Forum - Forum-tråd: Bruce's Top-250

Bruce's Top-250

  • ★★★★3

    TOP 250

    250 - The Quiet Man (John Ford, 1952)
    Dansk: Den Tavse Mand
    Poster

    Instruktør John Ford var kendt for sit samarbejde med John "The Duke" Wayne. Hans første film med John Wayne fra 1939, "Stagecoach", var starten på to store filmkarrierer og et samarbejde som rakte over 20 film, mestendels westerns.

    The Quiet Man er historien om Sean Thornton (John Wayne), som vender "hjem" til sin fødeby Innisfree i Irland fra USA, for at købe sin "fædrene" gård, eller nærmere faldefærdige rønne, som ejes af enkefru Sarah Tillane. Naboen "Red" Will Danaher har et godt øje til enkefruen og er alt andet end glad for Sean Thorntons ankomst. Skæbnen vil det, at Will Danahers datter Mary Kate spilles af den underskønne Maureen O'Hara - og selvfølgelig med et ligeså iltert temperament, som irsk æt og rødt hår foreskriver - som straks får et godt øje til Sean.

    Nu starter et naboopgør mellem Sean og Will, som kommer til at inddrage hele det lille irske lokalsamfund, sætte alle katolske religiøse dating regler i spil og der bliver drukket, slåsset og kysset i en af de smukkeste landskabskulisser nogensinde set i en film, som selv den dag i dag, bringer turister til Irland for at se, om Technicolor grønt eksisterer i virkeligheden.

    Jeg har fundet dette lille uddrag fra anmeldelsen i New York Times i 1952, som jeg ikke kan stå for.

    • "Before appraising "The Quiet Man," which came to the Capitol yesterday, we ought to make one or two matters clear. John Ford, who directed it, was born in Maine but christened Sean Aloysius O'Feeney. Also he admits that he has assiduously studied the Irish for forty years, that he doesn't know a thing about them and that he has "never met an Irishman" with whom he could agree. All of which apparently doesn't make a bit of sense at all. For, it is obvious that in "The Quiet Man," he actually went to the Emerald Isle with some of his veteran players, then enlisted some Abbey Theatre stalwarts before turning his Technicolor cameras on those fine bhoyos and colleens, a rollicking tale and the green, dewy countryside to come up with as darlin' a picture as we've seen this year."

    Den endimensionelle, stoute, brovtende, heteromaskuline John Wayne kurtiserede også Maureen O'Hara i Rio Grande et par år tidligere, men det er både lidt sjovere, lidt bedre og lidt mere mindeværdigt i denne uformelle kulisse.

    Måske skal man være opvokset med og have set film som "The Quiet Man" i sin ungdom, for at kunne sætte fuld pris på al den "feel good vibe". Det er uden tvivl en kende naivt til tider, men Ford formår at akkompagenere den smukke billedside med en portion ægte irsk humor og en slutning, som er komplet drænet for overraskelser og twist, men til gengæld byder på en overdådig lang slåskamp med indbyggede ølpauser.

    PS: At der er tale om fiktion ved man, når byens mest fornuftige mænd udi kærlighedskvaler, er de katolske præster.

    Aye Paddy Boy, you ever seen so fair a sight?

    Bruce 1-05-17 15:32

  • ★★★★0

    På tide med en liste. Det er da en ordentlig mundfuld 250 stykker :)

    Babo 1-05-17 16:15

  • ★★★0

    Virkelig spændende Bruce, ser virkelig frem til denne liste..

    Første film har jeg aldrig hørt om, men jeg har virkelig lyst til at se den nu :)

    MadMartigan 1-05-17 16:16

  • ★★★★0

    På tide med en liste. Det er da en ordentlig mundfuld 250 stykker :)

    Ja jeg ved det godt. Men så er der noget at gå igang med :)

    Bruce 1-05-17 16:21

  • ★★★★0

    Virkelig spændende Bruce, ser virkelig frem til denne liste..

    Første film har jeg aldrig hørt om, men jeg har virkelig lyst til at se den nu :)

    Fedt! Det er det bedste, når man laver lister. Hvis nogen får lyst til at se noget, og de faktisk finder filmen god :)

    Bruce 1-05-17 16:21

  • ★★★★0

    Ja jeg ved det godt. Men så er der noget at gå igang med :)

    Nemlig. Du har sikkert også nogle ændringer i forhold til din gamle liste, så det bliver spændende at følge. 

    Babo 1-05-17 16:27

  • ★★★★0

    Nemlig. Du har sikkert også nogle ændringer i forhold til din gamle liste, så det bliver spændende at følge. 

    Der er en hel del :)

    Bruce 1-05-17 16:50

  • 0

    Jeg vil glæde mig til at følge med. :)

    Af ren nysgerrighed, hvad ville du så give nummer 250 her i karakter på 10-skalaen? 

    Morten Møller Bertelsen 1-05-17 16:53

  • ★★★★1

    Jeg vil glæde mig til at følge med. :)

    Af ren nysgerrighed, hvad ville du så give nummer 250 her i karakter på 10-skalaen? 

