Anmeldelse: Sidste stop

"Sidste stop" byder alt i alt på let underholdning med fine actionscener (og selvfølgelig eksplosioner), men rummer et til dels klichéfyldt plot.

Liam Neeson er en alsidig skuespiller, men han vil frem for alt huskes som actionstjerne. "Sidste stop" er fjerde spillefilm af Jaume Collet-Serra med Liam Neeson i hovedrollen, og de tre forrige film, "Unknown Identity", "Non-Stop" og "Run All Night", er actionfilm. Hvor fortællingen i "Non-Stop" foregår i luften, nærmere betegnet i et passagerfly, foregår historien denne gang hovedsagligt i et tog. Seneste skud på stammen, som også er en actionfilm, bringer ikke noget nyt til genren, men formår stadig at have fin underholdningsværdi.

Michael MacCauley (Neeson) har haft det samme job i et forsikringsselskab i ti år og pendler hver dag med samme tog. En dag bliver han pludseligt fyret, og den 60-årige Michael frygter for sin søns fremtid, da knægten snart skal på college. Hjemturen bliver dog alt andet end, hvad Michael havde forestillet sig. En kvinde i toget, som Michael aldrig har set, udspørger, om han kunne være interesseret i at gøre én ting for hende: Find en passager i toget, der ikke passer ind, og bliv belønnet med en stor sum penge. Efter at Michael takker ja til tilbuddet, finder han hurtigt ud af, at legen er dødsensalvorlig i bogstavelig forstand: Han er pludselig den eneste, der kan forhindre et massemord på samtlige passagerer på toget, hvis ikke den skyldige findes inden det sidste stop.

Især det moralske dilemma er væsentligt. Kvinden i toget spørger Michael flere gange: "Hvilken slags person er du?" Kunne du finde på at gøre en tilsyneladende lille tjeneste for en stor mængde penge, men samtidig ikke vide, hvad konsekvenserne er for dig og din familie? Summen lyder på 100.000 dollars, hvis  opgaven klares. I toget er der mange kendte ansigter for Michael, da flere er pendlere ligesom ham, men en håndfuld mennesker skiller sig ud. Hvem er den skyldige, og kan Michael nå det i tide?

Plottet er ikke nytænkende, men samtidig er fortællingen ikke forudsigelig hele vejen igennem. Det store mysterium i fortællingen er ikke kedeligt opbygget og byder på interessante plottwists. "Sidste stop" foregår hovedsagligt i pendlertoget hele filmens 105 minutter, mere eller mindre i realtid uden større tidsklip – hvilket fastgør en sprængfarlig spændingskurve.

En ting, der er sjovt ved "Sidste stop", er karakteren Michael. På trods af at Michael har arbejdet med forsikringer i en lang årrække, får vi (selvfølgelig) at vide, at vores helt er ex-cop. Neesons præsentation som endnu en actionhelt fejler da heller ikke. Filmen er stjernespækket: Vera Farmiga spiller den fremmede mystiske kvinde i toget, Sam Neill og Patrick Wilson er politimænd, Jonathan Banks spiller en af passagerne på toget – mens danske Roland Møller optræder som passageren Jackson.

"Sidste stop" byder alt i alt på let underholdning med fine actionscener (og selvfølgelig eksplosioner), men rummer et til dels klichéfyldt plot. Dét der gør, at spændingen øges, er, at filmen nærmest foregår i realtid, der giver følelsen hos tilskueren af, at man selv kunne have været med på toget. Hop med om bord, hvis du trænger til middelmådig action, eller hvis du, som instruktøren, bare er tosset med Neeson.

Sidste stop