Så har jeg fået opsummeret de film, som jeg har fået set det sidste stykke tid. :)
Sådan lige mellem jul og nytår? :)
Jeg har aldrig set en Jerry Lewis-film, men The Ladies Man og The Nutty Professor er på TSPDT TOP1000, så kommer til den på et tidspunkt.
Jeg har fået set følgende - faktisk mellem jul og til og med i dag - nogle er lidt obskure, så der er en lille forklaring til:
Viy, 4/10
Den klassiske sovjetiske horror-film, som desværre er megafesen
---
As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty, 5/10
Eksperimentel kortfilm af Jonas Mekas med klip fra hans egen hjemmevideoer. Den er fin nok, men den er fandeme også lang...4½ time...
---
By the Bluest of Seas, 5/10
Russisk kærlighedsdrama fra 1936, der lider af, at skuespillet er virkelig ringe. Historien er fin nok.
---
Man of Aran, 5/10
Doku-fiction af Robert Flaherty (Nanook of the North) om livet på en irsk ø.
---
Tre Abbott og Costello møder Universal Horror - alle 5/10
Bud Abbott and Lou Costello Meet the Invisible Man
Abbott and Costello Meet the Mummy
Abbott and Costello Meet Frankenstein
---
It's A Gift, 6/10
En W.C. Fields-film (den første, jeg har set) - så sjov er han heller ikke, men fornøjelig nok.
---
Xala, 6/10
En film af den senegalske Ousmane Sembene om en mand, der får sin tredje kone, men har rejsningsproblemer. Satire og kritik af styret i Senegal.
---
Street Angel, 6/10
Klassisk kinesisk film fra 30'erne
---
Barren Lives, 6/10
Om livet på de brasilianske sletter - ret langsom, men meget interessant.
---
To film af Rainer Werner Fassbinder - hhv. 6/10 og 7/10
The Bitter Tears of Petra von Kant
The Marriage of Maria Braun
----
De to naziproganda-film af Leni Riefenstahl - hhv. 6/10 og 7/10:
Olympia Part 1: Festival of Nations
Triumph of the Will
----
Bob Dylan: Dont Look Back, 7/10
Dokumentar af dokomentar-mesteren D.A. Pennebaker. Et intimt indblik i Bob Dylan på turne i 1960'erne.
---
Lidt fransk nybølge - jeg troede ikke, jeg var så vild med den periode, men disse to var ganske gode - begge 8/10:
Vivre Sa Vie af Jean-Luc Godard
Cleo From 5 to 7 af Agnes Varda
----
Kings of the Road, 8/10
Wim Wenders-film fra 70'erne om en mand, der kører rundt og istandsætter gamle biograf-projektorerne tæt på den østtyske grænse.
---
A Moment of Innocence, 8/10
Af den iranske mester-instruktør, Mohsen Makmahlbaf - et godt lavet semi-selvbiografisk værk.
---
Pixote, 8/10
Brasiliansk ungdomskriminalitets-drama. Den er tæt på 9/10, men der er nogle lidt kiksede scener hist og pist. Den er dog virkeligt, virkeligt god. En blanding af Bad Boys (den med Sean Penn) og City of God. Lidt outdated, eftersom den er fra 1980
---.
F For Fake, 9/10
Et helt utrolig legesyg Orson Welles tager røven på os med en masse røverhistorier. Fantastisk underholdende og herlig og det er tydeligt, at Orson Welles nyder at være både historiefortæller og svindler...