22-02-2018 00:00

Guillermo del Toro, Michael Shannon, The Shape of Water

Nadia Regitze Parbo

Anmeldelse:

The Shape of Water

"The Shape of Water" spiller nærmest som en overnaturlig version af "Den fabelagtige Amélie" i en monsterfilmudgave.

Det har ofte været svært for denne anmelder at have noget som helst kærlighed tilovers for instruktør Guillermo del Toros film. Hans værker har for undertegnede altid virket som en hul skal, der ikke havde meget andet at tilføje sin genre end rød røg og gennemskuelige intriger, der fungerer som en undskyldning for at lave et levende maleri. Men med "The Shape of Water" har han tilføjet indhold og følelsesmæssig varme til sit værk, og det klæder den fortræffeligt.

Den stumme Elisa blev forladt som lille og arbejder nu som rengøringsdame i et topsikkert laboratorium iblandt mænd, der kæmper imod russerne midt i den kolde krig. Men da et nyt eksperiment dukker op i et af forsøgslokalerne, bliver Elisa draget af mysteriet og oplever snart en kærlighed, der trues af projektlederen Richard Strickland (Michael Shannon), om ikke har tænkt sig at lade sin karriere ødelægge af hverken russerne eller en stum kvinde.

Del Toro har efterhånden en del erfaring med at skabe stemning omkring sine film. Som nævnt har dette ofte været et konstant problem i hans værker, der har virket kalkulerende, når de skulle være medrivende, og langsommelige, når de burde gøre publikum ængstelige med frygt. I "The Shape of Water" er denne beregnende måde at lave film på dog heldigvis blevet affejet til fordel for en ægte historie, der gør hjertet større for hver scene. Den form, Del Toro efterhånden kan i søvne, er her viklet sammen med en smuk kærlighedshistorie, de fleste instruktører ville have haft svært ved at gøre troværdig. "The Shape of Water" spiller nærmest som en overnaturlig version af "Den fabelagtige Amélie" i en monsterfilmudgave.

Ses "The Shape of Water" efter i kortene, er den tidstypisk for den inkluderende holdning, der findes i mange vestlige samfund i dag. Her er det de undertrykte, der tages op til revision og kæmpes for. Dem, som ikke altid har nok stemme til at tale sin sag i en verden, der er domineret af typiske magthavere. Den stumme rengøringshjælp. Den sorte familie, der gerne vil have et bord at sidde ved til en eftermiddagskaffe. Manden, der kæmper for et job, men bliver nødt til at trygle for at komme indenfor murene. Selv monsteret i vandet, der må erkende, at tæsk er den nye dagligdag, fordi det ser anderledes ud end de andre.

Eller som Richard Strickland siger i en afslørende sætning om monsteret i vandbassinet: "Denne ting har menneskelige følelser. Det samme har vietnameserne og russerne, men dem dræber vi, gør vi ikke?" Med sin kolde overlegenhed overfor alle andre end dem, der er et par grader højere i hierarkiet, beviser Michael Shannon endnu en gang, at han er den bedste skuespiller i sin generation. Han spiller sin rolle som en mand, der skjuler sin egen ekstreme usikkerhed ved at undertrykke hele verden, og med denne personificering af lidet skjult afsky bliver han en forlængelse af de daglige undertrykkere i vores eget nutidige samfund, der anser det fremmede for det farlige.

"The Shape of Water" er en film om kærlighed, og hvad den formår at gøre. Det er en fabel for voksne, der kan lide et eventyr med noget på hjerte. Men det er også en film for os romantikere, der tror på kærligheden, uanset hvilken form den kommer i. Med "The Shape of Water" har Guillermo del Toro brugt sit kendskab til stil på en måde, der snildt kan kaldes den bedste film, han nogensinde har lavet.

Se Moovy TV's "The Shape of Water"-interview med filmens Oscar-nominerede, danske fotograf:

Kommentarer

  • Lyder godt. 

    Babo 22-02-2018 07:25
    
    0
  • Politiken 6/6

    Berlingske 5/6

    JP 6/6

    BT 5/6

    Ekko 6/6

    Det er faktisk vildt. 

    Babo 22-02-2018 08:31
    
    0
  • God anmeldelse, Nadia! Det lyder som om den virker bedre hvis man har set Amélie. Det må jeg hellere få gjort.






    Jeg er som flere andre herinde heller ikke super imponeret over den. Synes den fremstår alt for karikeret i både univers og karaktergalleri - og så har den svært ved at balancere sin humor og alvor. Ingen tvivl om at den er smuk at kigge på og især musikken er forrygende, men mere opfindsomt er det bare heller ikke.

    Det største problem for mig er nok at tro på filmens præmis. Ser vi det som en symbolsk kærlighedshistorie mellem to outsiders fungerer det fint nok, men hvis man kigger på hvad der rent faktisk sker på skærmen fremstår det en anelse bizart. For mig krævede det i hvert fald en stor mængde "suspension of disbelief" og det er især måden birollerne reagerer på, som er svær at købe. Dertil virker slutningen også en anelse søgt.

    Sally Hawkins skal dog have alle roser - hun understreger endnu engang sit kæmpe talent. Men at Jenkins og Spencer får en nominering for deres roller er jeg komplet uforstående overfor. Dog siger det måske mere om konkurrencen end det gør om deres respektive portrætteringer?

    Synes Guillermo har lang vej til fordums storhedstid med Pans Labyrint.

    
    3
  • God anmeldelse, Nadia! Det lyder som om den virker bedre hvis man har set Amélie. Det må jeg hellere få gjort.






    Jeg er som flere andre herinde heller ikke super imponeret over den. Synes den fremstår alt for karikeret i både univers og karaktergalleri - og så har den svært ved at balancere sin humor og alvor. Ingen tvivl om at den er smuk at kigge på og især musikken er forrygende, men mere opfindsomt er det bare heller ikke.

    Det største problem for mig er nok at tro på filmens præmis. Ser vi det som en symbolsk kærlighedshistorie mellem to outsiders fungerer det fint nok, men hvis man kigger på hvad der rent faktisk sker på skærmen fremstår det en anelse bizart. For mig krævede det i hvert fald en stor mængde "suspension of disbelief" og det er især måden birollerne reagerer på, som er svær at købe. Dertil virker slutningen også en anelse søgt.

    Sally Hawkins skal dog have alle roser - hun understreger endnu engang sit kæmpe talent. Men at Jenkins og Spencer får en nominering for deres roller er jeg komplet uforstående overfor. Dog siger det måske mere om konkurrencen end det gør om deres respektive portrætteringer?

    Synes Guillermo har lang vej til fordums storhedstid med Pans Labyrint.

    Godt skrevet og fine argumenter.

    
    1
  • Uha da, så er der måske bare lidt omkring de 13 Oscar nomineringer..

    0
  • Jeg har set Amelie. Mange gange. Tror faktisk, at jeg kan lide Shape Of Water mindre af den årsag.

    
    2
  • Jeg har set Amelie. Mange gange. Tror faktisk, at jeg kan lide Shape Of Water mindre af den årsag.

    Ha! :D

    
    0
  • Det er godt nok noget af en forskel på hvordan "The Shape of Water" bliver vurderet fra hhv. pladder romantisk over-sentimental og middelmådig til at være, i Nadias anmeldelse, måske den bedste film Guillermo Del Toro nogensinde har lavet.

    Man fristes jo til at sige, at "The Shape of Water"...deler vandene. Ba-da-boom-tish! :) 

    Men jeg kunne nu rigtig godt lide "Amelie", så jeg glæder mig faktisk til at se "The Shape of Water". Og Nadias anmeldelse har kun gjort, at jeg glæder mig endnu mere. :)

    
    2
  • Jeg eeeeelsker Amelie, og det er nu ikke fordi, at The Shape Of Water er “pladder romantisk oversentimental” overhovedet. Men hey! Se den! Det er ikke en dårlig film, jeg har bare svært ved at se det store i den, som de fleste gør.

    
    2
  • Rigtig fin anmeldelse, Nadia!

    Personligt blev jeg dog desværre ikke revet med af filmen. Jeg føler lidt, at der mangler 10-15 minutter OG dén nøglescene midt i filmen, hvor monstret og Hawkins (som i øvrigt er fantastisk!) tydeligvis falder for hinanden, hvor kemien tager form, og gnisternes flyver af sted. Da jeg genså filmen forleden, talte jeg simpelthen, hvor ofte de to er sammen, før de pludseligt danner par - og vi taler TO ultrakorte scener, hvor den ene runder af med en hurtig montage, som tilsammen varer godt tre minutter. For mig er var scenerne simpelthen ikke stærke eller lange nok til, at jeg nåede at falde for parret eller deres kærlighed til hinanden. Derfor forblev jeg kold over for karaktererne - både som individer og elskere.

