Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

  • ★★★★0

    Joker du, eller ved du reelt ikke hvordan feriepenge fungerer?

    Fungerer det ikke således?

    Feriepenge er et beløb, som alle lønmodtagere optjener, mens de arbejder. Denne godtgørelse er tænkt til at danne økonomisk grundlag for de perioder, hvor de holder ferie. Så der altså også findes et indtægtsgrundlag under de 5 ugers årlige ferie, som alle lønmodtagere er sikret som et minimum gennem ferieloven.

    chandler7528-03-24 12:34

  • ★★★4

    Fungerer det ikke således?

    Feriepenge er et beløb, som alle lønmodtagere optjener, mens de arbejder. Denne godtgørelse er tænkt til at danne økonomisk grundlag for de perioder, hvor de holder ferie. Så der altså også findes et indtægtsgrundlag under de 5 ugers årlige ferie, som alle lønmodtagere er sikret som et minimum gennem ferieloven.

    Jo, men det betyder jo heller ikke at det er en opsparing til at tage på ferie for, det er penge der skal dække den periode hvor man ikke er på arbejde, hvilket er derfor langt de fleste mennesker der er fastansatte og under overenskomst, får løn under ferie. Feriepenge som de fleste forstår dem, er typisk noget kun timelønnede får, hvor man i gamle dage skulle udfylde et kort og sende ind, for at få pengene udbetalt, men i dag gøres det via borger.dk. De penge tjener dog samme formål, at man har løn at leve af under ferie.

    Og før du siger "jamen, det kan folk jo bare spare penge op til selv", ja, det kunne de. Men rent samfundsmæssigt giver det mening at gøre det på denne måde, fordi det hjælper med at  normalisere at medarbejdere skal have ferie og arbejdsgiveren ikke kan "overtale" medarbejdere til at droppe ferien. Den ret er sikret i ferieloven, men det betyder ikke at arbejdsgivere ikke forsøger at finde en vej udenom det.

    NSF28-03-24 10:57

  • ★★★★1

    Jeg synes det giver bedre mening at snakke om løn under ferie.

    Men hvad nu hvis man gerne vil arbejde i stedet for at holde ferie? Vil man så både få "løn under ferie" + løn? Er arbejdsgiveren interesseret i dette?

    Jeg synes det er godt med retten til at holde ferie, men på den anden synes jeg også, at man skulle have retten til at lade være... (men der er jeg måske nok lidt farvet som selvstændig).

    chandler7528-03-24 13:50

  • ★★★★★★0

    Jeg får løn under ferie og et lille ferietillæg :)

    Guldager28-03-24 13:48

  • ★★★2

    Altså, i praksis er det jo præcis det samme om du kalder det løn under ferie eller feriepenge. Det bliver bare administreret forskelligt. Når det kommer til timelønnede, er der i mange tilfælde tale om studerende, hvor arbejdstiden kan være meget varierende, samtidig med at studerende jo får ferie fra skolen og ofte SU, afhængigt af hvor de er i deres uddannelsesforløb. Jeg vil gætte på at det er derfor timelønnedes ferie administreres anderledes end fastansatte.

    Det er desværre også meget almindeligt i visse brancher, at man ansætter folk som timelønnede selvom der er tale om et fuldtidsjob, så disse medarbejdere har dårligere rettigheder, især hvis der er tale om arbejde der ikke er under overenskomst. En god portion af de frivillige jeg kender via biografen er rendt ind i sådanne jobs, hvor der er tale om reel udnyttelse af medarbejderne, fordi de ofte ikke kender deres rettigheder. Men det er en hel anden historie.

    Jeg kan ikke huske detaljerne fra den nye ferielov, men jeg mener at man skal afholde min. fire uges ferie og at man har krav på at tre af disse skal være i den periode som man tidligere kaldte industriferien. Alt over de fire uger, inkl. feriefridage kan overføres til næste ferieår, eller udbetales. Det kommer an på arbejdsgiveren og overenskomst hvad der er mulighed for.

    Det betyder selvfølgelig at hvis man vælger slet ikke at holde ferie, så mister man potentielt fire ugers løn. Det er måske ikke så fedt for arbejdsnarkomanerne, men omvendt viser mange årtiers erfaring med arbejdsgivere, at man bør have en ret stram lovgivning, for at de ikke fucker med deres medarbejdere. Hvilket visse brancher så alligevel gør via timelønnede medarbejdere og ved ikke at have en overenskomst.

