Moovy Exclusive: Berlinale ’18 – Dag 1, 2 & 3: Til himmels med Wenders og til hundeøen med Anderson

Den 68. Berlinale er i gang, og de første dages begivenheder har budt på både hunde, heste, højt humør, hav, Huppert, himmel og helvede.

Ventetiden er nu ovre, og den 68. Berlinale er endelig skudt i gang. Den prestigefyldte filmfestival i Berlin blev først talt i gang for pressen, og det skete, da den specielt sammensatte jury – med filminstruktør og komponist Tom Tykwer i spidsen som juryformand – besvarede spørgsmål om årets program og konkurrence. Til aftenens officielle Grand Opening var stjernerne kommet på plads i salen, og efter diverse præsentationer og åbningstaler, kunne festivaldirektør Dieter Kosslick og Tykwer i kor sige de ventede ord: Berlinalen 2018 er hermed åbnet!

Dag 1

Wes Andersons "Isle of Dogs" og Wim Wenders' "Himlen over Berlin" var blandt de ærefulde åbnere, da de hver især henholdsvis åbnede og lukkede dagen. "Isle of Dogs" har desuden æren af at være den første animationsfilm, som åbner festivalen i dens 68 år lange levetid. Efter filmens visning blev der fulgt op med et stemningsfyldt pressemøde med castet, der tæller navne som Bryan Cranston, Greta Gerwig, Bill Murray, Jeff Goldblum, Scarlett Johansson og Tilda Swinton – og det er kun toppen af isbjerget! Her var humøret højt, og latteren bredte sig ved hjælp af især Bryan Cranston og Bill Murrays humor.

"Isle of Dogs" finder sted i en fremtidsverden, hvor hunde er blevet en for stor belastning, og derfor vælger Japans præsident at sende dem af sted for at bo på en øde ø fyldt med skrald. Men den 12-årige dreng Atari savner sin bedste ven og tager af sted på en rejse for at finde ham, og det resulterer i en animationsfilm, der er nøjagtig ligeså herlig og skøn som Andersons tidligere "Fantastic Mr. Fox".

Derefter stod den på en ægte Berlin-klassiker, og hvilken er mere passende end selveste Berlin-mesterværket over dem alle! Wim Wenders' billedskønne og visuelt betagende "Himlen over Berlin" blev vist i en nyrestaureret version, og så endda i selskab med skaberen selv. Historien om englen, der vil være menneske af kærlighedens grund, var et kærkomment gensyn, og den følelse, der opnås ved oplevelsen af dette smukke værk i de helt rette omgivelser, kan næppe beskrives.

Det var så hunde og himmel, men hvad med helvede? Jo, det blev indbegrebet af åbningsdagens sidste film, den irske "Black 47", der byder på en sand tur i slagmarken, hvor fremtiden udkæmpes. Filmen er en rå, barsk og iskold fortælling, som fortæller om en ranger, der vender hjem fra udstationering i Afghanistan. Men det, han kommer hjem til, er alt andet end et land, han kender eller har kært. "Black 47" er en film om retfærdighed, det barske krigshelvede og kampen for sit land.

Dag 2

Efter en hektisk åbningsdag startede dag to ud med Wolfgang Fischers tysk/østrigske "Styx", som snart skulle vise sig at være filmen, der frembragte denne anmelders første festival-tåre. Det er nemlig den ellers simple historie om en stærk og stålsat jernlady, som alene sejler rundt på verdenshavene og overkommer alle slags vejrlige udfordringer.

Men da hendes tur nærmer sig sin slutning, støder hun på en overfyldt og strandet båd med afrikanske flygtninge. Hun underetter selvfølgelig kystvagten, som forsikrer, at de vil sende hjælp og beder hende holde sig væk – men i takt med at minutter bliver til timer, stiger desperationen og frustrationen på begge skibe, og den kvindelige solosejler må træffe et livsændrende valg.

"Styx" er indtil videre blandt de stærkeste film, undertegnede har oplevet på årets Berlinale. Den er rørende i sådan en grad, at det gør ondt. Filmen tager et vigtigt og tabubelagt emne op, hvad enten vi kan lide at forholde os til det eller ej. Den byder på imponerende iscenesættelse, stærkt skuespil og et veludført plot. En både vigtig og savnet fortælling i et Europa, der skændes om at slippe for flere flygtninge.

Herefter stod den på western, men en anderledes omgang humørfyldt komedie-kærligheds-western. Nemlig Nathan og Davis Zellner's "Damsel", som byder på gedigen underholdning med Robert Pattinson og Mia Wasikowska. "Damsel" er nemlig den simple og samtidig helt absurd sjove ride-ranke-fortælling om en ung og naiv handelsmand, der drager af sted efter en præst, som kan vie den unge mand med sin forlovede. Men så let går det selvfølgelig ikke, og snart står udfordringer og ubehagelige overraskelser i kø. Det er en dialog- og replik-skarp film af de to brødre, der har fået æren af at have den tidligere "Twilight"-stjerne i en rolle, han ikke kan glemmes for.

Dag 3

Så startede endnu en tætpakket dag i det farverige program. Tredjedagen viste sig at byde på det hidtil værste, det specielle og desuden seksuel vildskab.

Første film var "skærm"-filmen "Profile", hvor en britisk journalist fra sin computer går undercover online for at afsløre terror-gruppen IS's metoder til rekruttering og udnyttelse af unge piger. Men det er lettere sagt end gjort, og hvor langt skal man strække sig for at spille med på legen? Timur Bekmambetov, der senest stod bag den skuffende "Ben-Hur"-genindspilning, har denne gang skullet bevise noget på et lavt budget, og derfor er det udelukkende pc-skærmen og dens indhold, filmens fokus er på. Det fungerer også hen ad vejen, men den ellers simple fortælling kan desværre let virke som en reklamefilm. Og så halter det noget med troværdigheden i den ellers sande historie, som springer lidt for let over forhindringerne.

Derefter var det tid til "Huppert-ligt" selskab – nemlig i den fransk/belgiske "Eva" af instruktør Benoit Jacquot, hvor Isabelle Huppert ("Elle") optræder som middelaldrende, eksklusiv og hemmelighedsfuld escortpige. Samtidig følger vi en ung forfatter, som overtager en succesfuld afdød forfatters værk – et teaterstykke så populært, at han må og skal fremtvinge mere af samme skuffe. Og da han møder Eva, bliver han så betaget og draget af den ældre kvinde, at han inspireres til at udnytte oplevelsen til en krimi, som udvikler sig til mere end en besættelse.

Dagens sidste film blev "Garbage". "Garbage" er en ukonventionel fortælling om hævn og karma af Q. Og ja, det er hans kunstnernavn, og nej, det er heller ikke ham fra James Bond, men derimod en indisk anarkist-kunstner, som havde medbragt en film, der – trods et vigtigt budskab – levede op til sit navn og druknede i sit eget garbage. Så med mindre man er til bræk, bæ og sæd i absurd vamle scener, så undgå denne film, der er ren spild af tid! Synd, da idéen bag filmen var både god og aktuel med emner som hævnporno, kvindeundertrykkelse, ekstremisme, oprør og dominans. Udførelsen var så mislykket, især i klipning og lydmix, at der var reel risiko for høreskade, så undertegnede måtte for første gang i en biograf holde sig for ørerne og kigge væk fra lærredet, som viste opkast-fremkaldende billeder. Til den efterfølgende Q&A med instruktør Q og castet udeblev en acceptabel forklaring på filmen, og de fleste holdt dog heller ikke så længe, da udvandringen i den ellers overfyldte sal var enorm. Her blev man dårlig på flere måder.

Således gik dagen, og nu var det blot at pendle hjemad med S-Bahn, mens spændende russiske, svensk/danske og italiensk/tyske værker venter forude.

Kommentarer

Berlinale ’18 – Dag 1, 2 & 3: Til himmels med Wenders og til hundeøen med Anderson

  • ★★★★★2

    Tak for snakkene dernede, Martin! Jeg håber du får set nogle flere gode film. Jeg er lige landet i DK igen, så nu er det i gang med resten af Oscar-filmene og lidt af det, jeg mangler på Netflix. 

    David Lund19-02-18 16:03

  • 1

    Tak for snakkene dernede, Martin! Jeg håber du får set nogle flere gode film. Jeg er lige landet i DK igen, så nu er det i gang med resten af Oscar-filmene og lidt af det, jeg mangler på Netflix. 

    Selv tak da, det var bestemt en fornøjelse og hyggeligt med dansk selskab..! Og ja, mon ikke der et par atter eller tre gode endnu? Ja, få du set dem.. God fornøjelse! 

    Og skal nok lige hilse Joaquin Phoenix, Jonah Hill, Rooney Mara og Jack Black i morgen.. ;-)

    Martinio07 20-02-18 01:11

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen