10-03-2017 14:57

Blu-ray, dvd, afstemning

Rasmus Drews

Afstemning:

Køber du stadig film på dvd og/eller Blu-ray?

Kommentarer

  • Købte fem film på DVD/Blu-ray så sent som i går :)

    Elsker det fysiske format som til enhver tid overgår streaming selvom jeg selvfølgelig også benytter det. Der er bare noget ved at kunne gå og kigge på sin samling af fysiske film i reolen med cover og sætte dem i afspilleren. 

    
    1
  • Mindre og mindre. Det skyldes flere ting. Med flere tjenester i huset samt et bibliotek, hvor jeg nemt kan låne alt gratis, ser jeg ikke længere nogen grund til at smide så mange penge efter skiverne, medmindre der er tale om lidt alternative titler. Pladsen har jeg så heller ikke, som jeg havde engang. Til gengæld bruger jeg flere penge i biograferne. 

    Babo 10-03-2017 15:11
    
    0
  • "Ja, har købt inden for den seneste uge"

    Jeg købte en stak film, da jeg var i Silkeborg i weekenden. Der er ret mange af de titler, som jeg har lyst til at se, som ikke er til at opdrive på streamingtjenester mv. Det ender nok med, at jeg også bliver nødt til at købe en brugt video og evt. LD-afspiller på et tidspunkt, da enkelte titler aldrig er udkommet på dvd eller blu-ray, og sikkert aldrig rammer streaming eller download.

    Jeg forventer også, at de fysiske medier holder ved i mange år endnu, i hvert fald som et "nørdeformat", da hverken streaming eller download kan matche blu-ray-kvalitet.

    
    0
  • Indenfor det sidste halve år har jeg købt Beauty & the Beast og Lion King på BD - ellers er jeg faktisk holdt op. Jo ældre jeg bliver, dets mindre betyder det for mig. Og jeg fatter ikke at jeg er blevet sådan, for jeg gik VILDT op i anlæg og kvalitet førhen. Måske tiden ikke er til den slags mere, når man er træt efter at ha puttet 3 unger og sprøjtet vand på hvalen? Så er der lige tid til at slappe af med mails og den slags vigtige ting, før det hele starter forfra...

    
    0
  • Måske tiden ikke er til den slags mere, når man er træt efter at ha puttet 3 unger og sprøjtet vand på hvalen? Så er der lige tid til at slappe af med mails og den slags vigtige ting, før det hele starter forfra...

    Det er cool nok, at du er glad for det, men præcis hvad du skriver der, lyder næsten som mit værste mareridt. :D

    
    1
  • Tør jeg spørge, hvad "sprøjtet vand på hvalen" betyder...?

    
    1
  • Bare at ligge den tykke i seng, på en mere malende måde ;)

    
    0
  • Det er cool nok, at du er glad for det, men præcis hvad du skriver der, lyder næsten som mit værste mareridt. :D

    Man kan ikke sælge det at få børn med rationelle argumenter tror jeg:-D 

    
    0
  • Jeg køber stadig og har ikke lyst til at stoppe. Elsker at nørde rundt på mit filmværelse og nyde min samling. Det er der heller intet rationelt ved. Det er all heart!!!!

    
    0
  • Det er vel bare noget med, at nogle tilvalg giver nogle nødvendige fravalg?

    
    0
  • Det er blevet sjældnere, at jeg køber. Går dog mere i biografen end tidligere og kan også finde på at leje film "on demand". 

    
    0
  • Ikke så ofte som jeg plejede. Det skyldes både finansielle og pladskrævende årsager. Det er en dyr fornøjelse og før Netflix, samt diverse andre streamingtjenester, var en realitet købte jeg nærmest alt jeg bare var den mindste smule interesseret i. Det resulterede også en i del "feljkøb" eller film som kun blev set en enkelt gang og så aldrig mere. Derfor har gennem de sidste 5-6 år med jævne mellemrum fået rodet kraftigt ud i min filmsamling, men jeg har stadig flere film end jeg har plads på min reol. Derfor er mange af mine dvd film nu i bokse, mens BD-film får lov til at stå på reolen.

