De fleste herinde har valgt at kritisere de mest populære mainstream film, men jeg synes historien er fyldt med veletablerede klassikere, som fortjener et par lussinger eller tre i denne sammenhæng, hvor snakken går på "mest overvurderede film". Jeg har i den sammenhæng lidt svært ved at se flere af titler, eksempelvis Prometheus. Hvem er den overvurderet af? Nåh, pyt... Men her kommer mine 12 bud i vilkårlig rækkefølge:
12) 12 Angry Men
Blåøjet og unuanceret, men også dybt fortænkt hvor det hele flasker sig ALT for godt sammen til sidst. Velment og sød, som budskabsfilm, men lidt overvurderet ifølge mig.
11) Boyhood
Af nyere film, falder valget på denne. Beundringsværdig bedrift, ingen fucking tvivl. Men verdens mest roste film har jeg virkelig svært ved at se for mig, selvom jeg giver den en fin karakter. Filmens styrker er egentlig også filmens svagheder. Jeg savnede mere punch og måske flere nuancer, nu hvor filmen prøver at indkapsle livet, men det er åbenbart så glidningsfrit og ubesværligt at blive til noget, så længe man "tror på det". Gudskelov Birdman vandt.
10) The Turin Horse
Du godeste gud, den er træg at komme igennem. Jeg har ikke tal på gentagelserne i en film, der føles så uendelig lang, at jeg hellere ville stirre tomt ud i luften end at gense dette makværk. Det er ingen kritik af arthouse film, blot af denne, som i den grad røg hen over hovedet på mig men sort/hvid billedet var ret imponerende, hvis jeg skal sige noget godt om filmen.
9) Rules of the Game
Nummer 5 på "They shoot pictures don't they top 1000" og vil ikke afvise, at det kneb med forståelsen er indholdet, men jeg følte absolut intet for denne film og filmen handler i sidste ende om en ting og det er......følelsen. Kan ikke se det store i denne klassiker.
8) Andrei Rublev
Man skal vitterlig være i særligt humør for at nyde Tarkovsky og det er også lykkedes mig med nogle af hans film. Denne her er ualmindelig tung at danse med, uendelig langtrukken, og vil ikke udelukke at man også skal kende lidt til baggrunden, hvis oplevelsen nogenlunde skal give mening. Det gjorde det ikke for mig. Men jeg beundrer manden for de store visioner. Som film, det er slet ikke mig.
7) North by Northwest
Så genial er den vist heller ikke. Ofte ophøjet til noget mere end blot underholdning, men for mig er den ofte ufrivilligt komisk og ikke så spændende, som den ofte får kredit for. På ingen måde dårlig, faktisk go' hvis jeg skal sætte lidt nuancer på det, men ikke all that i min optik.
6) The Fountain
Ved ikke helt hvorfor jeg valgte den. Den er som sådan ikke en klassiker, men har opnået en lille kultstatus. Jeg nyder ambitiøse film, men denne her har dele jeg godt kan lide (samspillet) men også dele, jeg finder påtrængende og platte. Godt score, men overall alt for frembrusende symbolik og en simpel handling, der er gjort kompliceret.
5) Last year at Marienbad
Det er ofte fint, at der ikke gives forklaring på ting, men jeg fandt denne virkelig fortænkt og kørt for langt ud, uden jeg følte noget for historien eller de omgivende personer.
4) Aguirre: The Wrath of God
Jeg har ofte gode erfaringer med Herzog, men denne her købte jeg overhovedet ikke selvom den har været stor inspiration for en af mine all time fav, Apocolypse Now.... Så tak for det, men..... jeg nød ikke din film, Herzog.
3) Upstream Color
Det er en svær film, men jeg leder efter en årsag til hvorfor den (begge gange) efterlod mig koldt og jeg intet fik ud af den på dybere plan, hvor en film som Mullholland Drive netop gjorde det modsatte? Måske gemmer der sig ikke noget dybere bagved det kringlede narrativ, som blot føles som.......gimmick.
2) Gone With The Wind
Beklager, men den er sgu for hysterisk og kommer virkelig let omkring flere ting, selvom filmen er uendelig lang. Igen, en go' film, men ikke det mesterstykke, som den gøres til. Gi mig et drama fra David Lean i stedet :)
1) The Apartment
Smertefuldt overvurderet og lavede man en idag med blot et plot der minder lidt om The Apartment, ville man hagle filmen ned som det mest slidte kliche i mands minde. Fandt den ikke særlig god eller sjov.