Anmeldelse: Crashing - Sæson 1 (Blu-ray)

Pete Holmes' "Crashing" er en tiltrængt og anderledes komedieserie, som vi ikke selv vidste, vi manglede.

Komedieserier er noget, tv-seere i den grad er blevet oversvømmet med, eksempelvis med vellykkede serier som den tilbagevendende "Curb Your Enthusiasm" med Larry David i hovedrollen, skandaleramte Louis C.K's "Better Things" og den undervurderede Zach Galifianakis-serie "Baskets". En mindre etableret komiker end de førnævnte herrer er Pete Holmes, og han har nu fået sit gennembrud med sin helt egen serie produceret ved hjælp af komediekongen Judd Apatow. Første sæson er udkommet på Blu-ray, og den er bestemt et kig værd.

Pete Holmes spiller i "Crashing" en karikatur på sig selv som den halvsørgelige og kristne wannabe-komiker, der kæmper for gennembruddet i New Yorks undergrund. Men han har mistet alt. Den utro kone, huset, de bor i, og sine trygge, vante omgivelser. Pete opgiver dog ikke sådan kampen for at blive en etableret funny-guy i stand-uppens hovedstad. Vi følger ynkelige, men kæmpende Pete rundt fra det ene "crash" og underbetalte job til det andet, mens han undervejs møder nye bekendtskaber i branchen. Alt dette, mens kærligheden konstant svigter på urimelig vis. Men hjælpen kommer uventet dumpende ned, som var den sendt fra himlen til den troende Holmes.

Flere større gæstestjerner hjælper Pete i gang, når de lægger vejen forbi "Crashing" og bidrager til at skabe en betydelig fremdrift for både historie, stil samt gode grin. Det er store, kendte navne som blandt andre Sarah Silverman, Artie Lange og T.J. Miller, som er blandt de mest berømte bidragende gæster. Serien topper flere gange, specielt i de sidste afsnit. Det sker blandt andet som i en absurd komisk scene, hvor Pete afklæder sig selv verbalt, da han fortæller en etableret kvindelig stjernekomiker (Silverman) i et af hans tragikomiske "crash", hvor sørgelig en eksistens han egentlig er, og hvordan han aldrig har haft et job eller har forsøget sig selv.

"Crashing" er et tiltrængt og kærkomment frisk pust i en tid, hvor det meste ofte har en tendens til at være politisk korrekt og sagt med mundkurv på. Og så er det en skæv og anderledes gang komedieserie, som vi ikke selv vidste, vi manglede. Selvom den er smal, kan den sagtens nydes bredt. Der er altså derfor nok både at more sig over, krumme tæer over og underholde sig med i de i alt 8 episoder af første sæson af "Crashing". Og skulle man – som denne anmelder – få lyst til mere af samme slags, så er sæson to allerede nu i gang og kan streames på HBO Nordic.

De korte afsnit kombineret med de simple fortællinger gør det let at se på én gang. De fleste af os sluger det råt, en hel sæson i træk, næsten som var det en pose slik fra Katjes. Og "Crashing" hører absolut til på øverste hylde – men dog så den stadig er let at nå og få fat i.

Billede & lyd

Alt er skudt i højeste digital kvalitet, og det ses tydeligt i de kulørte og dynamiske billeder, der giver en sans af liv i den travle millionby, hvor historien netop udspiller sig. Lydsiden er ligeledes godt og klart mixet, som når vi er i baren som stand-up-tilskuer, og atmosfæren tydeligt kommer til live.

Første sæson af "Crashing" er en rigtig lækkerbisken af en udgivelse. Vi forkæles som seere med ekstramateriale til hvert afsnit foruden en masse andet godt guf. Som udgivelse på Blu-ray indeholder den nemlig flere dele ekstra underholdning, end den slags udgivelser plejer at gøre. Blandt andet finder man one-man showet "Faces and Sounds", der er en hel times stand-up special med Pete Holmes selv. Ved siden af hver episode er også en lille snas med fokus på gæstestjernen i afsnittet. Til sidst findes der forlængede og ikke-viste klip samt en mindre omgang behind the scenes-klip og derudover et interview med Holmes. Så der er altså nok underholdning ved siden af selve serien!

Crashing - Sæson 1 (Blu-ray)