    Men har overvejet at få skilt mig af med de sidste par film/serier som jeg ikke har interesse i. Kan desuden se at jeg har opgraderet flere af mine gamle dvd'er til BD udgaven, så ingen grund til at beholde dvd'en mere.       

    
    0
  • Jeg køber måske en lille håndfuld om måneden - men stadigvis mere end jeg når at se, som min "to see"-reol bevidner :)

    Det er primært ting af instruktører, jeg længe har fuldt, samt opgraderinger fra dvd til BD af mine favoritfilm. Og så de titler, jeg bare er nysgerrig omkring, men som nogle gange viser sig at være fejlkøb.

    Hvis man venter nogle måneder, plejer man jo efterhånden også at kunne få mange af titlerne en del billigere end ved udgivelsen. Fx har jeg i dag fra Amazon UK fået "Saving Private Ryan" på BD til £5 og "Hail, Caesar" til £4.

    
    0
  • Jeg tør slet at tænke på, hvor mange penge jeg har brugt på film siden VHS-dagene. Dog tror jeg min dyreste udgivelse er min E.T.-box (tror den kostede 700,-) der har et stykke af filmstrimlen og en bog med sig.

    
    0
  • Jeg tør slet at tænke på, hvor mange penge jeg har brugt på film siden VHS-dagene. Dog tror jeg min dyreste udgivelse er min E.T.-box (tror den kostede 700,-) der har et stykke af filmstrimlen og en bog med sig.

    Man skal vist bare generelt ikke tænke over, hvor mange penge man har brugt på ting, men bare huske, at man har haft gode oplevelser med dem :)

    Hvem havde troet for 10-15 år siden når man pungede 200-250 kr. ud for en dvd, at man en dag ikke ville kunne få 5 kr. for den?

    
    2
  • Det er godt nok noget tid siden, jeg sidst har investeret i noget til DVD-samlingen.

    Et af årsagerne er, at jeg går med nogle overvejelser om, langt om længe, at investere i en Blu Ray afspiller. Men da jeg ikke har fjernsyn, så skal det være noget, som kan fungerer sammen med, hvis ikke ligefrem være en del af, min computer. Har dog svært ved, at hitte det rigtige inde på proshop, som plejer at være min foretrukne leverandør af computer-hardware.

    En anden ting, der har spillet ind på det faldne køb af DVD'er, er det faktum, at Stereo Studiet ikke længere eksisterer. Vi havde engang 2 af slagsen i Kolding. Nu er der ingen, og skal man købe i fysisk forstand, og ikke over nettet, ja så er der vel kun Bilka i storcenteret uden for byen tilbage ( jeg kan ikke rigtig fordrage El-Giganten, da jeg altid synes det er en træls oplevelse, at skulle handle det sted ).

    Med Stereo Studiet var jeg tit inde og kigge, for at se om der var noget der fristede, og det hændte da af og til. Uden et fysisk salgssted for film med mere, ja så bliver det automatisk til færre køb på den konto.

    1
  • Elsker også min samling for meget til at droppe at købe fysiske medier. Streaming er bare ikke den samme kvalitet, samt at jeg nyder at se al det xtra materiale der følger med når man køber.

    1
  • Selvfølgelig. I min verden har streaming aldrig og bliver aldrig en erstatning for købefilm, kun for lejefilm.

    Hvis jeg vil se den og den film i aften, kan jeg bare sætte dem på, men med streaming kan jeg ikke være sikker på at finde filmen og slet ikke i den nærmeste fremtid, hvor indholdet bliver spredt ud på flere og flere tjenester.

    
    3
  • Men det er lidt vildt, så hurtigt det egentlig er gået med de fysiske medier. Min mor ønskede sig den nye Gnags på cd. Eftersom jeg ikke kunne nå at bestille den på nettet, havde jeg vitterligt ingen anelse om, i hvilken butik jeg kunne være sikker på at finde den...

