Anmeldelse: The Walking Dead: World Beyond – Sæson 1 (Amazon Prime)

Spin-off-serien "The Walking Dead: World Beyond" føles forfriskende ved at følge unge under zombieapokalypsen, men fejler med kunstigt drama og tåkrummende klichéer.

Siden seriens start i 2010 er "The Walking Dead" blevet en af tv-selskabet AMC's største succeser. Indtil videre er det blevet til ti sæsoner og spin-off-serien "Fear the Walking Dead". Fremtiden lover, at den originale serie slutter med den kommende 11. sæson, som dog bliver opfulgt med endnu en spin-off-serie samt tre film om den tidligere hovedperson Rick Grimes – og nu "The Walking Dead: World Beyond", som kan ses på Amazon Prime. Men baseret på de første to afsnit er det måske meget godt, at serien på forhånd er annonceret til kun at vare to sæsoner.

Ti år efter zombieudbruddet befinder vi os i Nebraska i en sikkerhedszone for overlevende, hvor to unge søstre – den aspirerende forsker Iris (Aliyah Royale) og rebelske Hope (Alexa Mansour) – bor. I hemmelighed kommunikerer de med deres far, hvis ekspertise er eftertragtet hos The Civic Republic Military. Men da faderen afslører, at han er i fare, drager de to søstre i selskab med de jævnaldrende Silas og Elton ud for at finde ham.

For dem af os, der har fulgt "The Walking Dead" siden begyndelsen, er der umiddelbart grund til at være bekymret for denne anden spin-off-serie i rækken. "The Walking Dead" har ikke altid været god til at håndtere teenagere, hvor især den unge Carl ledte til mange frustrationer for seeren. Indtil videre er de fire unge mennesker i "The Walking Dead: World Beyond" ikke nær så dumme, men de er heller ikke just spændende. Udover at de har deres karakteristiske træk, såsom den oprørske Hope, er der ingen grund til at føle noget for dem. Bevares, det er måske for meget at forlange i løbet af to afsnit, at vi allerede skal være emotionelt investerede. Men hvis de ikke kan vække en personlig interesse, står det skidt til med en vaccine mod zombier – og kedsomhed.

Det hjælper heller ikke, at dramaet føles yderst kunstigt. "The Walking Dead: World Beyond" planter tidligt dramatiske frø, der utvivlsomt vil skabe splid i gruppen længere henne af vejen. Og alligevel klinger det hult. Dramaet opstår ikke af naturlige årsager og føles altid forceret med banale, dramatiske situationer, fordi tiden jo skal gå med et eller andet, når verden er gået under. Det hjælper heller ikke, at serien overforklarer sine dramatiske situationer i sådan en grad, at selv en horde af zombier ville have svært ved at overdøve larmen.

Det er underligt, at serien mangler originalitet, for det kan bestemt mærkes, at skaberne Scott M. Gimple og Matthew Negrete ellers gerne vil føre "The Walking Dead"-universet mod nye horisonter. Tonen er stadigvæk mørk, hvor der fortsat filosoferes over menneskelighedens endeligt og rolle i en ny verden. Men i ungdommens ånd kondenseres livsfilosofien til carpe diem. En fin besked, selvom den bliver leveret på tåkrummende, banal manér. Denne spin-off-serie har ikke meget at tilbyde udover rådne zombier.

Skuespillerne gør deres bedste for at opveje denne omgang med en verden i undergang, hvilket redder "The Walking Dead: World Beyond" på målstregen fra bundkarakter. Baseret på de to første afsnit er der intet nyt at komme efter, som de to foregående serier i universet ikke allerede har afsøgt. Det er forfriskende med et nyt fokus på coming-of-age-delen i en zombieverden, men når der konstant tys til kunstigt drama og tåkrummende klichéer, er projektet svært at redde. Med mindre kvaliteten oplever en drastisk optur, er tiden bedre brugt på at holde sig til originalserien.

Anmeldelsen er baseret på to ud af ti afsnit, som kan ses ugentligt på Amazon Prime.

The Walking Dead: World Beyond – Sæson 1 (Amazon Prime)