Djupid (Dybet) - 8/10
Fremragende islandsk overlevelses film og denne er endda baseret på en virkelig historie. Den utrolige historie om en almindelig mand, der overvandt naturen, mod alle odds og al logik. Lavmælt drama, selvom filmens præmis er højspændt. Ólafur Darri Ólafsson leverer en subtil og empatisk præstation. Ros til en fremragende billedside, der egentlig taler sit eget sprog hvor dialogen er yderst sparsom.
Happiness - 9/10
Dejligt med en amerikansk film, der tør vise kontroversielt indhold og filmen lægger ikke fingre imellem i beskrivelsen af, hvor skrøbelige mennesker kan være. Vi følger en række mennesker, der alle lever med deres hemmeligheder og problemer, som både chokerer og fascinerer tilskueren. Instruktør Todd Solondz rammer en helt særlig tone, som balancerer fint mellem dyb alvor og sort humor, som giver filmen en lethed som modvægt til de tunge temaer. Som hos de bedste film, så gives der ingen moralprædike på emnerne. Særdeles godt spillet og dejligt at se Hoffman i unge dage.
Mr. Turner - 7/10
Stort opsat biopic af instruktør Mike Leigh om maleren "Turner". Beundringsværdig i sin opbygning, som undgår de sædvanlige klicheer. Mr. Turner som person fandt jeg knap så interessant selvom han spilles sublimt af Spall. Langsommelig, men også for lang (dog ikke uden sine gode momenter) når historien ofte blot er stillestående og for det meste, udramatisk. Det er ingen kynisk film, men svær for alvor at føle noget for, men billederne af Dick Pope er mesterlige, som vækker minder om Barry Lyndon. Hele analog vs digital debat burde ophøre nu og lad dig overbevise, at digital har en fornuftig fremtid.
Naked - 9/10
Lige for tiden er det Mike Leighs film der ryger i afspilleren og "Naked" var en, som længe var på min "must see" liste. Det er en sublim film om Englands underverden, fyldt med skæve personligheder, sorthumoristiske indslag og ikke mindst filosofiske beretninger om dommedagsprofetier, som både er vittige og har dybere, underligende pointer om menneskets værdi m.m. En god fortælling uden moralisering og det er noget jeg altid værdsætter ved Leigh.
Thewlis er helt forrygende. Helt uforlignelig film, som sikkert ville være for vovet at lave idag.
The Night of The Hunter - 9/10
Enestående thriller/gyser med simpel præmis, men med psykologisk kant og neglebidende spænding. Man kan sagtens se hvorfor den har været med til at danne skole for mange film sidenhen og med rette. Robert Mitchum er ganske enkelt bare fortræffelig i rollen som psykopat, som forbavsende nok, ikke tynges af teatralsk skuespil. Fornemt afstemt film og tæt på topkarakter.
Back to Future - 7/10
Et gensyn, som desværre ikke helt formåede at holde, men stadig ganske charmerende underholdning. Men nok også kun dét, da jeg ikke synes den er voldsomt morsom og tidsrejser er ellers et emne, jeg elsker.
All the President's Men - 9/10
Muligvis den bedste politiske thriller lavet. Blændende iscenesat og detaljeret indblik i Watergate-skandalen med verdensklasse skuespil og god spænding, som aldrig tyer til billige virkemidler. Redford og Hoffman er fænomenale.
Ant-Man - 6/10
Jeg er efterhånden godt mæt af Marvels univers. Meget få film står på egen ben føler jeg og vi introduceres konstant for helte og skurke, som ganske enkelt ikke altid har min interesse. Instruktør Edgar Wright sprang fra projektet og det var ærgerligt. Han kunne have tilføjet noget originalitet. Filmen her er som forventet - lavet efter en skudsikker og typisk skabelon med dertilhørende klicheer. Historien er la la, men godt valg til hovedrollen og mildt underholdende affære er det da, men desværre også ganske forglemmelig. Far/datter forholdet er ganske enkelt en irriterende kliche, men kampen mellem Ant-Man og en Avenger, var nok højdepunktet.
Fruitvale Station - 7/10
Sobert drama som bygger på en virkelig hændelse om politiets drab på en ung sort mand. Fint fortalt, holdt i en meget jordnær stil. Filmen har et fint dramatisk niveau, men smækker lige rigeligt pointerne i hovedet på tilskueren, for vi skal nødig være i tvivl om Oscar nu var en god mand. Nuvel, det fungerer fint selvom filmen intet nyt fortæller.
Frozen River - 7/10
Ganske fint lille indie drama om menneskesmugling. Vinder en hel del på den knugende atmosfære og Mellisa Leo's fremragende præstation.
Cop Car - 7/10
Virkelig solidt opbygget spændingsfilm med god mystik og suspens. Kan godt vække minder om "No Country For Old Men". Kevin Becon er virkelig god og filmens slutning var rigtig god. Så altså, søger man en skåret-ind-til-benet thriller hvor der ikke gives forklaring på ret meget, så er denne effektiv.
The Stanford Prison Experiment - 8/10
Historien er fortalt før, men denne er yderst vellykket. Der spilles fremragende og en (utrolig) historie, som er godt afstemt. Bruger ikke alverdens tid på personernes baggrund, men det er overhovedet ikke det primære her.