16-05-2026 12:00

007, afstemning, poll, James Bond

Rasmus Drews

Afstemning:

Bedste James Bond?

Hvem er din favorit-agent med licens til at dræbe?

Kommentarer

  • Connery without a doubt...men Craig tilføjede noget mere nerve i franchisen. Har mødt George Lazenby og har signeret foto fra Bond filmen plus signeret selfie 

    
    1
  • Roger Moore, han var min generations Bond. Herlig selvironi - og jeg havde allerede et “crush” på ham fra The Persuaders (De Uheldige Helte) - hvor han var i festligt kompagniskab med Tony Curtis.

    
    1
  • De Uheldige Helte, Den så jeg mange gange, i min barndom

    Kay 16-05-2026 13:58
    0
  • Roger Moore, han var min generations Bond. Herlig selvironi - og jeg havde allerede et “crush” på ham fra The Persuaders (De Uheldige Helte) - hvor han var i festligt kompagniskab med Tony Curtis.

    Sjovt. Jeg ville netop sige Sean Connery, fordi han var min generations Bond. Og jeg er endda lidt yngre end dig ;-)

    Måske hænger det sammen med, at de Bond kavalkader, der kørte i mine biografer dengang mest var de gamle film med Sean Connery.

    
    1
  • Connery er oplagt, men jeg gav min stemme til Craig, som jeg synes gør det langt bedre end den kritik, han ofte har fået i rollen.

    Moores udgave holdt jeg meget af som yngre, men de seneste gensyn har vist en forholdsvis overdreven nedladende holdning til kvinderne i filmene, som jeg ikke har brudt mig om. 

    
    0
  • Ærligt kan jeg godt lide dem alle sammen. De reflekterer deres samtid (eller er det omvendt?) og har alle noget forskelligt at byde på. Men stemmen gik til Timothy Dalton da jeg godt kan lide hans mere nedtonede og "realistiske"/rå Bond, og så fordi han fortjener lidt kærlighed og jeg ville have elsket at se ham i flere film (ligesom Brosnan).

    2
  • Ærligt kan jeg godt lide dem alle sammen. De reflekterer deres samtid (eller er det omvendt?) og har alle noget forskelligt at byde på. Men stemmen gik til Timothy Dalton da jeg godt kan lide hans mere nedtonede og "realistiske"/rå Bond, og så fordi han fortjener lidt kærlighed og jeg ville have elsket at se ham i flere film (ligesom Brosnan).

    Det kan jeg godt relatere til :)

    
    0
  • Har også stemt på Dalton med Connery lige efter. Så alle Bond film for nogle år siden, og Dalton gjorde det godt. De to film han var med i er blandt de bedre Bond film. Lazenby gjorde det også godt, men der manglede bare et eller andet. Roger Moore er nederst på listen og det skyldes måske nok bare, at tonen i de film til tider var lidt for pjattet. 

    0
  • Sjovt. Jeg ville netop sige Sean Connery, fordi han var min generations Bond. Og jeg er endda lidt yngre end dig ;-)

    Måske hænger det sammen med, at de Bond kavalkader, der kørte i mine biografer dengang mest var de gamle film med Sean Connery.

    Jeg har også set min portion af Bond kavalkader i de lokale biografer - de fleste med Connery.

    Moore havde et mere moderne udtryk i forhold til tiden - selvom han faktisk var en anelse ældre end Connery.

    Men den første Bond film jeg oplevede i biografen var Manden med den Gyldne Pistol - 11 år gammel  - og med Christopher Lee som en fantastisk skurk. Det var stort!

    Så meget ældre er jeg vel ikke end dig  :-)

    
    1
  • Bryder mig ikke om James Bond. Synes filmene er ok at best. Set med moderne øjne er især Sean Connerys udgave rimelig problematisk ("Men det var jo en anden tid!"). Jaja, men man ser dem jo med nutidens øjne, ikke fortidens øjne

    Og jeg synes Sean Connery er overvurderet som skuespiller og person...