    Jeg var selv i en lignende situation da jeg var markant yngre, hvor jeg arbejdede natarbejde i en netcafé, der gav en urimelig lav løn for natarbejde, overtrådte 11-timers reglen og forsøgte at komme udenom at udbetale feriepenge, samtidig med at de aldrig gav mig lønseddel. Det var først efter jeg var stoppet og feriepengene ikke var gået ind, at jeg fik alt info fra dem da jeg pressede dem lidt og blev klar på mine rettigheder. Via en tidligere ven, som arbejdede på samme café efter jeg var stoppet, fik jeg at vide at ejeren på et tidspunkt havde købt en stor bil for pengene i kassen og var stukket af fra det hele. Og så gav hans opførelse pludselig mening.

    NSF28-03-24 14:14

  • 0

    Har lige været en tur på kommunen og var derefter inde på en indisk restaurant som jeg ikke har været inde på før. Den ligger dog helt klart i toppen. 

    Murgh Zafrani, hvilket er kylling i en krydret safransauce med Naan, Raita, salatsbuffe og kaffe/the. 119 SEK for en fremragende frokost.

    Så var jeg ude for at en eller anden jeg åbenbart kender hilste på mig mens han kom kørende i bil. Aner stadigvæk ikke hvem det var men han kendte åbenbart mig da han kaldte mig ved navn.

    Kiyonji28-03-24 14:48

  • ★★★★★0

    Jeg er også på løn under ferie samt ferietillæg samme måned fritvalgsordningen bliver udbetalt. Så jeg mangler umiddelbart aldrig penge, når sommerferien starter.

    David Lund28-03-24 14:54

  • ★★★0

    Jeg er også på løn under ferie samt ferietillæg samme måned fritvalgsordningen bliver udbetalt. Så jeg mangler umiddelbart aldrig penge, når sommerferien starter.

    Jeg har også noget frivalgshalløj på mit job, første gang jeg er stødt på det i mit arbejdsliv. De taler dog om at udbetale den to gange om året, i stedet for kun omkring sommer, hvilket jeg synes er en helt fin idé.

    NSF28-03-24 15:35

  • ★★★3

    Får lige om lidt den store familie til påskefrokost med lammekøller og flødekartofler :)
    God påske, alle

    Gormanden28-03-24 15:58

  • ★★★★★0

    Jeg har også noget frivalgshalløj på mit job, første gang jeg er stødt på det i mit arbejdsliv. De taler dog om at udbetale den to gange om året, i stedet for kun omkring sommer, hvilket jeg synes er en helt fin idé.

    Som familiefar passer det meget fint med en gang om året. Det er dér, vi altid mangler penge, så det er sgu meget lækkert, at man pludselig ikke skal tænke på at spare op til sommerferien længere. Men det er også ret nyt for mig, da jeg var selvstændig før.

    David Lund28-03-24 16:14

  • ★★★0

    Som familiefar passer det meget fint med en gang om året. Det er dér, vi altid mangler penge, så det er sgu meget lækkert, at man pludselig ikke skal tænke på at spare op til sommerferien længere. Men det er også ret nyt for mig, da jeg var selvstændig før.

    På mit job har man snakket om december og maj, så der er ekstra penge til julegaver og penge til ferien.

    NSF28-03-24 16:20

  • ★★★★★1

    På mit job har man snakket om december og maj, så der er ekstra penge til julegaver og penge til ferien.

    Det giver også meget god mening. Vi gør os ikke så meget i de helt dyre julegaver dog. Vil sgu hellere bruge pengene på nogle oplevelser sammen =)

    David Lund28-03-24 16:22

  • ★★★1

    Jeg er som sådan også ligeglad, fordi min familie ikke er på gaver blandt de voksne og mine to nevøer er begge voksne nu, så det er et minimum af gaver, der bliver udvekslet. Men så er der til stoffer, så man kan komme igennem vinteren!

    NSF28-03-24 17:05

  • ★★★★★★1

    Får lige om lidt den store familie til påskefrokost med lammekøller og flødekartofler :)
    God påske, alle

    Swell - jeg har præcist den samme omgang i morgen ;-)

    God Påske!

    Wayne28-03-24 17:20

  • ★★★★3

    Jeg har i alt 7 nevøer og niecer fra 0-15 år, så det koster lidt. Der er ingen af dem, der mangler noget, så ofte glor de på gaven i fem minutter og går så videre til den næste.

    Nogle gange rammer det dog plet, og så er det lidt sjovere at give gaver. Min 4-årige nevø Oscar er fx helt vild med Spiderman, så jeg fandt en bog med godnathistorier om Spiderman med tegninger, og den faldt han helt i svime over. Næste gang får han en rigtig tegneserie

    chandler7528-03-24 17:28

  • ★★★0

    Jeg plejer at holde jul hos min søster og der er aftalen også at det kun er børnene der får gaver, fordi de er lidt hårdt ramt økonomisk. Savner dog dengang hvor vi var på gaver med hinanden. Synes det er kedeligt at side i flere timer og se på at andre pakker gaver op. Her får børnene også så mange gaver, at de bliver snotforvirret og ikke kan finde ud af hvad de skal lege med.

    Aranyhajú Nyárszépe28-03-24 17:38

  • ★★★★2

    Jeg får 3300 tilbage i skat, og dem har jeg så lige brugt næsten to gange på en ny Reverend Charger guitar.. Den kostede lige omkring 9000kr i Danmark, men jeg fandt den i UK til 4500kr inkl fragt, dog kommer der jo naturligvis told og moms oveni, så den ender på 5700kr. 

    Nu bliver jeg sgu nødt til at lære at spille!

    dyg28-03-24 20:28

  • ★★★★★★0

    Jeg får 3300 tilbage i skat, og dem har jeg så lige brugt næsten to gange på en ny Reverend Charger guitar.. Den kostede lige omkring 9000kr i Danmark, men jeg fandt den i UK til 4500kr inkl fragt, dog kommer der jo naturligvis told og moms oveni, så den ender på 5700kr. 

    Nu bliver jeg sgu nødt til at lære at spille!

    Eller du har et flot instrument, der pynter i stuen, der aldrig bliver brugt... :)

    Guldager28-03-24 20:32

  • ★★0

    Meh , jeg har 3 el-guitarer og en spansk guitar samt en microcube amp fra Roland. Har dog ikke spillet på dem i over et års tid siden. Er på ingen måde prof guitarist men kan de fleste standard akkorder og improvisere ud fra dem...er bedre på gryderne (trommer)

    Ryder66628-03-24 21:07

  • ★★★★★★0

    Meh , jeg har 3 el-guitarer og en spansk guitar samt en microcube amp fra Roland. Har dog ikke spillet på dem i over et års tid siden. Er på ingen måde prof guitarist men kan de fleste standard akkorder og improvisere ud fra dem...er bedre på gryderne (trommer)

    For et par poser Mou suppe kan du vel godt undervise Dyg ;-)

    Wayne28-03-24 21:20

  • ★★1

    For et par poser Mou suppe kan du vel godt undervise Dyg ;-)

    Lol, jeg har slet ikke tålmodighed til at undervise, selvom det var et fristende bud...

    Ryder66628-03-24 21:26

  • ★★★★2

    Jeg giver ellers også miniflutes fra Hatting oveni!

    Men jeg har booket tid ved en underviser midt i april. Det er fint at lære ting på computeren, men jeg mangler en til at hjælpe med mange detaljer.

    dyg28-03-24 21:51

  • ★★★★★★0

    Jeg giver ellers også miniflutes fra Hatting oveni!

    Men jeg har booket tid ved en underviser midt i april. Det er fint at lære ting på computeren, men jeg mangler en til at hjælpe med mange detaljer.

    Tror Ryder står og banker på med nodestativet og et plekter, lige om lidt :-)

    Wayne29-03-24 00:35

  • ★★0

    Tror Ryder står og banker på med nodestativet og et plekter, lige om lidt :-)

    Ryder66629-03-24 00:38

  • ★★★★2

    Jeg har lige lært noget nyt i dag.

    Rio Bravo er - udover at være en klassisk western - åbenbart det samme som Rio Grande. 

    Rio Bravo er sådan set bare den mexicanske betegnelse for den flod, som amerikanerne kalder Rio Grande. Ok, så ved man det. Jeg har ellers altid troet, at det enten kun var navnet på en film, eller en helt separat flod et andet sted.  

    S. Rico29-03-24 04:03

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen