Anmeldelse: Homeland - Sæson 6 (Blu-ray)

For hver sæson er der blevet skrabet en smule mere af troværdigheden af, og i nu 6. sæson begynder klichéerne også at hobe sig op.

I 2011 tog skaberne Alex Gansa og Howard Gordon hoppet fra den succesfulde tv-serie "24 timer" til en mere moden og mindre action packed tv-serie ligeledes om terrorisme. "Homeland" blev i sin tid en øjeblikkelig succes. Seriens karakterer er komplekse, motiverne uklare, og plottet føles relevant og troværdigt. Den overordnede fortælling i "Homeland" sluttede dog efter kun tre sæsoner, og serien har siden da haft svært ved at finde ud af, hvilke ben den skal stå på. Hver sæson har naturligvis skubbet karaktererne videre i deres egne forløb, men de har haft hver deres lille fortælling, der ikke kommer i nærheden af startens storhed. For hver sæson er der blevet skrabet en smule mere af troværdigheden af, og i nu sjette sæson begynder klicheerne også at hobe sig op. Det uforudsigelige er borte, og tilbage står vi nu kun med de karakterer, vi har lært at elske, og som i de fleste tilfælde heldigvis fortsat er tro mod dem selv.

Carrie Mathison (Claire Danes) kommer på lidt af en opgave, da hun står til at skulle forsvare en ung mand, der åbenlyst kritiserer USA. Samtidig har hun i kølvandet på et præsidentvalg påtaget sig opgaven som rådgiver for den kommende præsident, der ikke ligefrem har de varmeste tanker om hendes tidligere arbejdsplads, CIA. Her er Saul Berenson (Mandy Patinkin) i gang med at afværge en international katastrofe. Peter Quinn (Rupert Friend) kæmper med sin hjerneskade, og her kommer Carrie til undsætning. Snart har hun mere end rigeligt at se til, da hun langsomt bliver viklet ind i en stor sammensværgelse, hvor den kommende præsidents liv er i fare.

"Homeland" nægter i sin sjette sæson at blive irrelevant. Serien gør sit for at sammenkæde virkelighedens USA med fiktion for at understrege en stor og fed pointe. Problemet er blot, at fortællingens røde tråd forsvinder, og al troværdighed er nu efterhånden væk. I denne sæson bliver der simpelthen kastet flere bolde op i luften, end det er muligt at gribe igen, og resultatet er et irriterende højt fortælletempo. Blink med øjnene, og du har misset en vigtig detalje. Endnu værre er de klassiske klichéer, der nu har sneget sig ind i serien. Det klæder slet ikke det univers, som er blevet bygget op over så lang tid, at forfalde til letkøbte løsninger og urealistiske samt uforklarede udviklinger. Sjette sæson har simpelthen ikke det pusterum til at forklare, som er nødvendigt for et troværdigt præg. Her er faktisk mere end rigeligt materiale til to sæsoner banket sammen til én.

Hovedpersonen Carrie udgør til dags dato stadig en af de mest interessante af slagsen i tv-serier, da hun både kæmper med et tårnhøjt ambitionsniveau, en bipolar lidelse og i de seneste sæsoner også rollen som forælder. I denne sæson er hun også det absolutte højdepunkt, ikke mindst pga. Claire Danes skrøbelige og nærværende skuespil. Hun bliver udsat for så meget i denne omgang, at de færreste nok ville kunne gå psykisk stabile videre i livet. Samtidig foretager hun stadig de helt forkerte valg i ny og næ, og det er fortsat forfriskende med en hovedperson, der hverken er et overmenneske eller en usling. På den negative side har Rupert Friend, der spiller Peter, slet ikke talentet til at spille hjerneskadet. Det hjælper heller ikke, at hans karakters udvikling i denne sæson er hamrende uinteressant, og når han indtager hovedrollen i et afsnit – der mest af alt minder om en tåkrummende udgave af "Dog Day Afternoon" – går det helt galt.

"Homeland" er ikke en serie, der slutter foreløbigt. Der er planlagt mindst to sæsoner yderligere. Det er dog i den grad en serie, der har mistet pusten. Der er bestemt stadig højdepunkter selv i denne sæson, men et større fokus på karaktererne fremover ville være den rigtige beslutning. Seriens iver efter at forblive relevant og presse så meget koncentreret plot ned i så lidt spilletid som muligt er dog efterhånden blevet dens varemærke. Lad os endelig komme tilbage til dét, der gjorde, at vi i sin tid forelskede os i "Homeland" – karaktererne! Der er jo øjeblikke, der fortsat viser, at serien sagtens kan noget, som ingen andre kan.

Billede & Lyd

Farverne er meget nedtonede og giver en næsten realistisk gengivelse af virkeligheden. Samtidig er billedet klart, selvom der i de mørkeste scener godt kan forekomme en smule gryn. Detaljerne forbliver dog heldigvis talrige selv igennem dette. Lyden i DTS-HD 5.1 gør ikke det store væsen af sig. Selv når spændingsmusikken sætter i gang, virker effekterne meget afdæmpede og holder sig for det meste til fronthøjttalerne. Der er dog ingen problemer med dialogen, hvor hvert et hviskende ord kan høres tydeligt.

Der er blot to featuretter blandt ekstramaterialet og intet andet. "On Location: New York City" går bag om optagelserne i New York, imens "About Season 6" giver en smule indblik i seriens efterhånden lange liv. Begge er skam ganske interessante, men de når ikke at komme i dybden med deres emner – især ikke når man tænker på, hvor meget der egentligt er at fortælle.

Homeland - Sæson 6 (Blu-ray)