    Tak :)

    Jeg ligger nok lige omkring 8.2 ;)

    Jeg har dog opgivet at være helt krakilsk omkring mine placeringer. Jeg troede man kunne tage hver film ifht. en anden og så rykke op og ned ifht. denne, men top-liste rating er sådan lidt "dagsform" og i morgen kunne den have været røget ud til fordel for en anden, men jeg har en forkærlighed for filmen og synes den skal med. I dag :) 

    Bruce 1-05-17 17:15

  • ★★★★0

    Sådan har jeg det også. Set tilbage på min liste, ville jeg kunne lave 4-5 ændringer allerede nu, men det betyder ikke, at jeg ikke elsker dem, der kom på. Stol på mavefornemmelsen. 

    Babo 1-05-17 18:42

  • ★★★★0

    Sådan har jeg det også. Set tilbage på min liste, ville jeg kunne lave 4-5 ændringer allerede nu, men det betyder ikke, at jeg ikke elsker dem, der kom på. Stol på mavefornemmelsen. 

    Jep. Og man kan jo altid korrigere :)

    Bruce 1-05-17 18:46

  • 0

    At lave en Top 250 er godt nok noget af en opgave. Ikke noget jeg sådan lige ville kunne overskue :)

    Jeg kender godt til The Quiet Man og har også set den, engang. Det er dog så lang tid siden, at jeg ikke husker den i detaljer.

    Whispering Horse 1-05-17 18:46

  • ★★★★0

    At lave en Top 250 er godt nok noget af en opgave. Ikke noget jeg sådan lige ville kunne overskue :)

    Jeg kender godt til The Quiet Man og har også set den, engang. Det er dog så lang tid siden, at jeg ikke husker den i detaljer.

    Det er det. Der er også nogle film, som jeg ved skal med, men som jeg er pint til at gense, for at kunne omtale dem rimelig respektfuldt.

    The Quiet Man er ihvertfald noget flottere på blu-ray end længe set. 

    Bruce 1-05-17 19:05

  • ★★★★0

    Her i øvrigt bæverens ord. Jeg har MoC udgaven

    www.dvdbeaver.com/film4/blu-ray_reviews_58/the_quiet_man_blu-ray.htm

    Bruce 1-05-17 19:09

  • ★★★★1

    249 - The Sorcerer
    Instruktør William Friedkin - 1977
    Poster

    William Friedkin genindspillede i 1977 den franske Wages of Fear (Salaire du Peur af Henri-Georges Clouzot) fra 1953, en eksistentiel beretning om fire mænd, som er havnet i en sydamerikansk udørk, som de ikke har de økonomiske midler til at forlade. Mændene ser en mulighed, da et oliefirma tilbyder penge for at at transportere nitroglycerin gennem bjergene og vi følger den farefulde færd.

    Ikke nok med, at Friedkin ikke kunne få sine ønskede skuespillere i hovedrollen - Steve McQueen og Marcello Mastroianni. Filmens allerede store budget på $15 mio blev til $22 mio. som man løb ind i voldsomme produktionsvanskeligheder af både vejrmæssig og logistisk karakter, nærmest som Werner Herzog også oplevede under indspilningen af filmen Aguirre i Sydamerika.

    For at akkumulere til fortrædelighederne udkom filmen i biograferne på samme tidspunkt som en galakse langt langt væk, Star Wars. Filmklipperen på Sorcerer så traileren og sagde dette:

    "When our trailer faded to black, the curtains closed and opened again, and they kept opening and opening, and you started feeling this huge thing coming over your shoulder overwhelming you, and heard this noise, and you went right off into space. It made our film look like this little, amateurish piece of shit. I told Friedkin, 'We're fucking being blown off the screen. You gotta go see this.'"

    Filmen blev en eklatant økonomisk fiasko.

    Sidenhen er filmen dog blevet anmeldelsesmæssigt rehabiliteret og Friedkin selv har altid anset filmen for at være en af sine bedste.

    Den nye restaurede udgave tilgængelig på blu-ray viser med al tydelighed forskel på computereffekter og "the real thing". Filmen skriger "ægthed" til himlen med sine ufatteligt flotte - men for filmholdet nok umenneskelige - filmsekvenser og der svedes hårdt i den sydamerikanske jungle. Det er muligt Star Wars i 1977 fik Sorcerer til at ligne amatørlort, men tiden har ændret på forholdet og i dag er det Sorcerer, som scorer højt på sine strabadser.

    Der er ikke rigtig nogen filmkritisk enighed om, hvorvidt Friedkins udgave er bedre end den oprindelige, men Friedkin selv indrømmede overfor Clouzot under en middag - da han spurgte om lov til at genindspille filmen og fik det - at han aldrig ville kunne lave en bedre film.

    Bedøm selv.

    Bruce 2-05-17 10:59

  • ★★★★0

    Jeg har faktisk aldrig set den, men har for nylig set Wages of Fear - som er go'. Jeg holder ellers af Friedkin, så burde nok kaste mig over flere af hans film. 

