19-05-2026 15:01

star wars, Martin Scorsese, Sigourney Weaver, Pedro Pascal, jeremy allen white, The Mandalorian and Grogu

Jarl Mengers Andersen

Anmeldelse:

The Mandalorian and Grogu

På med hjelmen og ud i galaksen!

Der er intet at sige til, hvis man efterhånden bliver en anelse forpustet af at holde styr på "Star Wars"-franchisen og bevare overblikket over, hvilke film og serier der stadig er i produktion, og hvilke der endnu engang bliver sløjfet. Ikke desto mindre er den første "Star Wars"-biograffilm siden afslutningen på Skywalker-sagaen i 2019 nu langt om længe klar til at indtage sommerens biografer.

…Eller hvad?

For selvom "The Mandalorian and Grogu" er en storstilet "Star Wars"-film, har en betydelig del af fanskaren allerede affærdiget projektet som en måske unødvendig tilføjelse til universet. Sjældent har en ny "Star Wars"-film virket omgærdet af så lidt hype op til premieren, hvilket blandt andet kan skyldes, at trailerne mest af alt fik "The Mandalorian and Grogu" til at ligne et forlænget afsnit af "The Mandalorian". Samtidig ved man næsten på forhånd, at filmen uanset kvalitet vil dele vandene i en fanskare med lige så mange forskellige holdninger, som der er sandkorn på Tatooine. Spørgsmålet er derfor, om Jon Favreau og Dave Filoni formår at retfærdiggøre springet fra streaming til det store lærred, eller om "The Mandalorian and Grogu" blot cementerer den kreative stilstand, som mange fans allerede mener præger franchisen.

Og vi kan vel lige så godt starte her, for ja, "Star Wars: The Mandalorian and Grogu" føles på mange måder som en forlængelse af serien. Filmen samler historien op efter seriens tre sæsoner, hvor mandalorianeren Din Djarin (Pedro Pascal) og hans trofaste følgesvend Grogu nu hjælper Den Nye Republik med at indfange resterne af Imperiets generaler og krigsherrer, der stadig er spredt rundt omkring i galaksen. Da Din Djarin får til opgave at opspore en berygtet imperial leder, sender det ham på tværs af galaksen, hvor han havner i alt fra barslagsmål og gladiatorkampe til opgør med et par yderst sadistiske hutter.

Langt hen ad vejen er "The Mandalorian and Grogu" netop en forlængelse af "The Mandalorian". Men heldigvis for det. For modsat mange af de øvrige "Star Wars"-biograffilm forsøger den ikke at fortælle endnu en altoverskyggende historie om galaksens skæbne eller universets undergang. I stedet er der noget sært forfriskende ved bare at få en solid, actionmættet rumwestern, hvor underholdningen er i højsædet. Især efter Skywalker-sagaen sluttede med den tragisk mislykkede "Episode IX".

Faktisk minder "The Mandalorian and Grogu" på flere punkter om den skamløst undervurderede "Solo: A Star Wars Story". Det er måske ikke den dybe tallerken, der bliver genopfundet, men opskriften fungerer stadig glimrende på det store lærred. Fra første scene kastes vi direkte ud i hæsblæsende action, hvorefter filmen konstant bevæger sig fra det ene kaotiske optrin til det næste, før tempoet gradvist sænkes, og fokus skifter mere over på Grogu.

Der er mange scene- og temposkift, men med få undtagelser er det hele virkelig solidt udført. De praktiske effekter har stadig langt mere charme end de computergenererede, og selvom enkelte CGI-tunge sekvenser virker lidt flade, er filmen milevidt fra den livløse CGI-suppe, som især har præget de seneste mange Marvel-film. Filmmusikken gør samtidig et imponerende arbejde med at understrege skiftet i stemning fra planet til planet. Måske er det første gang, en "Star Wars"-film har haft så synth-tungt et score, at man næsten fornemmer inspiration fra soundtracket til Nicolas Winding Refns "Drive".

Pedro Pascal og hans dukke er desuden flankeret af en solid rolleliste, der nok skal vække begejstring hos mange. Jeremy Allen White har som hutten Rotta omsat sin imponerende fysik til et computergenereret muskelbundt af en rumsnegl, mens Martin Scorsese dukker op i en mindre birolle som gadesælger. Men det er Sigourney Weaver, der er det helt store trækplaster, og at se hende manøvrere en X-wing vækkede en barnlig begejstring i denne 40-årige anmelder, som ikke rigtigt er blevet fremkaldt af nogen af de Disney-producerede "Star Wars"-film siden Han og Chewie første gang dukkede op i "The Force Awakens".

"Star Wars: The Mandalorian and Grogu" er først og fremmest et brag af en rumwestern. En letfordøjelig, actionmættet sommerblockbuster, der sjældent forsøger at være mere kompliceret eller højtidelig, end den behøver at være, hvilket i virkeligheden er en af filmens største styrker. Mange af de kritikpunkter, filmen uden tvivl vil møde fra dele af fanskaren, er samtidig præcis det, der gør den så underholdende: dens simple historie, episodiske struktur og kompromisløse fokus på eventyr, action og skæve rumvæsner.

For måske behøver "Star Wars" ikke altid handle om profetier, blodlinjer og galaksens totale undergang. Nogle gange er det nok bare at lade publikum hænge bag på et rumskib sammen med en mand i rustning og hans lille grønne følgesvend på vej mod næste kaotiske eventyr. Er "The Mandalorian and Grogu" en nødvendig tilføjelse til universet? Nok næppe. Men som et charmerende, hæsblæsende og oprigtigt underholdende tilbagevenden til den barnlige eventyrlyst, der i sin tid gjorde "Star Wars" til noget særligt, er den overraskende svær at stå for. Ikke fordi den er nødvendig, men fordi den igen gør "Star Wars" til noget så enkelt som ren, uforpligtende rum-eventyr.

"Star Wars: The Mandalorian and Grogu" har dansk biografpremiere den 20. maj.

Kommentarer

  • Tak for den herlige positive anmeldelse, Solo; A Star Wars Stort, er lige præcis undervurderet.

    Jeg skal da en tur i biffen!

    
    1
  • Tak for den herlige positive anmeldelse, Solo; A Star Wars Stort, er lige præcis undervurderet.

    Jeg skal da en tur i biffen!

    just what I sku til to say :)

    
    1
  • Jeg snupper den måske om nogle år når de har skiftet den klovn i USA ud.

    Det var dog befriende at se Top Gun i biografen i anledning af 40 års jubilæum i dag, fra den tid hvor man i vesten stadig bildte sig ind at de var den frie verdens leder. De må gerne komme med flere repremierer i biografen.

    Sjovt nok kan jeg ikke huske om jeg tidligere har set Too Gun fra start til slut, og der var en scene jeg ventede på hvor han kom kørende på motorcyklen, mens en kvinde red på en hest. Det er så åbenbart fra enten Hot Shots 1 eller 2.

    4
  • Enig, jeg holder lidt igen med mine penge, til når de er færdige med at kysse Trumps bagdel. 

    Fin anmeldelse!

    2
  • Hvad har Trump at gøre med Star Wars?

    
    6
  • Det er USA det mere handler om, man stemmer med sine penge, det ærvlige er blot at det måske også går udover det hårdtarbejdende Crew. Men ja det er et statement som det handler om for folk. 

    
    2
  • Vi bruger dog meget andet fra USA også så hvis man virkelig skulle gøre noget så sku man jo boycotte flere firmaer og produkter. Og ikke kun amerikanske film. Og det er her problemet kommer fordi det kan man nok ikke helt så det handler nok mere om at Pick Your Battles.

    
    0
  • Da Kimmel blev taget off the air for en stund opsagde mange deres Disney + det var noget som direkte kunne mærkes f.eks.

    
    1
  • Fin anmeldelse  :) 

    Men jeg blev sgu  lidt paf i dag.

    For første gang siden 1999 skal jeg ikke ind og se en ny Star Wars-film på premieredagen. Ikke engang dagen efter. Jeg venter til den kan streames.

    Jeg var ved at dø af længsel efter The Phantom Menace. Det samme gjaldt Attack of the Clones og Revenge of the Sith. Selv The Clone Wars fik mig i biografen i 2008, hvor ikke mange andre dukkede op.

    Men i dag? Jeg havde faktisk glemt, at The Mandalorian & Grogu havde premiere.

    Det er ikke Star Wars, jeg er blevet træt af. Selvom tålmodigheden mildest talt er blevet testet de sidste 10 år.

    Det er bare første gang, en ny Star Wars-film ikke føles som en begivenhed. Ikke føles vigtig.

