Det går ikke helt efter planen for "The Mandalorian and Grogu". Den første "Star Wars"-biograffilm i syv år indspillede blot 25 mio. dollars i sin anden weekend i USA – et fald på hele 70 % sammenlignet med premieredagene.
Det markante dyk sendte filmen ned på tredjepladsen på weekendens hitliste, overhalet af indie-gyserfilmene "Backrooms" og "Obsession".
Værre end forventet
Ifølge brancheanalytikere er et fald på 70 % usædvanligt voldsomt for en blockbuster i denne størrelse.
Efter to uger har filmen indspillet 137,4 mio. dollars i Nordamerika og 246,6 mio. dollars globalt. Produktionsbudgettet lyder angiveligt på ca. 165 mio. dollars, og dertil kommer et estimeret 100-150 mio. dollars til marketing.
Med et fald på 70 % i anden uge klarer filmen sig dermed dårligere end både "Solo: A Star Wars Story" (ca. 65 %) og "Star Wars: The Rise of Skywalker" (ca. 59 %).
Nogle analytikere ser faldet som et tegn på, at filmens forbindelse til Disney+-serien "The Mandalorian" har gjort det svært at tiltrække et bredere biografpublikum.
Andre mener dog, at tallene primært afspejler publikums modtagelse af netop denne film og ikke nødvendigvis hele "Star Wars"-franchisen.
Håbet rettes mod næste film
Hos Disney er blikket nu allerede rettet mod næste års "Star Wars: Starfighter", som instrueres af Shawn Levy og får Ryan Gosling i hovedrollen.
Filmen bliver den første nye "Star Wars"-historie på det store lærred siden afslutningen på Skywalker-sagaen og ses af mange som en mulig ny start for filmserien.