    Babo 2-05-17 11:58

  • ★★★★0

    Jeg har faktisk aldrig set den, men har for nylig set Wages of Fear - som er go'. Jeg holder ellers af Friedkin, så burde nok kaste mig over flere af hans film. 

    Jeg så den også først for et par år siden, da den udkom. Det er ret så imponerende optagelser. 


    Bruce 2-05-17 12:11

  • ★★★★0

    Hvad er sådan helt forskellen på Wages of Fear og så denne? Mit problem med Wages of Fear var lidt den laaaange intro, inden shit goes down, men så blev den også medrivende. Og godt at høre om dens håndværk, det er sgu noget Friedkin altid har mestret. 

    Babo 2-05-17 12:38

  • ★★★★0

    Hvad er sådan helt forskellen på Wages of Fear og så denne? Mit problem med Wages of Fear var lidt den laaaange intro, inden shit goes down, men så blev den også medrivende. Og godt at høre om dens håndværk, det er sgu noget Friedkin altid har mestret. 

    I Sorcerer ser vi i introen (ganske lang), hvorledes de fire mænd havner i den sydamerikanske enklave, så vi kender deres baggrund og det har også indflydelse på slutningen. Historien er meget ens, men eksekveringen er meget forskellig.

    Bruce 2-05-17 12:43

  • ★★★★0

     !

    Bruce 2-05-17 12:45

  • ★★★★2

    248 - The Swimmer (1968)
    Instruktør: Frank Perry, Sidney Pollack
    Poster

    Som Charlton Heston og Kirk Douglas, havde Burt Lancaster en fysik som medførte, at han var et førstevalg til actionprægede film. Han forlod en karriere som cirkusakrobat fordi han var træt af at være "en dum skuespiller, som aldrig talte, når han agerede". Så han prøvede lykken i Hollywood, hvor hans akrobatiske evner skaffede ham bl.a. rollen som swashbucklende pirat i The Crimson Pirate og hårdkogte roller i film noir æraens krimier i 40'erne.

    Men knægten kunne spille. Måske havde mimikken fra cirkusdagene hjulpet, for er der noget, som er mindeværdigt hos Lancaster, udover en toptrænet krop, så er det hans mimik.

    Burt triumferede med adskillige seriøse roller i karrieren, som Judgement at Nuremberg, From Here To Eternity, Birdman of Alcatraz, Seven Days in May og ikke mindst rollerne som siciliansk prins i Viscontis italienske mesterværk The Leopard og den uforskammet, hensynsløse tabloidkonge J.J. Hunsecker i Sweet Smell of Success. 

    Og så er der altså denne lille perle, "The Swimmer", som det er mit gæt, at rigtig mange er gået glip af. Det er en allegori på et individs rejse gennem livet, som starter en solskinsmorgen ved familien Westerhazys pool i en forstad til New York. Nattens fest er overstået og en af gæsterne, Burt Lancaster i skikkelse af Neddy Merrill får idéen at "svømme de 8 miles hjem" fra pool til pool.

    Fortælleren forklarer:

    “He was not a practical joker nor was he a fool, but he was determinedly original and had a vague and modest idea of himself as a legendary figure."

    Rejsen rejser eksistentialistiske spørgsmål, som Neddy under rejsen finder ud af, at hans liv og renomé, måske ikke helt har flasket sig, som han kunne ønske og rejsens optimistiske udgangspunkt langsomt forringes, som Neddy lærer mere om sig selv, sit liv og slutteligt til sidst tvinges til at se fortrængelserne i øjnene.

    En vidunderlig intelligent postmodernistisk 60'er film med soundtrack af Marvin Hamlisch, som man absolut helst skal nyde på et tidspunkt med psykisk overskud og med lyst til en mindre depression.

    Bruce 3-05-17 13:17

  • ★★★★★★0

    En dejlig film du der har med! Tak for at minde mig om den.

    T. Nielsen 3-05-17 13:35

  • ★★★★0

    En dejlig film du der har med! Tak for at minde mig om den.

    Selv tak! Jeg har ofte tænkt "køb den nu", efter den er kommet i en god blu-ray udgave, men jeg har hele tiden glemt det. Nu kan jeg se den står til 22$ eller 25£ og det er jo en del penge :) Men jeg må få udskiftet min DVD på et tidspunkt.

    Bruce 3-05-17 13:44

  • 0

    Det bliver spændende at se hvad der ender på denne Top 250.
    Ridley Scott skal nok finde sin plads. Jeg skal vil på forhånd gratulere dit projekt Bruce, med den arbejdsindsats der nok bliver lagt i denne her liste. Jeg vil ihvertfald føle den. Men man må da håbe du ikke skifter profil, med nyt navn par gange mit i det hele. Såsom Richard Burton, Myrpip og så tilbage til Bruce. Hi ;)

    QUASAR 3-05-17 15:57

  • ★★★0

    Fabelagtig film. Lancaster gjorde et enormt indtryk på mig i den rolle, efter jeg som barn primært havde set ham i "The Crimson Pirate".

    Dolphinfriendly 3-05-17 16:41

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen