Moovy Exclusive: Sundance Film Festival ’18 – Dag 3 & 4: Det nye års svar på "Get Out" overbeviser

Med et stærkt fokus på diversitet i en #MeToo-tid understreger filmene på Sundance med al tydelighed, hvor massiv den kvindelige talentmasse i USA er lige nu. Særligt to temaer dominerer festivalen indtil videre.

Minus syv grader, et tykt tæppe af sne og en nedrig omgang sjap agerer konstant forhindring, når jeg (i sneakers vel at mærke) som en anden Hugh Glass kæmper for helskindet at nå mine destinationer. Det er ikke et spørgsmål om liv og død på helt samme måde, men det glemmer jeg ofte i ren selvmedlidenhed.

Heldigvis er biografsalene varme lyspunkter. Og i de seneste dage har adskillige socialkritiske fortællinger med større eller mindre held ramt direkte ind i tiden og sat fokus på problemstillinger, der ved sammenligning gør selv den største, obstruerende snebanke til en lykkelig omstændighed.

Kvindefrigørelse i det 19. århundrede

Tredjedagen bød på to periodefilm, hvis ligheder er slående, men efterlader vidt forskellige indtryk. Både Craig William Macneills "Lizzie" og Wash Westmorelands "Colette" henter titel fra deres hovedkarakter, tager udgangspunkt i året 1892, er baserede på virkelige hændelser og afbilder kvindeskæbner, hvis liv var én lang kamp for at fravriste sig patriarkatets kvælende greb. Fiona Shaw spiller endda mor i begge fortællinger.

Chloë Sevigny og Keira Knightley er henholdsvis Lizzie og Colette; den ene i kamp mod sin far for retten til at elske en kvinde, den anden i kamp mod sin mand for retten til anerkendelse for sit forfatterskab. Begge historier har noget på hjerte, men hvor "Colette" vælger det sikre, altomfavnende narrativ, er "Lizzie" fokuseret på en helt anden, fængslende facon.

"Lizzie" udnytter på radikal vis den polerede, ærbare overflade, der gennemsyrer den gængse periodeskildring til at overraske publikum gennem gradvist at udvikle sig til en brutal thriller. Alle facader nedbrydes i et effektivt toneskift, der sikrer filmen en plads i hukommelsen, modsat søsterfilmen, hvis hovedperson nok er interessant, men ikke ydes retfærdighed af den generiske fortællestruktur.

2018-udgaven af "Get Out"

Årets program på Sundance hylder ikke blot kvinder, men har de seneste dage desuden vist sig at være spækket med racefortællinger, der særligt stiller skarpt på livet som sort i USA.

Efter "Get Out" fik premiere på Sundance sidste år, opnåede den en næsten uhørt popularitet, og filmen har således også modtaget tre nomineringer til årets nært forestående Oscar-uddeling. Spørgsmålet er så om Sebastián Silvas "Tyrel" kan opnå samme status. Det er en film, der uundgåeligt vil blive sammenlignet med "Get Out" fremover, så lad mig gøre det med det samme.

Filmen, der tæller et fremragende cast bestående af blandt andre Jason Mitchell ("Straight Outta Compton"), Christopher Abbott ("Girls", "It Comes at Night"), Michael Cera og "Get Out"-gengangeren Caleb Landry Jones, handler om Tyler, der sammen med sin ven og en håndfuld af vennens venner tager på en weekendtur til en hytte i Upstate New York. Tyler er den eneste sorte mand i slænget, og selvom de andre vel egentlig er venlige nok, kan han ikke ryste følelsen af ubehag af sig.

Ligesom i "Get Out" stiller Silva med sin film skarpt på en mere usynlig form for racisme – den der ligger underbevidst og ofte bryder frem grundet uvidenhed og ignorance, frem for dårlige intentioner. Silva har sans for nuance i en kompleks fortælling, der på intens vis forvandler en druktur til et mareridt med henslængte bemærkninger og manglende diskretion som de centrale elementer.

Den chilenske instruktør bemærkede selv til den efterfølgende Q&A, at filmen først og fremmest handler om fremmedgørelse, og det er netop den utryghed, som filmen indfanger med stor effekt. "Tyrel" er langt mere jordnær og realistisk i sin fortællestil end "Get Out" og ærlig talt en fuldstændig anderledes filmoplevelse. Den har uden tvivl ikke samme kommercielle appel – til det mangler filmen et mere tydeligt genrepræg. Men som tankevækkende og engagerende supplement til racedebatten på film er den en succes.

Kommentarer

Sundance Film Festival ’18 – Dag 3 & 4: Det nye års svar på "Get Out" overbeviser

    Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen