01-06-2026 11:00

Kilde: variety.com

star wars, The Mandalorian and Grogu

Rasmus Drews

Nyhed:

"The Mandalorian and Grogu" styrtdykker ved billetlugerne

Det nyeste skud på "Star Wars"-stammen faldt hele 70 % i sin anden weekend og blev overhalet af to lavbudget-gysere.

Det går ikke helt efter planen for "The Mandalorian and Grogu". Den første "Star Wars"-biograffilm i syv år indspillede blot 25 mio. dollars i sin anden weekend i USA – et fald på hele 70 % sammenlignet med premieredagene.

Det markante dyk sendte filmen ned på tredjepladsen på weekendens hitliste, overhalet af indie-gyserfilmene "Backrooms" og "Obsession".

Værre end forventet

Ifølge brancheanalytikere er et fald på 70 % usædvanligt voldsomt for en blockbuster i denne størrelse.

Efter to uger har filmen indspillet 137,4 mio. dollars i Nordamerika og 246,6 mio. dollars globalt. Produktionsbudgettet lyder angiveligt på ca. 165 mio. dollars, og dertil kommer et estimeret 100-150 mio. dollars til marketing.

Med et fald på 70 % i anden uge klarer filmen sig dermed dårligere end både "Solo: A Star Wars Story" (ca. 65 %) og "Star Wars: The Rise of Skywalker" (ca. 59 %).

Nogle analytikere ser faldet som et tegn på, at filmens forbindelse til Disney+-serien "The Mandalorian" har gjort det svært at tiltrække et bredere biografpublikum.

Andre mener dog, at tallene primært afspejler publikums modtagelse af netop denne film og ikke nødvendigvis hele "Star Wars"-franchisen.

Håbet rettes mod næste film

Hos Disney er blikket nu allerede rettet mod næste års "Star Wars: Starfighter", som instrueres af Shawn Levy og får Ryan Gosling i hovedrollen.

Filmen bliver den første nye "Star Wars"-historie på det store lærred siden afslutningen på Skywalker-sagaen og ses af mange som en mulig ny start for filmserien.

Kommentarer

  • Hvad havde de også regnet med...

    0
  • This is the Way.

    
    0
  • I min lokale biograf i Herning så jeg den anden dag at man kunne købe Grogo(baby Yoda) figur og så en mandalorian popcorn beholder. Ud over det kunne jeg ikke se at en Star Wars film har haft premiere. Der er intet der skriger af Major Event, tDen bor nok bare være udsendt som det man tidligere kaldte direkte til VHS, I dag direkte til Streaming.

    1
  • Hvad ville potentielt set kunne gøre en star wars film en stor event igen? Er det muligt eller er franchisen bare blevet malket nok til at interessen er faldende?

    
    0
  • Hvad ville potentielt set kunne gøre en star wars film en stor event igen? Er det muligt eller er franchisen bare blevet malket nok til at interessen er faldende?

    Rigtigt godt spørgsmål. Giv Tony Gilroy frie hænder….jeg har i hver fald svært ved at se “Starfighter” som den film, der vender skuden. Den lyder umiddelbart til at blive ret generisk. Disney må virkelig have dybe panderynker, når nu “det sikre kort” flopper fælt…..

    
    2
  • Hvad ville potentielt set kunne gøre en star wars film en stor event igen? Er det muligt eller er franchisen bare blevet malket nok til at interessen er faldende?

    Jeg er sådan rimelig overbevist om, at Ryan Gosling i "Starfighter" godt kan hive folk i biografen.

    Imo havde Mandalorian aldrig potentiale til at blive en blockbuster - måske efter første sæson, men ikke tre år efter, at sidste sæson blev færdig.

    0
  • Titlen alene er off  -  og handlingen skulle ikke have været et almindeligt eventyr, men mere om Mando’s fortid.

    Der er jo intet “This is the Way” i filmen. Skønne spildte kræfter, desværre.

    
    0
  • Jeg er sådan rimelig overbevist om, at Ryan Gosling i "Starfighter" godt kan hive folk i biografen.

    Imo havde Mandalorian aldrig potentiale til at blive en blockbuster - måske efter første sæson, men ikke tre år efter, at sidste sæson blev færdig.

    Jeg har virkelig svært ved at se Gosling gøre den store forskel. Folk er vel først og fremmest interesserede i at se en "nødvendig" SW-film, hvori der er noget på spil, og ikke bare Ryan Gosling i "Star Wars".

    Jeg tror, at publikum efter Mando-filmens flop blot har et skuldertræk til overs ved udsigten til en ny film med en generisk titel, hvori Gosling angiveligt teamer op med en ung gut. Næppe mange, der udbryder: Yes, mere Star Wars!

    Præmissen lyder ikke umiddelbart som om der er noget særligt på spil. Kan ikke se for mig, at vi pludselig får en event-film om et år, blot fordi Gosling er med: 

    Gosling

    Pilot

    Ny mission

    Post-TROS

    
    1
  • Altså den første Star Wars film var der jo heller ikke umiddelbart noget specielt ved.

    En Farm dreng der trækkes ind i en konflikt mellem et ondt imperium og en oprørsalliance der kæmpede for frihed. Det afgørende er hvordan filmene sælges.

    Jeg var der ikke i 77, men TFA gjorde det godt med at genantænde lysten til Star Wars. Det kunne være gået grueligt galt, hvis det bare havde virket som en fortsættelse af Prequels.

    0
  • Altså den første Star Wars film var der jo heller ikke umiddelbart noget specielt ved.

    Mnjaah der var vist nok en klipper, der reddede lige den, ing'?

    Eller taler VI Episode I? :-P

    
    0