    
    1
  • Prøv nærmeste plejehjem :D

    
    0
  • :D

    I "gamle dage" ville Fona jo have det, men hvor filan finder man sådan noget nu...

    
    0
  • Jeg overvejede i et stykke tid, hvad jeg ville skrive om emnet. Så opdaqgede jeg, at andre faktisk havde sat ord på de selvsamme tanker, som jeg gør mig:

    Thomas Fenger: Elsker det fysiske format som til enhver tid overgår streaming selvom jeg selvfølgelig også benytter det. Der er bare noget ved at kunne gå og kigge på sin samling af fysiske film i reolen med cover og sætte dem i afspilleren. 

    Bruno: hverken streaming eller download kan matche blu-ray-kvalitet.

    Michael Andersen: I min verden har streaming aldrig og bliver aldrig en erstatning for købefilm, kun for lejefilm.

    Hvis jeg vil se den og den film i aften, kan jeg bare sætte dem på, men med streaming kan jeg ikke være sikker på at finde filmen og slet ikke i den nærmeste fremtid, hvor indholdet bliver spredt ud på flere og flere tjenester.

    BN 10-03-2017 23:56
    
    3
  • Ja, det gør jeg! Fysiske svin jeg nu er.. :-(

    
    0
  • Men det er lidt vildt, så hurtigt det egentlig er gået med de fysiske medier. Min mor ønskede sig den nye Gnags på cd. Eftersom jeg ikke kunne nå at bestille den på nettet, havde jeg vitterligt ingen anelse om, i hvilken butik jeg kunne være sikker på at finde den...

    Sådan noget som CDer tror jeg også på et tidspunkt uddør, da streaming kan matche det kvalitetsmæssigt og det er min opfattelse at ikke særlig mange lytter til et helt album af gangen og på den måde er det lidt omsonst at skulle skifte CD hver gang man skal lytte til noget.

    Der må jeg også sige at jeg er gået på streamingvognen og så i stedet for køber de udgivelser som er essentielle, for mig, som LPer i stedet for.

    Det samme gør sig for mit vedkommende gældende for film og serier. De film og serie som jeg holder af og dem som jeg holder meget af, køber jeg på fysiske medier, dvs. blu-ray. Alt andet streamer jeg. Det gør at jeg er mere kvalitetsbevidst om det jeg køber og heller ikke har lige så mange titler som førhen. Til gengæld er det jeg køber noget jeg ser en værdi i, hvor jeg førhen købte mere eller mindre alt på fysiske medier og havde optil flere tvivlsomme titler. 

    Streaming gør også at jeg ser film og serier, som jeg nok ikke på samme måde ville støde på. Det er trods alt noget nemmer bare lige at logge på Netflix og trykke play end at skulle til at bestille en film hjem og vente et par dage på at den kommer.

    0
  • Jeg tror bekvemmeligheden ved streaming har afholdt mig meget fra at købe film og musik de seneste par år, selvom jeg egentlig gerne vil. Familien har ligeledes gjort at jeg økonomisk prioriterer andre ting såsom rejser og andre ture ud af huset. Jeg foretrækker stadig fysiske medier pga. kvalitet, ekstramateriale og samlergenet i mig, men jeg håber snart at kvalitet og ekstramateriale bliver ligeså godt på f.eks. Netflix, da jeg går glip af disse ting jævnligt.

    
    0
  • Ja, der er nok ikke tvivl om at CD på et tidspunkt forsvinder, jeg håber dog at man så kan købe musikken i et ukomprimeret format i stedet for, fordi standarden er stadig MP3 eller tilsvarende, hvilket ikke er helt optimalt.

    Det lader dog til, at vinyl stadig lever i bedste velgående, men om det bliver ved med det, når først hipster-segmentet bliver træt af det, er svært spå om. Jeg skal ærligt indrømme, at jeg lejlighedsvis har overvejet en pladespiller igen, fordi jeg virkelig godt kan lide idéen om at eje musikken på den måde, men jeg tror alligevel at jeg ville ende med at afspille musik fra en harddisk eller via Spotify i stedet for.

