03-03-2022 00:00

Steven Stengaard Jensen

Anmeldelse:

The Batman

Ny Batman-fortolkning er forfriskende stemningsfuld.

Der findes ikke mange superhelte så legendariske som Bob Kane og Bill Fingers Batman, der siden 1939 har bekæmpet Gothams kriminalitet. På det store lærred er flagermusen for længst blevet et ikon med blandt andre Tim Burtons "Batman" og Christopher Nolans "The Dark Knight"-trilogi. Nu er det tid til endnu en fortolkning af den maskerede millionær, denne gang med Robert Pattinson iført kappen og Matt Reeves bag kameraet. 

Bruce Wayne (Robert Pattinson) har været Batman i to år og er dermed ny i kappeklædt hævner-faget. Dette har dog ikke hjulpet den unge mand med at bearbejde forældrenes død og har gjort ham mere indelukket. Wayne får dog nok at se til, da en mystisk seriemorder, kendt som The Riddler (Paul Dano), dræber medlemmer af Gothams elite. Efterforskningen bringer også Bruce sammen med Selina Kyle/Catwoman (Zoë Kravitz), som leder efter sin forsvundne veninde. Sammen danner de en alliance for at fange The Riddler og komme til bunds i den korruption, der ødelægger Gotham.

"The Batman" er primært opbygget som en krimi, hvor gåder skal knækkes, så The Riddler i sidste ende kan stoppes. Mystikken forløses imidlertid aldrig helt. Publikum holdes i hånden hele vejen, så ingen detalje går seeren forbi. Det forhindrer dog ikke jagten i at have sine interessante øjeblikke, når seriemorderen præsenterer nye gåder, eller når der dykkes ned i Gothams beskidte underverden. Byen har aldrig set så slesk og ødelagt ud, som Matt Reeves & Co fremviser den, og filmen tager pladsen som den mørkeste Batman-film til dato.

Når efterforskningen spidser til, eller når de fremragende actionscener melder deres ankomst, er "The Batman" intens. For filmen er veludført, flot klippet og medrivende realistisk. For det meste er Reeves god til skifte mellem afdæmpet og langsommeligt detektivarbejde og action. Spilletiden på 176 minutter mærkes sjældent. Selvom slutningen trækker ud, trækker den fængslende stemning op. Og det til trods for, at mørket til tider læner sig op ad det prætentiøse.

Pattinson leverer en brav indsats som Wayne og indkapsler millionærens usikkerhed, vrede og introverte selv, hvilket i sig selv er en frisk fortolkning af karakteren på det store lærred. Han gør rollen til sin helt egen og bakkes godt op af Jeffrey Wright som Gordon, Kravitz og ikke mindst en imponerende uigenkendelig Colin Farrell i rollen som Pingvinen. Dano er dog en blandet fornøjelse som The Riddler, hvor amerikaneren er skummel i ét øjeblik og voldsomt overspillet i det næste. Det er dog langt fra nok til at tage pusten den overordnede forfriskende fortolkning af Batman-universet.

"The Batman" er ikke perfekt. Krimi-delen efterlader ikke megen mystik, hovedskurken er en blandet fornøjelse, og den næsten tre timer lange spilletid trækker ud til sidst. Det ændrer dog ikke på, at Matt Reeves' forfriskende fortolkning af Gothams mørke ridder besidder medrivende slowburn-elementer, intense øjeblikke og fremragende action. Dette sammen med en ny, sårbar Batman, hvor Robert Pattinson gør god figur som nedbrudt Bruce Wayne.

Kommentarer

  • Metascore på IMDb er pæn, og den lægger generelt lovende fra land.

    Det luner også at læse denne anmeldelse - jeg ville naturligvis have set den, næsten uanset hvad - men forventningerne er skyhøje nu.

    
    0
  • Meget enig i anmeldelsen. Jeg frygtede lidt den lange spilletid, men udover slutningen så føltes filmen på ingen måde for lang.

    Herlig film.

    0
  • Billetter til kl. 19.00 i aften !

    0
  • Billetter til kl. 19.00 i aften !

    Ha, den kan jeg slå! Billetter til kl. 16.00 i dag !

    ;)

    
    0
  • 18.45 i aften - Har glædet mig siden annonceringen og de første billeder, tilbage i... 2019/20?

    Den ligger super pænt på Rotten, hvor de få negative mest handler om den mørke tone eller den lange spilletid. Og ellers læser jeg 5 stjerner, mere eller mindre, over hele linjen i DK. 