    0
  • Bryder mig ikke om James Bond. Synes filmene er ok at best. Set med moderne øjne er især Sean Connerys udgave rimelig problematisk ("Men det var jo en anden tid!"). Jaja, men man ser dem jo med nutidens øjne, ikke fortidens øjne

    Og jeg synes Sean Connery er overvurderet som skuespiller og person...

    Skal det forstås på den måde at også nye film der foregår i fortiden skal være moderne i deres menneskesyn?

    Jeg er ikke James Bond fan. Af dem jeg har set var Dalton bedst. Bedre skuespiller og mere dybde i rollen. Daniel Craig’s udgave forsøger. Men det er som at se en ny karakter for hver film.

    
    1
  • foregår i fortiden skal være moderne i deres menneskesyn?

    Nej - forskellen er dog, at moderne film, der foregår i fortiden fortæller om en tidsperiode, så det er mere en kommentar til eller et portræt af the olden days.

    I James Bond's tilfælde er det ikke en kritik eller en kommentar om maskulinitet og sexisme, men bare sådan James Bond er, og det bliver endda en smule glorificeret.

    Det skal lige siges, at det egentlig ikke er derfor, jeg synes James Bond er middelmådig. Det er en problematisk ting, jovist, men filmene er i sig selv halvkedelige, synes jeg.

    0
  • Stemte Sean Connery, fordi han er ligesom den de andre altid vil blive målt op imod:-).

    Men Timothy Dalton er nok min rigtige favorit, en skam han ikke fik flere film.

    
    1
  • Nej - forskellen er dog, at moderne film, der foregår i fortiden fortæller om en tidsperiode, så det er mere en kommentar til eller et portræt af the olden days.

    I James Bond's tilfælde er det ikke en kritik eller en kommentar om maskulinitet og sexisme, men bare sådan James Bond er, og det bliver endda en smule glorificeret.

    Det skal lige siges, at det egentlig ikke er derfor, jeg synes James Bond er middelmådig. Det er en problematisk ting, jovist, men filmene er i sig selv halvkedelige, synes jeg.

    Det er temmelig forældet. Har altid set det en smule ironisk. Ved godt de sikkert har taget det helt seriøst. Men jeg synes det er mere komisk end alvorligt. 

    
    2
  • k at best. Set med moderne øjne er især Sean Connerys udgave rimelig problematisk ("Men det var jo en anden tid!"). Jaja, men man ser dem jo med nutidens øjne, ikke fortidens øjne

    Ville det også være problematisk hvis det var skurken i stedet for Bond der gjorde de problematiske ting?

    2
  • Ville det også være problematisk hvis det var skurken i stedet for Bond der gjorde de problematiske ting?

    Det kommer vel an på, hvordan det er lavet?

    Men der er masser sådanne problematiske eksempler igennem filmhistorien. John Hughes' film, Grease, High Plains Drifter hvor vold mod kvinder ses som noget nærmest normalt eller fortjent. Det betyder ikke, at filmene i sig selv er dårlige, det er bare værd at være opmærksom på, at man ser noget utroligt stereotypt og toksisk, og så må man jo selv finde ud af, om man vil det eller ej :)

    1
  • Connery... 

    Craigs Bond startede sublimt, men de sidste to film var så elendige, at det gjorde ondt. Hans had/kærligheds forhold til rollen, strålede igennem filmene, og hans lyst til at Bond skulle dø, stod i neon... "no time to die".... baaaaaaaaa

    Han er dog nr. 2, ser man på de tre første (selvom nr. 2 var svag story wise)

    0
  • Kan ikke fordrage James Bond. Har ganske givet ikke set mange af dem, men det jeg har set, har slet ikke været noget for mig.

    dyg 18-05-2026 10:16
    
    1
  • Nåja, der skal jo også være plads til folk med dårlig smag...

    0