holdning om tegnefilm som værende i den mere underholdende amerikanske stil.

Studio Ghiblis' imponerende bagkatalog byder på nogle af filmhistoriens allerbedste og mindeværdige film, og dét niveau er "Marnie - min bedste veninde" slet ikke på. Fortællingen om den introverte kunstnersjæl Anne og mødet med den mere eventyrlige Marnie kan stadig anbefales som en glimrende dosis magisk realisme, der viser, at Studio Ghibli godt kan begå sig i tegnefilmsverdenen uden Miyazaki.

Marnie - min bedste veninde