Anmeldelse: Paper Towns (Blu-ray)

Indie-film bliver skabt uden om de store filmstudier. Sådan var det i hvert fald engang. Præcis ligesom popmusik engang var en betegnelse for alt populært musik, men siden hen er blevet til en genre for sig, har indie-film i dag udviklet sig til en slags selvstændig genre. Indgangsvinklen er typisk skæv, og slutningen er ikke nær så konventionel som den almene film. "Paper Towns" higer i den grad efter indie-begrebet. Den vil så gerne være anderledes, at det kan mærkes fra første til sidste scene. Nogle gange bliver indie-film bare en smule for selvbevidste og selvfede, om de så har et rigtig godt budskab eller ej.

Lige siden Margo (Cara Delevingne) flyttede til kvarteret som barn, har Quentin (Nat Wolff) været forelsket i hende. Margo elsker mysterier og bryder gerne alle regler blot for at opklare dem, men Quentin er lidt en regelrytter, så forskellen gør, at de langsomt glider fra hinanden. I high school er Quentin fortsat dybt forelsket i Margo, men de taler ikke sammen mere. En dag forsvinder Margo, men Quentin finder en masse spor rundt omkring, og snart er han overbevist om, at hun har efterladt dem til ham.

Som de fleste film består "Paper Towns" af tre akter - en indledning, en midte og en slutning. Aldrig har de tre dog været mere forskellige. Første akt udspiller sig som en typisk romantisk coming of age-komedie. Næste akt bliver til en krimi med kun få komiske øjeblikke. Sidste akt bliver til en road movie med tidstypisk humor. Kvaliteten af filmen er ligeså svingende. Hvor vi i det ene øjeblik krummer tæer over de irriterende karakterer, griner vi og hepper på dem i det andet. Karaktererne er dog filmens store problem, for Margo er nemlig vanvittigt irriterende. Cara Delevingne spiller sin rolle ufatteligt påtaget, hvilket ødelægger nærmest hele grundlaget for filmen. Vi som publikum forstår ganske enkelt ikke Quentins fascination af Margo, og desuden er han også svær at heppe på, da Nat Wolff gør ham mere patetisk end nødvendigt. Dette er virkeligt synd, for under overfladen lurer en masse kvaliteter, hvor især det fine budskab om venskab skinner skarpt.

Selvom filmen i sig selv er en opdelt oplevelse, hænger man dog stadig ved. Præcis hvad der er sket med Margo og hvorfor, er et spørgsmål, man gerne vil have svar på. Instruktøren Jake Schreier ("Robot & Frank") gør dét rigtigt, at han konstant puster til ilden med små hints til det endelige svar.

På trods af den lange spilletid bliver der dog ikke brugt tilpas tid på at udpensle karaktererne og deres indbyrdes relationer, hvorved filmen mister en del troværdighed i tredje akt. Quentins nørdven, der ikke tør snakke med den kønne pige, kan her pludselig snakke med hende, da de jo har oplevet en del på deres road trip - den del bliver bare ikke vist i filmen. Og det er en væsentlig del - en del, der kunne have løftet filmen meget højere op. Der skal dog være plads til de skæve indie-indgangsvinkler og vittighederne, og begge dele har "Paper Towns" i rigelige mængder. Man griner da også med i ny og næ, men alle de vigtige ting, som filmen faktisk besidder, går desværre hurtigt i glemmebogen, da fokus er et helt andet sted.

Billede & Lyd

Det er ikke overraskende at mange af de mest populære indie-bands såsom The War On Drugs, Bon Iver og Vampire Weekend udgør en stor del af lydsiden. Det lyder rigtigt godt, hver gang et nummer går i gang, samtidig med at dialogen går klart igennem. Detaljer er der dog ikke for mange af, men der er masser af bas i stedet. Dagsscenerne er samtidig rigtig flotte at kigge på. Generelt har billedet et meget naturligt skær med en hang til de gullige farver. De mørke scener er dog til tider for mørke med mangel på skygger.

"The Making of Paper Towns" med ca. 20 minutters spilletid er ekstramaterialets kronjuvel. Fine interviews og ganske underholdende hele vejen igennem. De slettede scener er også værd at kigge igennem, imens filmens gag reel er mere ligegyldigt. Et par hurtige interviews med de forskellige skuespillere er der også blevet gjort plads til, og der får man præcis, hvad man forventer - hurtige og underholdende svar.

Paper Towns (Blu-ray)