Anmeldelse: Spy (Blu-ray)

Melissa McCarthy. Enten elsker man hende, ellers hader man hende. Hun er i hvert fald en af de skuespillerinder, som alle efterhånden har en stærk mening om, og den mening vil de fleste gerne dele med verden. McCarthy slog dog først igennem, da Paul Feig tog hende under vingen med "Bridesmaids", hvilket også udløste en Oscar-nominering til hende. Siden da har hun da også været fast inventar i Feigs film, og sammen udgør de også et glimrende team, da Feig får det bedste ud af McCarthy. Vi er med "Spy" nået til det tredje samarbejde mellem de to, men der er skam flere på vej.

Susan Cooper (Melissa McCarthy) arbejder som skrivebordsagent for CIA, hvor hun igennem skærm og mikrofon hjælper agenten Bradley Fine (Jude Law) på hans missioner. Fine bliver dog skudt i jagten på en mini-atombombe, og med alle aktive agenters identiteter afsløret melder Cooper sig selv som aktiv agent med et simpelt motiv - hævn.

Spionkomedier er der rigeligt af, og de alle henter naturligvis også en masse inspiration fra vores alles James Bond. "Spy" er ikke anderledes på det plan - faktisk har den tilmed en fremragende Bond-lignende startsekvens med tilhørende sang. Filmen er dog meget anderledes på et helt andet grundlæggende plan - den er ikke overgearet. Hvor "Austin Powers" og "Johnny English" formår at komprimere utallige vittigheder på halvanden time, tager "Spy" sig god tid til både plot og action over de to timers spilletid - og det er bestemt ikke en dårlig ting.

Feig er dog ikke en erfaren actioninstruktør. På trods af mange kreative actionsekvenser er kameraføringen samt klippearbejdet i disse scener både forvirrende og anonym. Dog er der blod. Masser af blod. Samt masser af bandeord. Melissa McCarthys store modspil i denne omgang er Jason Statham, og han giver hende kamp til stregen både hvad angår bandeord samt vanvittige monologer. Som det nemlig er med McCarthys film, består meget af det sjove af de lange vidtløftige diskussioner mellem karaktererne, og det er da også her, hvor McCarthy udmærker sig. I "Spy" skal vi dog en times tid ind, før hun virkelig giver den gas. Men så kommer lattermusklerne også endelig i gang.

Jeg skal indrømme, at Melissa McCarthy generelt ikke er min kop te. Med hendes utallige fedejokes møntet på sig selv samt de mange åndssvage kostumer anser jeg hende som amerikanernes svar på Amin Jensen. Heldigvis er hun ikke lige så ufarlig som Amin Jensen, især ikke når hendes film får censuren "R" i hjemlandet (tilladt fra 17 år og opefter). Med bandeordene og blodudgydelserne i "Spy" passer censuren glimrende, og Blu-ray-udgaven har tilmed en Unrated Extended Cut-udgave med ti minutters ekstra spilletid, hvor en penis f.eks. har fået en fremtræden rolle i en af scenerne. Forskellene er små mellem de to udgaver. Jeg anbefaler alligevel den længere version, da den i enkelte scener går linen ud og dermed bliver en smule mere underholdende.

Billede & Lyd

"Spy" er en utrolig farverig film, og det er en overvældende oplevelse i Blu-ray-formatet. Billedet står skarpt med enkelte gryn, og selv de mørkeste scener er lige så klare som de mest lyse. Selvom farverne ofte skaber en vild kontrast, er der stadig en realistisk gengivelse, og man får en fornemmelse af at sidde og kigge ud af vinduet. Lyden er lige så imponerende med masser af spark i bassen og fin udnyttelse af samtlige højttalere. Måske er musikken og actionscenerne skruet en anelse for højt op i forhold til dialogen og de mere stille scener, men sammenlagt bliver man rystet godt igennem af lyden.

Ekstramateriale

Det meste af ekstramaterialet på "Spy" består af featuretter, hvor alle under optagelserne fjoller rundt. Jeg har slet ikke styr på, hvor mange featuretter der er på udgivelsen, for de begynder hurtigt at flyde sammen på trods af forskellige navne samt fokus, da indholdet netop er det samme. Det er underholdende i små doser, men man kan hurtigt få for meget. Kommentarsporet er ganske informativt hele vejen igennem og anbefales til alle med interesse for det filmtekniske. Derudover er der også slettede scener, gag reel og galleri, som alt sagtens kan skippes.

Spy (Blu-ray)