    
    0
  • Ukomprimerede formatter har nok stadigvæk lidt lange udsigter, selv om det naturligvis vil være det optimale. De fylder dog også en del, så det er et spørgsmål om der er et marked for det.

    Jeg kan se at Spotify er ved at teste Flac lige i øjeblikket, hvilket lyder herligt og forhåbentlig også skaber noget mere konkurrence. 

    0
  • Jo, men taget i betragtning af hvor store harddiske er i dag, så er 5-600 MB for et enkelt album nok ikke verdens største problem. Du kan trods alt have næsten 3500 album på en 2TB harddisk i runde tal og sådan en koster 600 kr. Det er heller ikke et stort problem mht. downloadhastighed, da de fleste mennesker i dag sidder med min. en 10 Mbit-forbindelse - her vil det tage cirka 8 min. at hente et album på 600 MB. :)

    Dertil kommer, at folk der har en interesse i lossless lyd, ofte har en NAS til rådighed til musikken, fordi de afspiller den via en SONOS-enhed eller noget tilsvarende.

    Tidal giver allerede mulighed for lossless streaming, så det er på tide at Spotify kommer med.

    
    0
  • Det lader dog til, at vinyl stadig lever i bedste velgående, men om det bliver ved med det, når først hipster-segmentet bliver træt af det, er svært spå om.

    Vinyl har nu klaret sig helt hæderligt de sidste 10+ år. Så det er ikke ligefrem en ny tendens, eller et resultat af hipster-segmentet - hvad det så end vil sige efterhånden.

    0
  • Jo, men taget i betragtning af hvor store harddiske er i dag, så er 5-600 MB for et enkelt album nok ikke verdens største problem. Du kan trods alt have næsten 3500 album på en 2TB harddisk i runde tal og sådan en koster 600 kr. Det er heller ikke et stort problem mht. downloadhastighed, da de fleste mennesker i dag sidder med min. en 10 Mbit-forbindelse - her vil det tage cirka 8 min. at hente et album på 600 MB. :)

    Dertil kommer, at folk der har en interesse i lossless lyd, ofte har en NAS til rådighed til musikken, fordi de afspiller den via en SONOS-enhed eller noget tilsvarende.

    Tidal giver allerede mulighed for lossless streaming, så det er på tide at Spotify kommer med.

    Jeg tænkte også mere på mobile forbindelser, hvor man jo ikke har ubegrænset data. Der kan man selvfølgelig lave en løsning ala Netflix, så den automatisk afspiller det i en lavere kvalitet. Men nu ved jeg ikke lige hvorledes fordeling er med hensyn til hvilke enheder de fleste bruger til at afspille musik fra streamingtjenester, men jeg kan forestille mig at flertallet afspiller fra mobile enheder, hvor jeg ikke mener der lige nu er et marked for ukomprimeret lyd.

    Men det afhænger naturligvis alt sammen af hvad brugerne ønsker. Man kan jo håbe at der er en del som gerne vil have ukomprimeret lyd, selv om de fleste nok er fint tilfreds med MP3. Ja der er jo sågar en hel del som er tilfreds med den gratis' version af Spotify, som jeg vist mener spiller i 128 kbps.

    0
  • Vinyl har nu klaret sig helt hæderligt de sidste 10+ år. Så det er ikke ligefrem en ny tendens, eller et resultat af hipster-segmentet - hvad det så end vil sige efterhånden.

    Nok nærmere siden midten af 90'erne, da det mere eller mindre blev genoplivet fra døden, men det klarer sig væsentligt bedre nu, end det gjorde for 10+ år siden, som i at vinyl overgik digitale downloads i USA sidste år.

