Anmeldelse: Spider-Man: Far From Home (Blu-ray)

Der er en gennemgående følelse af ligegyldighed i den konsekvensløse "Spider-Man: Far From Home".

Spider-Man har på film en noget broget fortid. Under Sonys vinger er der blevet foretaget en række upopulære valg, som har sat en stopper for film med Tobey Maguire og Andrew Garfield i hovedrollen. Da Marvel fik sikret sig rettighederne til brug af rollen i deres franchise, var der ikke et øje tørt. MCU (Marvels Cinematiske Univers) er bestemt ikke fejlfrit, men hver karakter har en forholdsvis tilfredsstillende udvikling gennem filmene, imens disse også har en samlet overordnet fortælling. Selvom "Spider-Man: Far From Home" kun er den anden solofilm med Spider-Man i denne inkarnation, har han allerede medvirket i en række af Marvels film, og efter nye forhandlinger med Sony er han sikret til at fortsætte fremover.

Otte måneder efter begivenhederne i "Avengers: Endgame" tager Peter Parker (Tom Holland) på en klassetur til Europa. Nick Fury (Samuel L. Jackson) har dog helt andre planer for Peter, da fjendtlige væsener fra en anden dimension konstant dukker op. I samarbejde med den mystiske Mysterio (Jake Gyllenhaal) har Fury brug for Spider-Man til at sætte en stopper for dem. Alt er dog ikke, som det ser ud til.

Troede man, at Marvels tredje fase af film sluttede med det gigantiske punktum sat i "Avengers: Endgame", tog man grueligt fejl. "Spider-Man: Far From Home" fungerer som en slags epilog til denne film, hvor der kort bliver lagt op til en fremtidig fortælling i MCU – for blot at stoppe igen. Der er en gennemgående følelse af ligegyldighed i den konsekvensløse "Spider-Man: Far From Home", der nærmest bruger hele sin spilletid på dovent at køre Spider-Man i front for Avengers. Figurens ansvarsfornemmelse gennemgik ellers en troværdig udvikling i Sam Raimis "Spider-Man"-trilogi, men "Far From Home"-instruktør Jon Watts har enormt svært ved at overbevise sit publikum om, at filmens udfordring har en større indflydelse på Peter Parker end alt det, han allerede har været igennem.

Det er svært at genkende Watts' glimrende humor, spændende opbygning og forrygende action fra "Spider-Man: Homecoming" i denne film, selvom samarbejdet er foregået med de samme manuskriptforfattere. "Spider-Man: Far From Home" bliver dog betydeligt bedre i anden halvdel, efter det forudsigelige plottwist er blevet udløst. Et twist, som enhver med blot lidt kendskab til tegneserierne allerede har regnet ud, når karakteren Mysterio introduceres. Filmens comic relief i form af Peter Parkers klassekammerat Ned forvandles her fra tam bagatel til en morsom del af plottet. Et kort øjeblik virker det også som om, at der rent faktisk er noget på spil, og derfor løftes filmens spænding og actionscener også betydeligt.

Tom Holland er stadig lige dele kæk, nørdet, kluntet og charmerende og udgør derfor en ret perfekt Peter Parker. Jake Gyllenhaal gør ikke meget med sin udgave af Mysterio, men selv med minimal indsats er han bedre end langt de fleste andre skuespillere i filmen. Mest skuffende er komikeren J.B. Smoove, hvis potentiale slet ikke bliver udnyttet godt nok. Det er dog næppe skuespillet, man ser en superheltefilm for, og efter den vanlige Marvel-opskrift glider filmens to timer ufatteligt nemt ned. Det er sært, at begivenhederne fra "Avengers: Endgame" ikke har haft en større indflydelse på Peter Parker og franchisens stemning, men det spektakulære og farverige CGI-bombardement i filmen er designet til at få os til at glemme alle former for logik. Det er skam også underholdende, men "Spider-Man: Far From Home" udgør stadig det mest ligegyldige og skuffende kapitel i MCU i mange år.

Billede & Lyd

Det kommer nok ikke som den store overraskelse, at lyd og billede på udgivelsen af "Spider-Man: Far From Home" er helt i top. Billedet er klart, farverigt og smukt, hvad angår de naturlige scener, men især de animerede sekvenser imponerer. Udgivelsens DTS-HD MA 7.1-lydspor buldrer øredøvende derudaf med en tung bas i actionscenerne, uden at hverken små detaljer eller dialog går tabt i processen. På trods af filmens svagheder er den et gensyn værd blot på grund af udgivelsens tekniske aspekter.

Udgivelsen er også spækket med ekstramateriale. En sjov, lille kortfilm, hvor Peter Parker pakker til klasseturen, udgør sammen med de slettede scener højdepunktet, da disse supplerer filmen glimrende. Selvom de ni featurettes bestemt også er et kig værd, er de alle ret korte og ultimativt ikke synderligt tilfredsstillende. Bedst er de, der handler om Tom Hollands arbejde med sin rolle og filmen. Filmens gag reel er ganske morsomt for en gangs skyld, mens den 12 minutter lange reklamefilm fra The Brothers Trust samt sammenligningen af scener med forskellige grader af CGI sagtens kan skippes.

Spider-Man: Far From Home (Blu-ray)