    0
  • Utroligt nogen ikke har mere tålmodighed når det gælder film, mens man tilsyneladende ikke har et problem med serier. 

    Babo 03-03-2022 09:02
    
    0
  • Utroligt nogen ikke har mere tålmodighed når det gælder film, mens man tilsyneladende ikke har et problem med serier. 

    Hvem har ingen tålmodighed med fiim men ikke problemer med serier tænker du, siden du kan drage den konklusion?

    Derudover synes jeg ikke helt man kan sammenligne formatet på den måde. 

    
    0
  • Det var taget ud fra de negative anmeldelser på The Batman. I en tid hvor alle ser serier, er jeg ret sikker på selvsamme personer ikke har et problem med serier. Jeg har selvfølgelig ikke et underskrevet dokument som bevis, så bare rolig. Det er blot noget jeg tror :)

    Babo 03-03-2022 09:09
    
    0
  • Det var taget ud fra de negative anmeldelser på The Batman. I en tid hvor alle ser serier, er jeg ret sikker på selvsamme personer ikke har et problem med serier. Jeg har selvfølgelig ikke et underskrevet dokument som bevis, så bare rolig. Det er blot noget jeg tror :)

    Så du var egentlig blot lidt irriteret over dem der kritiserede længden på The  Batman:D

    Jeg synes bare stadig ikke helt man kan sammenligne formaterne som du gør. Jeg kan synes at film bliver for lange. Af den grund burde jeg ikke kunne se en serie uden at skulle klage over det samme? Jeg kan da så egentlig også synes serier bliver for lange (læs kedelige)

    
    2
  • Hvis det er spilletiden der tales om, er det vel ret åbenlyst.

    I biografen kan filmen ikke pauses og der er langt til toilettet. Hertil kommer de sædvanlige 20-30 min. reklamer måske.

    Serier ses i hjemmet, et afsnit er fra omkring 20 min. til 1½ time, hvilket giver en naturlig pause i bingingen. Har man brug for en pause undervejs, kan man pause serien, hente snacks, lave kaffe, tage en halv times skidetur og fortsætte.

    1
  • Så du var egentlig blot lidt irriteret over dem der kritiserede længden på The  Batman:D

    Jeg synes bare stadig ikke helt man kan sammenligne formaterne som du gør. Jeg kan synes at film bliver for lange. Af den grund burde jeg ikke kunne se en serie uden at skulle klage over det samme? Jeg kan da så egentlig også synes serier bliver for lange (læs kedelige)

    Hvis det er filmens eneste kritik, så vil jeg næsten sige det er fantastisk godt gået :) 

    Det undrer mig bare når vi lever i en tid med hang til serier. Jeg frygtede egentlig også dens spilletid, men ikke pga. tiden i selv selv, men mere hvorvidt man var i stand til at holde fokus eller ej. Det virker ikke til at være problemet. Heldigvis. Eller det kan jeg så ikke bekræfte endnu før i morgen :)

    Babo 03-03-2022 09:30
    
    0
  • Hvis det er spilletiden der tales om, er det vel ret åbenlyst.

    I biografen kan filmen ikke pauses og der er langt til toilettet. Hertil kommer de sædvanlige 20-30 min. reklamer måske.

    Serier ses i hjemmet, et afsnit er fra omkring 20 min. til 1½ time, hvilket giver en naturlig pause i bingingen. Har man brug for en pause undervejs, kan man pause serien, hente snacks, lave kaffe, tage en halv times skidetur og fortsætte.

    Doh… :) 

    Det skal ikke gøres til en kritik af en film, at man kan blive tissetrængende undervejs. Det samme gælder pause. Det er ikke en films skyld. Og derfor unfair kritik. Hvis en film er opslugende, så er spilletid ligegyldig. 

    Babo 03-03-2022 09:33
    
    0
  • Det var taget ud fra de negative anmeldelser på The Batman. I en tid hvor alle ser serier, er jeg ret sikker på selvsamme personer ikke har et problem med serier. Jeg har selvfølgelig ikke et underskrevet dokument som bevis, så bare rolig. Det er blot noget jeg tror :)

    Generelt er anmeldelserne da pæne, eller?

    
    0
  • Generelt er anmeldelserne da pæne, eller?

    Helt sikkert. Og den kritik jeg har skimmet igennem virker på ingen måde skræmmende i den forstand. Så..

