Anmeldelse: Rings

Undertegnede anmelder kan sagtens huske den første gang, hun så den oprindelige "Ringu" fra 1998. I den endelige scene kommer den diabolske Sadako ud af fjernsynet med bevægelser og et blik, der hidtil ikke var set. Det startede en bølge af j-horror, der aldrig kom helt op på samme højde som både filmen og den legendariske scene, som for første gang gjorde sit publikum bange for små piger med langt, sort hår. Første gang, "Ringu" fik en amerikansk genindspilning i 2002, skuffede den fælt, men det var alligevel ingenting mod den skændsel, som "Rings" – denne amerikanske version af selvsamme myte – der består af langt flere spørgsmål end svar, viser sig at være.

Der er ikke meget nyt under solen for os, der kender den gamle historie: Et videobånd cirkulerer, der giver den uheldige sjæl, som ser indholdet, syv dage tilbage af sit liv. Den eneste mulighed at undslippe en drakonisk skæbne er at kopiere videoen og vise den til en anden. I "Rings" har en biologilærer fordelt en arbejdsgruppe, der går over gevind og ad omveje tvinger en pige – hendes navn er ligegyldigt, da hun er ligeså intetsigende som enhver papfigur – til at se båndet for at redde hendes kæreste. Da hendes version dog ikke vil kopiere, er hun sammen med kæresten tvunget til at opspore historien bag båndet.

Starten af "Rings" foregår på et fly, hvor en mand møder sit frygtelige endeligt efter at have set dette sagnomspundne bånd. Slutningen selv er ligeså forudsigelig og træder ikke nye veje eller udarbejder friske opfindelser indenfor den gamle historie. Indholdet derimellem er som at male det samme maleri efter punkter, der er set flere gange før. Den slags er sædvanligvis trivielt, men det bliver endnu værre, når det hele foregår i en historie, der er fortalt utallige gange før indenfor de sidste tyve år.

Spørgsmålet er, om vi har brug for en genindspilning, hvis dét er, hvad "Rings" er. Foregår den i samme univers som sin amerikanske forgænger; er det en prequel eller efterfølger? Er den sin egen? Hvilken biologiprofessor får lov til at bruge en hel etage på universitet til sit eget vanvidsprojekt, der bringer utallige elevers liv i fare? Båndet selv bliver anslået til at være fundet ved et uheld på et loppemarked, men når professoren snakker om det kun kort tid efter, virker han til at være ekspert indenfor emnet. Hvor har han al den information fra? Og hvis offeret for videobåndet syv dage senere befandt sig et sted uden skærme: hvor ville den langhårede pige så komme fra?

Samtidig er "Rings" ikke en film, der finder på en eneste af sine egne regler. Da vores kvindelige hovedperson befinder sig i et hus med en blind gerningsmand, bringer det ikke andet end tanker om den langt mere overlegne "Don't Breathe", der i sig selv befinder sig parametre over "Rings", som giver nye associationer til, hvad det vil sige at lave en doven skrækfilm.

Doven er lige præcis, hvad "Rings" er. Den giver ingen indsigt i persongalleriet, som kun har samtaler, der skal bringe plottet frem, og den stjæler med hud og hår fra bedre film i genren. Den gider ikke finde på sin egen historie eller afvige fra den sædvanlige form. Tilbage står kun mindet om den oprindelige japanske version, der stadig står tilbage som en af de mest uhyggelige film i nyere tid. "Rings" er et tarveligt slag i ansigtet på både den og skrækfilmgenren i det hele taget.

Rings