    Og hipster-segmentet er de dudes med fuldskæg, som kan ses overalt på Vesterbro. En stereotyp, jep, men ligesom alle andre, har den rod i noget virkeligt. Jeg har eksempelvis været steder, hvor man direkte reklamerede med, at man kunne lytte til musik på vinyl, hvilket viste sig at være en fesen pladespiller fra Netto, tilsluttet et par 20 år gamle PC-speakere. :)

    I sådanne tilfælde, går man mere op i signalværdien i at lytte til musik på vinyl, end noget noget andet. Ligesom der er mennesker derude, som ser film på VHS, bare fordi det er VHS, eller lytter til musik på en walkman, bare fordi det er old school. Og jeg mener ikke samlere, som køber disse ting for at få fingrene i noget, som aldrig er udgivet på andre formater, men eksempelvis folk som overspiller deres MP3-filer til bånd, for at kunne lytte til det på en walkman.

    Dét segment tror jeg vil forsvinde med tiden, når de mister interessen for formatet.

    Jeg tænkte også mere på mobile forbindelser, hvor man jo ikke har ubegrænset data. Der kan man selvfølgelig lave en løsning ala Netflix, så den automatisk afspiller det i en lavere kvalitet. Men nu ved jeg ikke lige hvorledes fordeling er med hensyn til hvilke enheder de fleste bruger til at afspille musik fra streamingtjenester, men jeg kan forestille mig at flertallet afspiller fra mobile enheder, hvor jeg ikke mener der lige nu er et marked for ukomprimeret lyd.

    Men det afhænger naturligvis alt sammen af hvad brugerne ønsker. Man kan jo håbe at der er en del som gerne vil have ukomprimeret lyd, selv om de fleste nok er fint tilfreds med MP3. Ja der er jo sågar en hel del som er tilfreds med den gratis' version af Spotify, som jeg vist mener spiller i 128 kbps.

    Nå ja, men man streamer vel heller ikke musik til en mobil enhed? Det er jo pænt upraktisk at gøre, hvis forbindelsen pludselig ryger en tur. I forvejen kan man indstille kvaliteten på Spotify på mobile enheder, hvilket i praksis betyder lavere dataforbrug.

    Der er ganske sikkert ikke et stort marked for ukomprimeret på mobile enheder, men der er et marked på de enheder, som folk bruger i hjemmet - det viser Tidal jo ved deres udbud af muligheden. Uanset hvad, er det jo en minimal omkostning at udbyde det, da man giver mere for ukomprimeret lyd og sådan noget som lagerplads/data på det niveau ikke betyder alverden.

    
    0
  • Det bliver i hvert fald spændende at se hvad fremtiden bringer. Jeg læste et sted at i forbindelse med Spotifys test af lossless lyd, så blev det også kombineret med rabat på vinyller. Det kunne jo være en interessant måde at kombinere det på, men om det så skal være Spotify der skal stå for salget eller hvordan de havde tænkte sig det skulle foregå på ved jeg ikke.

    Det vil dog være en måde at få fat i hipstersegmentet og sådan en som mig (selv om jeg nok vil opgradere under alle omstændigheder).

    0
  • Jeg har selv købt vinyl i ca. 15 år, men det er først inden for de seneste 5 år, at salget i dén grad har accelereret - og jeg tror ikke, man kan se bort fra, at det netop skyldes hipsterne. Der er jo fx flere mode/tøjbutikker, der er begyndt at sælge vinyl, for ikke at tale om alle de små Vesterbro-caféer, som Bruno vist er inde på.

    Men fx i forbindelse med filmmusik er det først inden for de senste 5 år, at dette for alvor igen er begyndt at udkomme på vinyl også. Det startede i det små med nicheudgivelser og geudgivelser af fx John Carpenter, men nu udkommer alt fra Star Wars til Frozen jo på vinyl (så hipsternes små poder også kan være med) samt en masse re-issues af lortefilm.

    Om populariteten varer ved, eller om det går tilbage og bliver en niche, må tiden vise.