    Babo 03-03-2022 09:37
    
    0
  • Doh… :) 

    Det skal ikke gøres til en kritik af en film, at man kan blive tissetrængende undervejs. Det samme gælder pause. Det er ikke en films skyld. Og derfor unfair kritik. Hvis en film er opslugende, så er spilletid ligegyldig. 

    Du sammenligner æbler og pærer. Det er to forskellige typer oplevelser og du henviser ikke til anmeldelserne, som du har læst, så vi kan selvfølgelig kun gætte os til hvorfor anmelderne mener, at filmen er for lang. Det er jo muligt, at de har skrevet i anmeldelsen, hvorfor de synes det.

    1
  • Du sammenligner æbler og pærer. Det er to forskellige typer oplevelser og du henviser ikke til anmeldelserne, som du har læst, så vi kan selvfølgelig kun gætte os til hvorfor anmelderne mener, at filmen er for lang. Det er jo muligt, at de har skrevet i anmeldelsen, hvorfor de synes det.

    Jeg henviser til en gennemgående kritik af filmen. Jeg har naturligvis ikke på sinde at ødelægge min egen oplevelse ved at nærlæse enhver anmeldelse af filmen på forhånd. Ja, muligt de understøtte deres kritik, det gør en (god) anmelder. 

    Det er ikke for at sammenligne 1:1, men mere for at drage paralleller, da  ‘vi’ som seere netop er blevet forvænt med serier og man kan argumentere for f eks MCU netop har gjort deres biograffilm som serieformat. Det er blevet mere alment at skele til serier. 

    Babo 03-03-2022 10:00
    
    0
  • Hvis en film er opslugende, så er spilletid ligegyldig. 

    Men det er jo netop derfor de nævner længden. Fordi den ikke hele tiden er opslugende. Når man bliver hevet ud af filmen, så begynder man at lægge mærke til længde, pacing osv.

    De ville ikke nævne længden som en kritik, hvis de mente den var perfekt balanceret.

    
    2
  • Men det er jo netop derfor de nævner længden. Fordi den ikke hele tiden er opslugende. Når man bliver hevet ud af filmen, så begynder man at lægge mærke til længde, pacing osv.

    De ville ikke nævne længden som en kritik, hvis de mente den var perfekt balanceret.

    Måske skal man bare nævne noget for at også komme med en kritik til en film? Ingen film er alligevel perfekte, men jeg synes denne kritik er det mindste problem, hvis det er det eneste. 

    Babo 03-03-2022 10:11
    
    0
  • Ingen film er alligevel perfekte, men jeg synes denne kritik er det mindste problem, hvis det er det eneste. 

    Men du nævnte den alligevel:-)

    
    0
  • vi lever i en tid med hang til serier.

    Måske, men for mig lever vi også i en tid, hvor jeg synes at mange serier har nået en kvalitet som tiltaler mig. Samtidig indrømmer jeg dog også, at der også er noget lavpraktisk i at jeg ser flere serier end nogensinde før. Men havde kvaliteten ikke været så høj på mange af dem, havde jeg sandsynligvis set en del færre uanset. 

    
    0
  • Jeg var så heldig at se filmen tirsdag aften til gallapremiere, så jeg har haft hele to nætter til at mærke efter, hvordan filmen rumsterer i mig kontra min yndlings Batman film "The Dark Knight". 

    "The Batman" er i min optik noget af det ypperste indenfor kategorien "Godt håndværk", som for mig er stadiet under "Mesterværk". Eller sagt på en anden måde, det er et "Værk af en mester", men ikke et "Mesterværk". 

    Castingen er sublim. Jeg var med på Battinson vognen fra første øjeblik (især med henblik på, hvordan jeg nærmest skreg, da jeg så, at Ben Affleck fik rollen i sin tid, men endte med at være ret glad for ham) og jeg oplevede ikke, at der var en eneste spiller, der faldt igennem.

    Det visuelle udtryk er gennemarbejdet. Dertil minder byen meget om "Joker" versionen af Gotham og det klæder denne films udtryk rigtig meget. Byen LIGNER sin genre! 

    Historien er ret velskrevet og der er elementer af kløgtighed, som jeg synes, var rigtig tilfredsstillende at opleve. 

    Musikken var medrivende, når den skulle få os op i gear og trådte fint i baggrunden, når den skulle for at give historien lov til at trække vejret selv.

    Biljagten var fantastisk! Fedt filmet og spændende!

    Mine kritikpunkter:

    Filmen lider af det nyere klassiske "Håndgemængshelt versus langdistance våben modstandere", hvor man via tæt beskæring undlader at vise, at der er flere folk, der har klart sigte på Batman, men vælger at træde tættere på, fordi plot armor. 

