Anmeldelse: Casual (HBO Nordic)

Få overraskelser og usympatiske karakterer skæmmer Hulus nye komedieserie "Casual", der nu er blevet samlet op af HBO Nordic. På trods af til tider underholdende dialog og en god kemi mellem karaktererne virker serien som en gentagelse af et velkendt format i nye klæder.

"Casual" er centreret om den nyskilte Valerie (Michaela Watkins), der flytter ind i sin lillebror Alex' (Tommy Dewey) ungdomshybel med sin teenagedatter Laura (Tara Lynne Barr). Sammen forsøger trekløveret at navigere i den moderne datingjungle med alt, hvad det indebærer af op- og nedture. Deres liv krydres yderligere af en forsmået eksmand, en uudholdelig mor og et veritabelt cirkus af forskellige dates og engangsknald.

Lyder det bekendt? Ja, for vi har set det mange gange før. Formlen er lige til at lire af for de fleste, der har set bare et minimum af moderne komedieserier. "Casual" adskiller sig dog med en distinkt indievibe og skarp skrevet, vittig dialog. Dette kan sandsynligvis tilskrives Jason Reitman, kendt for blandt andet "Up in the Air", "Juno" og "Thank You for Smoking", der er involveret som instruktør. Serien udspiller sig altså i dette lidt quirky, sort-komedie-univers, der giver den lidt mere bid, end hvad man normalt får på 30 minutters tv-underholdning.

Men netop forsøget på at være mere satirisk og pessimistisk bidende end de gængse mainstream-serier er også, hvad der giver "Casual" en lidt underlig eftersmag. For det er, som om serien forsøger at spille på to heste, komedien og dramaet, uden at finde den gyldne mellemvej. De første afsnit er letbenede og lægger lige op til titlen – de er afslappede, underfundige og sjove. Men efterhånden som sæsonen går, og karaktererne folder sig ud, dundrer dramaet pludseligt frem på en måde, man som tilskuer ikke er forberedt på. Skeletterne vælter ud af skabet, og det forventes uudsagt, at man skal fatte sympati med vores tre protagonister, uden at de egentligt virker til at fortjene det.

På den ene side har vi Valerie, der i en alder af nogen-og-fyrre forvirret kastes ud på datingmarkedet og gør alting bragende forkert. Dernæst er der Alex, den forvoksede Peter Pan, der er bange for at binde sig, men alligevel ikke kan forstå, at ingen vil være sammen med ham. Og det selvom han selvfølgelig behandler alle kvinder som skrald, der bare kan kastes væk. Slutteligt er der Laura, en psykopat af en 16-årig, der er så kold og kynisk, at man næsten bliver lidt skræmt. Hvis blot de tre en gang imellem kiggede lidt indad, ville det måske være nemmere at se dem som egentlige mennesker. Men måden, de er bygget op på her, efterlader karaktererne som dybt usympatiske, afstumpede mennesker, der bliver ved med at klandre andre for deres problemer uden selv at tage ansvar for noget som helst. Hvis skaberne havde holdt sig til den rene komedie, ville serien måske have fremstået mere sympatisk, men den påklistrede dramatiske patos giver en dybde, som karaktererne simpelthen ikke kan bære.

Hvis "Casual" var en date, ville vedkommende være smart i tøjet, rap i replikken og måske endda charmerende nok til at tale (mande)trusserne af dig. Men fascinationen falmer hurtigt, og i stedet for den eneste ene sidder du tilbage med en lidt kedelig, alt for kynisk og ultimativt ucharmerende skabning på sofaen, der klager over, at livet ikke går, som det skal, uden dog nogensinde at løfte en finger. "Casual" adskiller sig på få fronter fra den konventionelle komedieserie, der omhandler moderne tiders kærlighedsforviklinger, uden dog nogensinde at komme reelt ud over rampen og være nyskabende eller mindeværdig.

Casual (HBO Nordic)