    
    0
  • Nok nærmere siden midten af 90'erne, da det mere eller mindre blev genoplivet fra døden, men det klarer sig væsentligt bedre nu, end det gjorde for 10+ år siden, som i at vinyl overgik digitale downloads i USA sidste år.


    Hehe, men nu er digitale downloads jo også i den grad på vej ud, og er blevet spået en hurtigere død end cd'en :-) De mange streaming-tjenester har ændret en hel del på det digitale musikmarked siden 2013. 

    Så at vinyl har solgt mere end digitale downloads en enkelt uge, siger ikke så meget igen. Vinyl sidder stadigvæk kun på 6% af musikmarkedet, til trods for at have oplevet en kæmpe stigning i salget sidste år på lidt over 50% (hvilket igen peger på at mediets relative succes ikke står og falder med en "gammel" subkultur som hipster-segmentet).

    Så Vinyl er stadigvæk mega niche. Bare mindre niche end for 5-10 år siden.

    Og hipster-segmentet er de dudes med fuldskæg, som kan ses overalt på Vesterbro. En stereotyp, jep, men ligesom alle andre, har den rod i noget virkeligt. Jeg har eksempelvis været steder, hvor man direkte reklamerede med, at man kunne lytte til musik på vinyl, hvilket viste sig at være en fesen pladespiller fra Netto, tilsluttet et par 20 år gamle PC-speakere. :)

    I sådanne tilfælde, går man mere op i signalværdien i at lytte til musik på vinyl, end noget noget andet. Ligesom der er mennesker derude, som ser film på VHS, bare fordi det er VHS, eller lytter til musik på en walkman, bare fordi det er old school. Og jeg mener ikke samlere, som køber disse ting for at få fingrene i noget, som aldrig er udgivet på andre formater, men eksempelvis folk som overspiller deres MP3-filer til bånd, for at kunne lytte til det på en walkman.

    Dét segment tror jeg vil forsvinde med tiden, når de mister interessen for formatet.


    Men spørgsmålet er så hvor stort det segment er, som du beskriver her. Og er det virkelig dem som køber mange vinyler og alene er skyld mediets stigende, men relative, succes de sidste 5+ år?
     
    Og med mindre du er DJ, har det at lytte til musik på vinyl - siden 90'erne - jo ret beset altid handlet om signalværdi og tillagt værdi - fordi man godt kan lide idéen om at eje og lytte til musikken på den måde. Vinylmarkedet har trods alt bestået af andet end samlere som kun købte LP'er når marterialet ikke var udgivet på andre formater.


    1
  • Men i øvrigt interessant, at de to øverste med begge 29 % er yderpolerne "Nej, jeg er holdt op med at købe dvd og/eller Blu-ray" og "Ja, har købt inden for den seneste uge".

    
    0
  • "Jeg tør slet at tænke på, hvor mange penge jeg har brugt på film siden VHS-dagene. Dog tror jeg min dyreste udgivelse er min E.T.-box (tror den kostede 700,-) der har et stykke af filmstrimlen og en bog med sig."

    Wait what, davenport? Altså et ægte stykke strimmel fra rullen? I så fald SEJT!

    0
  • Det glæder mig, at et flertal på 43% lader til at være regelmæssige købere af dvd- og Blu-ray-film. (Jf. dem, der har købt inden for den seneste uge + dem, der har købt inden for den seneste måned.) 

    I øvrigt tilhører jeg selv kategorien "har købt inden for det seneste halve år", men det skyldes udelukkende at en dårlig økonomi længe har sat naturlige grænser for såvel filmindkøb og biografbesøg. Havde økonomien set anderledes ud, havde jeg købt mindst 50 film på skive indenfor det sidste halve år.

    BN 11-03-2017 19:38
    
    1
  • I 2016 havde jeg 194 ordrer med 1 eller flere DVD'er og i år har jeg bestilt 44 film, serier og bokse.

    
    0
  • Jeg fik en PS4 i fødselsdagsgave i januar, så nu køber jeg vistnok spil i stedet for film. 

    
    0