    Og apropos rustning: Hvad fanden er der med den rustning? Den kan jo tage alt? Pistoler, rifler, shotguns... Det jeg elsker ved Arkham spillene er, at Batman bliver nødt til at ændre sin taktik ift., hvad hans modstandere har af våben og skydevåben er lig med en hurtig død. 

    Men her er han jo nærmest som Superman, når han bliver beskudt i nogle enkelte scener. Det er ikke ALLE scener, at skudscenerne ikke giver mening, men det sidste klimaktiske opgør blev lige lidt for irriterende for mig, plus at ingen af fjenderne kunne finde ud af at sigte... med kikkertsigte... i USA... 

    Alt i alt vil jeg sige, at jeg er et sted mellem 4-5 ud af 6 stjerner. 

    Ift. kritikken om længden... ja, jeg var da i tvivl om, hvorvidt jeg skulle spise og drikke under filmen, fordi det jo hører med sig til sådan en storslået biografoplevelse, men det er nok en fornuftig ide ikke at have for meget inden ombords, da filmens meditative tempo er fed at være i i dens spillelængde. 

    Jeg skal se den igen på fredag med vennerne og er begyndt at småglæde mig, men den vækkede ikke det samme sus i mig, som The Dark Knight gjorde i sin tid. Ja, jeg er blevet ældre, men jeg var nu RET spændt på denne her film! 

    Næste store spændingsøjeblik må så være "Doctor Strange 2".

    "The Batman" var ganske fin, men indfriede ikke helt mine forventninger på nuværende tidspunkt.

    0
  • Det er ikke for at sammenligne 1:1, men mere for at drage paralleller, da  ‘vi’ som seere netop er blevet forvænt med serier og man kan argumentere for f eks MCU netop har gjort deres biograffilm som serieformat. Det er blevet mere alment at skele til serier. 

    Så kan man i stedet sige at du  forsøger at få to linjer, der faktisk ikke er parallelle, til at se ud som om at de er det.

    The Batman er ikke en MCU-film, så den parallel er heller ikke specielt parallel. :)

    Fordi man kan sidde i sin sofa og binge Star Trek TNG på 8 dage eller har det fint med at se alle MCU film og serier i hhv biografen og på tv, kan man jo stadig godt mene at The Batman er for lang.

    Jeg kan selv binge serier og film, og jeg synes at de fleste blockbusterfilm er for lange.

    1
  • Jeg læste at filmen er en blanding af The Dark Knight, Se7en og Zodiac. I'm on board. =)

    ccbj 03-03-2022 11:55
    0
  • jeg var da i tvivl om, hvorvidt jeg skulle spise og drikke under filmen, fordi det jo hører med sig til sådan en storslået biografoplevelse

    Gør det? Som du kan fornemme er jeg ikke enig. Popcorn smager godt, men giver en ubehagelig dunst i salen samt (andres) knitrende slik- og chipsposer heller ikke øger min nydelse af et givent værk. Derudover har jeg det bedst med at indtage kalorier inden eller efter, så jeg kan overgive mig selv helt til filmen uden at skulle tilgodse andre behov. Men biograferne er self glade for den ekstra indtjening, som det giver, at så mange har det som dig. Nå, det var et lidt surt opstød... beklager. Ellers et fint skriv, du kommer med :) Ser frem til at se den med egne øjne.

    0
  • Så kan man i stedet sige at du  forsøger at få to linjer, der faktisk ikke er parallelle, til at se ud som om at de er det.

    The Batman er ikke en MCU-film, så den parallel er heller ikke specielt parallel. :)

    Fordi man kan sidde i sin sofa og binge Star Trek TNG på 8 dage eller har det fint med at se alle MCU film og serier i hhv biografen og på tv, kan man jo stadig godt mene at The Batman er for lang.

    Jeg kan selv binge serier og film, og jeg synes at de fleste blockbusterfilm er for lange.

    At mange blockbusters er lange, gør ikke The Batman automatisk skal kritiseres for samme? Pointen er egentlig, at filmen er ret godt modtaget, dvs. længde ikke burde være et problem hvis man er fornøjet og jeg kan da passende fremhæve Eberts ord om, en rigtig god film aldrig er for lang og en dårlig film aldrig er kort nok. 