    Det hele virker mere som content end nødvendighed. Mere “klar til en ny mission?” end følelsen af, at noget skæbnesvangert står på spil. Som det efter min mening bør gøre i en biograffilm fra den fjerne galakse.

    Hvad gør, at denne historie pine død skal fortælles? Hvad står på spil?  Mon ikke det mest handler om at kunne sælge en masse Grogu-legetøj…

    Jeg havde aldrig selv for få år siden i min vildeste fantasi forestillet mig, at jeg kunne glemme en Star Wars-premiere - og være  ligeglad. 

    Forhåbentlig får den nye film mange fans, men jeg bliver næppe en af dem.

    
    4
  • Jeg forventer heller ikke at blive stor fan af filmen. Men jeg vil da gå ind med ja-hatten på og håbe på det bedste. 

    Kunne egentlig sagtens vente til den kommer på streaming. Men det er jo ikke hver dag at man har mulighed for at se Star Wars i biffen. Så jeg tager nok derind hen over Pinsen.

    
    1
  • Jo mere jeg tænker over det, jo mere mærkværdigt virker dette projekt.

    Det bizarre ved The Mandalorian & Grogu er næsten ikke engang, om filmen er god eller dårlig. Det er, at den føles som en biograffilm, der ankommer flere år for sent.

    Ret beset er det jo The Mandalorian sæson 4 forklædt som “første Star Wars-film i syv år”. Problemet er bare, at det bedste The Mandalorian allerede sluttede med sæson 2. Der var closure. Følelser. Noget på spil.

    Så kom Book of Boba Fett og sæson 3 og rullede det hele tilbage til status quo. Og nu kommer filmen med endnu en mission, som om publikum stadig sidder på kanten af stolen.

    Nye seere kan ikke bare hoppe på. Gamle fans som jeg selv tænker: Har vi ikke været her før?

    Det føles ikke som kulminationen på The Mandalorian. Det føles som en franchise, der nægter at stoppe, selvom historien egentlig var færdig.

    Og det er nok derfor, at den første Star Wars-film i syv år ikke føles som en begivenhed – men mere som… somehow there is another mission.

    
    2
  • Synes lidt filmen virkede som om, de havde taget 4-5 afsnit og sat dem sammen. En okay start lidt i stil med sæson 1, både i stil og musik. Så fik vi et afsnit med alt for meget Rebels-ting og referencer. Et par filler-afsnit. Og så den store afslutning, der igen føltes som om, den var i en lidt anden stil og pacing.

    vLX 21-05-2026 08:15
    0
  • [Quote]når de har skiftet den klovn i USA ud[/Qoute]

    Du er noget bagefter - Biden _ER_ blevet skiftet ud.

    2
  • Puff, puff give... You are fucking up the rotation, man!

    
    4
  • [Quote]når de har skiftet den klovn i USA ud[/Qoute]

    Du er noget bagefter - Biden _ER_ blevet skiftet ud.

    Det værste er ikke at der indimellem dukker en klaphat op med den slags fjollede udsagn. Næ, det er at der åbenbart er to andre med profiler herinde der giver stjerner for det.

    Rent personligt har jeg aldrig kunne døje Trump. Men at der findes nogen der vitterligt stadig synes han er the shit, er virkelig vildt! Gad vide om i også ville støtte ham om han så begik overgreb på en mindreårig for åben skærm? Jeg tror det sgu!

    
    5
  • Ja vildt, men vi ved jo godt hvem det sandsynligvis er - men det er jo ok at have en anderledes holdning. Personligt ignorerer jeg dem blot :)

    
    0
  • Ja vildt, men vi ved jo godt hvem det sandsynligvis er - men det er jo ok at have en anderledes holdning. Personligt ignorerer jeg dem blot :)

    Ved vi det? 

    Er det nu altid okay at have en anderledes holdning? Vi ved folk har dem. Men holdninger kan godt være så langt ude vil jeg mene, at de ikke er okay. Det gælder nok i begge ender af skalaen? 

    
    0
  • Jeg ved da heller ikke hvem det skulle være? Synes ikke jeg render i mange herinde, der er ligefrem er fan af Mandarine Palpatine..

    
    0
  • Sorry, nævner ikke navne. Jeg kan tage fejl og det er i øvrigt ikke ok at hænge andre ud, og slet ikke på en antagelse. Jeg tænker de selv må melde ud om deres holdninger til amerikanske præsidenter ligesom pistolprinsen….

    
    0
  • A witch !!! Burn him !!

    
    0