Anmeldelse: Office Christmas Party

På trods af få jokes, der vist skal være grovkornede, og situationer, der skal chokere, er der ikke mange grænseoverskridende provokationer for et publikum i "Office Christmas Party". Men julestemningen, hvor er den i øvrigt?

Hverken jul eller stemning er i hvert fald ikke meget tilstede. Her bliver der gået mere op i at fortælle den klassiske historie om firmaet, der snart vil komme til at gå bankerot, hvis ikke selskabet får en økonomisk gunstig kontrakt hjem. Katastrofen kan undviges ved hjælp af en stor julefrokost, der står øverst på de ansattes liste. Den står nederst hos den kyniske chef, der ser ned på al sjov, spas og hurlumhej og desuden også vil have folk fyret – samt en nedskæring på årets bonus hos dem, der sidder tilbage.

Når "Office Christmas Party" brager over lærredet, er det svært ikke at genkalde sig en særlig scene fra "Fars fede juleferie": Efter at have satset på årets julebonus får familiefar Griswold sig en slem overraskelse, da denne ikke kommer med posten. Efter en rørende tale skifter chefen heldigvis mening, og julen er reddet – med en fed bonus oveni. Dén scene i "Fars fede juleferie" er indbegrebet af en god julefilm: Det er langt ude og overdrevet, men det reddes af en charmerende varme, der leverer budskabet: Julen er miraklernes tid.

Samme glød udebliver i "Office Christmas Party", der prøver med samme koncept om en økonomisk afhængighed, hvis udeblivelse kan ødelægge hele julen. Det er ikke, fordi begivenheder ikke falder efter hinanden på urealistisk vis, men fordi det hverken er varmt, charmerende eller har et gran (hø-hø) af troværdighed.

Sjovt er det for det meste heller ikke – men det vil ikke sige, at det er decideret usjovt. Der er mildt underholdende jokes i "Office Christmas Party", der heldigvis også har Kate McKinnon, hvis tilstedeværelse kan redde mangen en film fra komikdøden. Efter en drøj nat i byen er det sikkert en god film at se, når tømmermændene hærger, og al fornuft helst skal slås fra. Som julekomedie er den mangelfuld.

Julefilm skal jo ikke kun være mildt sjove, men også være stemningsfulde og smage blot en smule af højtiden. "Christmas Office Party" er bare "Project X" for voksne, der ikke kan glemme ungdommens vilde fester, og som kan promoveres som en julefilm, hvis en af hovedpersonerne tilfældigvis klædes ud som julemand.

Office Christmas Party