    Babo 03-03-2022 12:07
    
    0
  • Gør det? Som du kan fornemme er jeg ikke enig. Popcorn smager godt, men giver en ubehagelig dunst i salen samt (andres) knitrende slik- og chipsposer heller ikke øger min nydelse af et givent værk. Derudover har jeg det bedst med at indtage kalorier inden eller efter, så jeg kan overgive mig selv helt til filmen uden at skulle tilgodse andre behov. Men biograferne er self glade for den ekstra indtjening, som det giver, at så mange har det som dig. Nå, det var et lidt surt opstød... beklager. Ellers et fint skriv, du kommer med :) Ser frem til at se den med egne øjne.

    Læste det slet ikke som et surt opstød, så intet at beklage!

    Nej, det har du egentlig også ret i og der var nogle gange, hvor jeg lige måtte stoppe med at åbne op for noget, fordi der var stille eller et sårbart øjeblik, men den momentære lyd skabt af mit forsøg, har da nok været irriterende. 

    Og jeg selv er ret hys omkring ro og hengivelse til et værk, så forstår dig godt. 

    Det heldige ved en gallapremiere er, at de er ekstra opmærksomme på mobiltelefoner, så den problematik rendte jeg da heldigvis ikke ind i. <3 

    Med "The Batman" er det for de fleste biografgængere nok "mærkeligt", fordi det er en kæmpe blockbuster franchise (hvor alt det snackeri plejer at associeres med), men selve filmens identitet er så meget en thriller, at lige netop til denne film, så giver det egentlig mening ikke at have noget med... :-D

    0
  • Utroligt nogen ikke har mere tålmodighed når det gælder film, mens man tilsyneladende ikke har et problem med serier. 

    Hvorfor tror du, at de ikke har et problem med serier? Det har vel ikke noget med spilletiden (i sig selv) at gøre, men om historien etc. er god nok til den valgte længde.

    Selv synes jeg også at mange serier er for lange, men her tænker jeg ikke på minutterne. Dem er jeg ligeglad med, men jeg mister tålmodigheden når serier kører i ring eller går døde undervejs i fortællingen.

    
    2
  • At mange blockbusters er lange, gør ikke The Batman automatisk skal kritiseres for samme? Pointen er egentlig, at filmen er ret godt modtaget, dvs. længde ikke burde være et problem hvis man er fornøjet og jeg kan da passende fremhæve Eberts ord om, en rigtig god film aldrig er for lang og en dårlig film aldrig er kort nok. 

    Hvorfor kan The Batman ikke kritiseres for at være for lang? Fordi det er jo hvad du lægger op til, endda uden at have set den, så vidt jeg kan forstå. :)

    En film kan sagtens være godt modtaget og kan samtidig kritiseres være for lang. De to ting udelukker altså ikke hinanden.

    Uden at kende Eberts citat, lyder det på mig som om, at der er tale om en film, som underholder hele vejen igennem, uanset længden. Hvis den ikke gør det, hvis den føles for lang, fordi der er fyld, hvis der er kedelige passager, hvis der er gentagelser, eller.. find selv på flere eksempler, så er den selvsagt ikke præcis den rigtige længde, men for lang. Enig?

    Hvis enig, kan det tænkes at et eller flere af disse eksempler måske gør sig gældende i The Batman? Og den faktisk er.. for lang? Eller er det 100% umuligt, fordi du gerne vil have at den er præcis den rette længde? :)

    3
  • Hvorfor tror du, at de ikke har et problem med serier? Det har vel ikke noget med spilletiden (i sig selv) at gøre, men om historien etc. er god nok til den valgte længde.

    Selv synes jeg også at mange serier er for lange, men her tænker jeg ikke på minutterne. Dem er jeg ligeglad med, men jeg mister tålmodigheden når serier kører i ring eller går døde undervejs i fortællingen.

    Det kan jeg selvfølgelig ikke vide. Tænkte bare at serier er så populære nu til dags, at jeg aldrig støder på nogen, der synes det er for meget at hygge sig med. Also, jeg har ikke gået konkret ind i kritikken på The Batman og dens spilletid. Måske er den velplaceret. Måske ikke. Men jeg ved også at 3 timer eller derover i biografen normalt kan afskrække nogen. Så jeg er spændt på at læse om kritikken er berettiget eller om det bare er fordi man ikke kunne sidde stille, som derhjemme med en kop kaffe og benene op :)

    Babo 03-03-2022 13:27
    
    0
  • Hvorfor kan The Batman ikke kritiseres for at være for lang? Fordi det er jo hvad du lægger op til, endda uden at have set den, så vidt jeg kan forstå. :)

    En film kan sagtens være godt modtaget og kan samtidig kritiseres være for lang. De to ting udelukker altså ikke hinanden.

