Anmeldelse: The Birth of a Nation

Den amerikanske filmskaber D.W. Griffith henrykkede helt tilbage i 1915 med sine tekniske færdigheder i "The Birth of a Nation". Fortællingens "heltebedrifter" og romantiske behandling af Ku Klux Klans tvivlsomme aktiviteter under slavetiden står dog noget mere slukøret tilbage. Heldigvis for det. Næppe tilfældigt har den debuterende instruktør Nate Parker derfor valgt samme titel til sin blodbrusende og hævngerrige biopic. "En mand ser hvidt" kunne også have været et godt bud. Tag dén, Griffith.

Baseret på en sand historie instruerer Nate Parker sig selv som den slavebundne og oprørske Nat Turner. I 1831 ledte Turner et kortvarigt, men blodigt slaveoprør, der rystede den skrøbelige nation. Med biblen i hånden indledte den sagnomspundne figur ellers i roligt sind med at prædike for slagne og uregerlige slaver. Kontinuerlige vidnesbyrd af grufuld og torturlignende behandling af hans plagede folk satte efterhånden Turner i bevægelse mod et dramatisk oprør – et oprør, der forhåbentligt kunne lede slaverne fri fra lænkerne og åbne op for udsigten til endegyldig frihed.

"The Birth of a Nation" er en vred film. Konventionelt og nærmest renset for subtil snilde serveres en barsk hævnfortælling, hvori Nate Parker aldrig skjuler sin strittende langefinger mod D.W. Griffiths kontroversielle værk. I bedste "Braveheart"-stil går nuancerne og menneskelige portrætter fløjten, mens Nat Turner som en anden William Wallace nådesløst hakker undertrykkerne i småstykker til svulstige violintoner. Karikeret fremstilles den hvide mand som usympatisk superskurk, der lystigt gnubber sig i skridtet, mens han køber unge, mørke slavepiger. Fedtede parykker og vulgært sminket, hvid hud er naturligvis også en god ledetråd til, hvem man skal holde med. Hvis altså der stadig var tvivl efter flere scener med seksuelle overgreb udført af samme skidte karle.

Symbolikken er massiv i "The Birth of a Nation". I en scene i slow-motion leger to børn – en hvid og en mørk pige. Glade løber de begge afsted, imens den hvide pige har et reb om halsen på den mørke. Derudover er Nat Turner påfaldende omgivet af et religiøst frelserskær. Turner venter tålmodigt på tegn fra Gud til oprørets komme, hvilket næppe misses af hverken hovedpersonen eller tilskueren, da solformørkelsen pludselig sortlægger himlen over de slavefyldte bomuldsmarker. It’s time! Nå ja, og da Nat Turner, efter sit første hævnmord tilfældigvis deler billedet med et kæmpe kors hængende på væggen bag sig. Skal vi efterhånden forstå, at han mere end blot prædiker Guds ord?

Filmens eneste hvide mand med en smule empati viser sig alligevel også at være skurk, og så er fortællingen endegyldigt reduceret til banal hævnrus – hvor de gode kæmper mod de onde. Men det er skam underholdende. Hvor banal den gruopvækkende slavefortælling end lyder, bliver det aldrig synderligt kedeligt, og inden for filmens eget opskruede univers engageres vi i Turners kamp og trængsler. Det var cool at se Charles Bronson slagte banditter i genre-baskeren "En mand ser rødt", og det samme er lidt tilfældet her. Det lykkes Nate Parker at skabe forståelse for Nat Turners blodrus, men i stærkt fiktionaliseret forstand – ikke i forhold til virkeligheden.

Nate Parker brænder for at rette op for den massive uretfærdighed og undertrykkelse i den lidet, stolte periode i amerikansk historie. Og hvem kan klandre ham for det? Den vrede filmskaber får da også i to relativt underholdende timer aflad for en grufuld tid, men en oprigtig katarsis-oplevelse indtræder aldrig. En så skarpskåren "os mod dem"-skabelon i "The Birth of a Nation" får desværre en distancerende effekt, der i sidste ende spænder ben for den vigtige og virkelige histories autenticitet.

The Birth of a Nation