    Uden at kende Eberts citat, lyder det på mig som om, at der er tale om en film, som underholder hele vejen igennem, uanset længden. Hvis den ikke gør det, hvis den føles for lang, fordi der er fyld, hvis der er kedelige passager, hvis der er gentagelser, eller.. find selv på flere eksempler, så er den selvsagt ikke præcis den rigtige længde, men for lang. Enig?

    Hvis enig, kan det tænkes at et eller flere af disse eksempler måske gør sig gældende i The Batman? Og den faktisk er.. for lang? Eller er det 100% umuligt, fordi du gerne vil have at den er præcis den rette længde? :)

    Man kan såmænd kritisere alle film for dit og dat. Jeg tog bare dette eksempel op, da filmen har den længde, den har. Det vil for nogen altid være en udfordring at sidde igennem 3 timer eller derover med en film uden kritikken skal være underbygget dybere i forhold til en films kvaliteter.

    En film kan i øvrigt godt være lidt for lang men stadig fantastisk i sin helhed. et eksempel: jeg synes Fellowship of The Ring E.E. er fantastisk film. Ja en 10/10. Men jeg vil da lyve hvis jeg sagde ALLE fire timer var livsnødvendige. Men her lader jeg tvivlen komme instruktøren til gode. Så citatet af Ebert kan man tolke som man vil, men tror ikke udelukkende det er møntet på en slags perfektion, for det eksisterer ganske enkelt ikke i min verden. Man vil altid kunne finde på noget i en film, strækninger der måske ja, ikke fører til meget, men måske bidrager med atmosfære osv. 2001 har en lang scene mod slutning. I princippet kunne selv samme scene vises på 1 min og ikke 4. Men noget vil alligevel gå tabt. En udefinerbar ingrediens, som ikke helt kan forklares.

    Nå, det blev for langt det her, og det var ikke intentionen :)

    tak for nu 

    Babo 03-03-2022 13:49
    
    0
  • SÅ fik jeg set den, og jeg er på en 5/6. 

    Den er sublimt flot lavet. Historien er super god, men de låner også godt fra en Batman classic. Visuelt sender den flere superheltefilm til tælling - hvor var det rart at se Gotham være beskidt og gotisk, som Burton lavede den. 
    Dertil var det også rart, at det hele ikke var så "Marvel" eller moderne. Den leger med PG13 grænsen. Og så er den holdt ekstremt jordnær. 

    Har sindsygt svært ved, om den er et mesterværk, eller bare ekstremt tæt på. Der er små plotmæssige ting, som man måske kan kritisere, eller lade vær' :-). Men at vi faktisk ikke ser en origin historie, og det holder fantastisk, var rart. 

    Med TDK gik jeg ud af biffen, fuldstændig blæst væk. Men det var primært pga Heath Ledgers Joker. Han gav de sidste procenter. Denne film står næsten for sig selv, i Batman kontekst, fordi det er den første Batman film, som faktisk har Batman som HOVEDROLLEN. Kappen får virkelig screen-time, så det batter.
    Så sammenligninger er svært. Jeg nød virkelig, at det er 110% Batman for once. Kæft det var fedt. 

    Skuespillerne er alle fremragende, specielt Colin Farrel som Penguin er spot on. Han stjæler alle hans scener. 

    Batman bilen - what an entrance! 

    Jeg elskede flere af de små eksempler på intertekstualitet/referencer, som de har taget med i filmen. Der er et par stykker, til de tidligere Batman film. I traileren har vi allerede set maskinpistol-scenen, som minder meget om en scene fra TDKR. 

    Michael Keatons Batman får et svært comeback, når han skal til at tilpasse sig et mere tyggegummi orienteret DC Univers, i The Flash og Batgirl. Men tror han ville se denne og tænke "respekt". 

    Hopper ind og ser den igen, regner jeg med. Måske den lander endnu bedre 2. gang, og rammer "Mesterværk". 

    1
  • SÅ fik jeg set den, og jeg er på en 5/6. 

    Den er sublimt flot lavet. Historien er super god, men de låner også godt fra en Batman classic. Visuelt sender den flere superheltefilm til tælling - hvor var det rart at se Gotham være beskidt og gotisk, som Burton lavede den. 
    Dertil var det også rart, at det hele ikke var så "Marvel" eller moderne. Den leger med PG13 grænsen. Og så er den holdt ekstremt jordnær. 

    Har sindsygt svært ved, om den er et mesterværk, eller bare ekstremt tæt på. Der er små plotmæssige ting, som man måske kan kritisere, eller lade vær' :-). Men at vi faktisk ikke ser en origin historie, og det holder fantastisk, var rart. 

    Med TDK gik jeg ud af biffen, fuldstændig blæst væk. Men det var primært pga Heath Ledgers Joker. Han gav de sidste procenter. Denne film står næsten for sig selv, i Batman kontekst, fordi det er den første Batman film, som faktisk har Batman som HOVEDROLLEN. Kappen får virkelig screen-time, så det batter.
    Så sammenligninger er svært. Jeg nød virkelig, at det er 110% Batman for once. Kæft det var fedt. 

    Skuespillerne er alle fremragende, specielt Colin Farrel som Penguin er spot on. Han stjæler alle hans scener. 

    Batman bilen - what an entrance! 

    Jeg elskede flere af de små eksempler på intertekstualitet/referencer, som de har taget med i filmen. Der er et par stykker, til de tidligere Batman film. I traileren har vi allerede set maskinpistol-scenen, som minder meget om en scene fra TDKR. 

    Michael Keatons Batman får et svært comeback, når han skal til at tilpasse sig et mere tyggegummi orienteret DC Univers, i The Flash og Batgirl. Men tror han ville se denne og tænke "respekt". 

    Hopper ind og ser den igen, regner jeg med. Måske den lander endnu bedre 2. gang, og rammer "Mesterværk". 

    Batman Begins var også om… ja Batman. De andre to i trilogien knap så meget dog :)

    Babo 04-03-2022 09:07
    
    0
  • Batman Begins var også om… ja Batman. De andre to i trilogien knap så meget dog :)

    Det var den, men ekstremt meget om hvordan han BLEV Batman, og mindre om ham i kappen, vil jeg mene.
    Nolans trilogi havde meget fokus på Bruce Wayne, og ikke mindst skurkene. Denne her, synes jeg, handler 100% om Batman, i dragten, og det var sgu fedt. 

    0
  • Ikke en eneste Batarang blir der kastet i filmen, skriver mere senere.

    
    0
  • Det var den, men ekstremt meget om hvordan han BLEV Batman, og mindre om ham i kappen, vil jeg mene.
    Nolans trilogi havde meget fokus på Bruce Wayne, og ikke mindst skurkene. Denne her, synes jeg, handler 100% om Batman, i dragten, og det var sgu fedt. 

    På den måde. Helt enig. Glæder mig til filmen i aften. 

    Babo 04-03-2022 09:33
    
    0
  • Jeg skal stadig fordøje filmen, men min udmiddelbare reaktion er desværre skuffelse.

    
    0
  • Jeg skal stadig fordøje filmen, men min udmiddelbare reaktion er desværre skuffelse.

    Rasmus, "Dune"-tråden er altså her.

    
    1
  • Rasmus, "Dune"-tråden er altså her.

    “Dune” får “The Batman” til at ligne “Batman & Robin”.

    
    1
  • Jeg skal stadig fordøje filmen, men min udmiddelbare reaktion er desværre skuffelse.

    Ævs - vi er ofte ret enige om blockbusters, har jeg ellers bemærket. Jeg ser den nok i aften.

    
    0
  • Dem jeg følger er alle vilde med den, så der skal gå meget galt hvis jeg ikke ender med en solid karakter. 

    Babo 04-03-2022 10:40
    
    0
  • Jeg har kæmpe forventninger til at det er en film!

    
    0
  • Jeg har kæmpe forventninger til at det er en film!

    Også her samt at den er lang 

    Babo 04-03-2022 11:24
    
    0
  • Hvad synes folk om persongalleriet og præstationerne, ses der bort fra Pattinson og Farrell?

    
    0
  • Også her samt at den er lang 

    Så må din kæreste være godt skuffet;-)

    
    0
  • Så må din kæreste være godt skuffet;-)

    Størrelsen kan jeg kompensere for med min hurtighed :d

    Babo 04-03-2022 12:25
    
    0
  • Størrelsen kan jeg kompensere for med min hurtighed :d

    Fast Forward? 

    Held og lykke med The Batman. Håber den lever op til det lige-ved-og-næsten mesterværk som mange udråber den til:-)

    Jeg forventer en film, jeg vil rate et sted mellem 6 og 9. Nærmere kan jeg ikke komme det. 6 vil dog være en skuffelse. 

    
    0
  • Fast Forward? 

    Held og lykke med The Batman. Håber den lever op til det lige-ved-og-næsten mesterværk som mange udråber den til:-)

    Jeg forventer en film, jeg vil rate et sted mellem 6 og 9. Nærmere kan jeg ikke komme det. 6 vil dog være en skuffelse. 

    Tak. Jeg forventer sgu en del af den. 

    Babo 04-03-2022 13:17
    
    0
  • Hvad synes folk om persongalleriet og præstationerne, ses der bort fra Pattinson og Farrell?

    Hvor placerer du filmen Niki, i forhold til hele rækken af Batman film?

    Babo 04-03-2022 14:35
    
    0
  • SÅ fik jeg set den, og jeg er på en 5/6. 

    Den er sublimt flot lavet. Historien er super god, men de låner også godt fra en Batman classic. Visuelt sender den flere superheltefilm til tælling - hvor var det rart at se Gotham være beskidt og gotisk, som Burton lavede den. 
    Dertil var det også rart, at det hele ikke var så "Marvel" eller moderne. Den leger med PG13 grænsen. Og så er den holdt ekstremt jordnær. 

    Har sindsygt svært ved, om den er et mesterværk, eller bare ekstremt tæt på. Der er små plotmæssige ting, som man måske kan kritisere, eller lade vær' :-). Men at vi faktisk ikke ser en origin historie, og det holder fantastisk, var rart. 

    Med TDK gik jeg ud af biffen, fuldstændig blæst væk. Men det var primært pga Heath Ledgers Joker. Han gav de sidste procenter. Denne film står næsten for sig selv, i Batman kontekst, fordi det er den første Batman film, som faktisk har Batman som HOVEDROLLEN. Kappen får virkelig screen-time, så det batter.
    Så sammenligninger er svært. Jeg nød virkelig, at det er 110% Batman for once. Kæft det var fedt. 

    Skuespillerne er alle fremragende, specielt Colin Farrel som Penguin er spot on. Han stjæler alle hans scener. 

    Batman bilen - what an entrance! 

    Jeg elskede flere af de små eksempler på intertekstualitet/referencer, som de har taget med i filmen. Der er et par stykker, til de tidligere Batman film. I traileren har vi allerede set maskinpistol-scenen, som minder meget om en scene fra TDKR. 

    Michael Keatons Batman får et svært comeback, når han skal til at tilpasse sig et mere tyggegummi orienteret DC Univers, i The Flash og Batgirl. Men tror han ville se denne og tænke "respekt". 

    Hopper ind og ser den igen, regner jeg med. Måske den lander endnu bedre 2. gang, og rammer "Mesterværk". 

    Nice ;-)

    
    0
  • Hvor placerer du filmen Niki, i forhold til hele rækken af Batman film?

    Åh, det bliver nok lidt omstændigt at svare på det, hvis "The Batman" skal placeres blandt samtlige  Batman-film – hvis animationsfilmene (der er flere gode hér) også skal tages in mente. Så animationstitlerne undlader jeg. 

    Tager vi live-action-filmene (inkl. "Joker", selvom den måske er lidt borderline) fra Burton til Snyder, vil jeg betegne Reeves' fortolking et sted lige under Burtons "Batman". Hele Nolans trilogi, samlet og individuelt, synes jeg er bedre – til trods for at "The Dark Knight Rises" i min bog slet ikke er på niveau med "Batman Begins" og "The Dark Knight". "The Batman" er klart den bedste Batman-film siden da. På en god dag kunne jeg måske overtales til en meget lille 4/6 til både "Batman" og "The Batman". 

    Listen ville være noget i den her stil, med forbehold for at jeg ikke har set et par af dem siden de havde premiere. "Batman Forever" havde jeg et soft spot for. Det er 15-20 år siden jeg har set den sidst – jeg er sikker på, at et gensyn ikke vil gøre noget positivt, derfor får den 3/6. :)

    1. "Batman Begins" (6/6)
    2. "The Dark Knight" (6/6)
    3. "Batman Returns" (5/6)
    4. "Joker" (4/6)
    5. "The Dark Knight Rises" (4/6)
    5. "Batman" (3/6)
    6. "The Batman" (3/6)
    7. "Batman Forever" (3/6)
    8. "Batman v Superman: Dawn of Justice" (2/6)
    8. "Batman & Robin" (1/6)
    9. "Justice League" (1/6)
    10. "Zack Snyder's Justice League" (1/6)

       

    
    0