    Jeg spekulerer simpelthen over, om del Toro ved, hvordan forelskelse fungerer - men han har jo en kone og to børn, så det må han vel gøre. Jeg synes bare, at både hér og i "Crimson Peak", "Pacific Rim" og (i mindre grad) "Hellboy" har han virkelig ikke haft held med at skildre båndet mellem mand og kvinde på overbevisende vis. Til gengæld er han selvsagt fantastisk til at skabe besnærende, uovertrufne billeder, figurer og scenerier, og jeg knuselsker "Pans labyrint" - men den er også fortalt gennem et barns øjne, og jeg forestiller mig, at den evigt legesyge del Toro har lettere ved at forholde sig til dét verdenssyn. Men det er jo også forskelligt, hvordan vi forelsker os, og det understreger filmens overordentligt positive modtagelse jo også.

    
    4
  • Amen brother<3

    
    2
  • Jeg er helt målløs over jeres kritik (I ved, hvem I er :)). Det var en fortryllende oplevelse med mange magiske øjeblikke. Ekko skrev: “fyldt til bristepunktet med gammeldags filmiske glæder." Helt enig i dette statement. For nok er det en simpel historie, men eftersom mange ikke formår kunsten, så er det ikke altid så let, som det ser ud. Fantastisk ensemble og virkelig gode præstationer hele vejen rundt. Der er masser af kærlighed i luften og det er det usagte, der kommer frem gennem det vi ser. Spot on Del Toro. Produktionen ser dobbelt så dyr ud, det er kreativitet på sit højeste. Bedste Del Toro film siden Pans Labyrint og kan ikke komme i tanker om bedre eventyr de sidste 10 år. En smule forudsigelig, de kunne godt have vendt nogle ting lidt mere på hovedet, men jeg synes alligevel slutningen var så magisk, at jeg forlod biffen med et smil. Stort 8/10.  

    Babo 22-02-2018 21:13
    
    1
  • Du er målløs og rater den "hele" to højere end jeg på en 10 skala:-D Maybe I'm Amazed:-P Jeg er dog enig med dig i næsten alt du siger, blot med det forbehold at meget at dette helt sikkert har været del Toro's intention;-)

    
    0
  • Lidt over middel og fremragende med pil op, er der forskel på :) Men tror jeg hæver den til 9, den skal lige bundfælde, men jeg var vild med den. 

    Babo 22-02-2018 21:32
    
    1
  • Lidt over middel og fremragende med pil op, er der forskel på :) Men tror jeg hæver den til 9, den skal lige bundfælde, men jeg var vild med den. 

    Ja da, der er også forskel på 6 og 7. Men altså, målløs alligevel:-D

    
    0
  • Ja da, der er også forskel på 6 og 7. Men altså, målløs alligevel:-D

    Faktisk mest over noget Johan skrev om romancen. Vi har tilsyneladende IKKE set den samme film. Overhovedet. Tror bare han genså Battleship, men det vil han aldrig indrømme ;)

    Babo 22-02-2018 21:38
    
    0
  • Glemte at nævne det helt fantastiske score af Desplat. 

    Babo 22-02-2018 21:44
    
    0
  • Faktisk mest over noget Johan skrev om romancen. Vi har tilsyneladende IKKE set den samme film. Overhovedet. Tror bare han genså Battleship, men det vil han aldrig indrømme ;)

    Ja der er ikke langt fra æg til fiskepinde i den romance da. 

    
    0
  • Åha, "Battleship"... en MARKANT bedre film med vand som hovedkulisse. Hvis den nu havde haft en romance mellem Rihanna og et af rumvæsnerne, så var den HELT sikkert også blevet nomineret til 13 Oscars!

    
    1
  • Jeg ser helt frem til at se den, med de meget blandede udmeldinger. I forvejen, er jeg ikke overbevidst om del Toros evne til at skabe affekt - som Johan, og Nadia i anmeldelsen, også er inde på. Derfor må jeg også erkende, at jeg bliver overrasket hvis del Toro formår det denne gang.

    
    1
  • Åha, "Battleship"... en MARKANT bedre film med vand som hovedkulisse. Hvis den nu havde haft en romance mellem Rihanna og et af rumvæsnerne, så var den HELT sikkert også blevet nomineret til 13 Oscars!

    Med romance ville den helt sikkert have været tættere på 13 razzier end oscars. 

    Babo 22-02-2018 23:28
    
    0
  • Med romance ville den helt sikkert have været tættere på 13 razzier end oscars. 

    Damn, jeg tror ikke engang, at razzierne har 13 kategorier! Det siger noget om Battleships gennemslagskraft, at den kan få prisuddelinger til at tage deres grundlag op til revision! 

    
    0
  • Jeg ser helt frem til at se den, med de meget blandede udmeldinger. I forvejen, er jeg ikke overbevidst om del Toros evne til at skabe affekt - som Johan, og Nadia i anmeldelsen, også er inde på. Derfor må jeg også erkende, at jeg bliver overrasket hvis del Toro formår det denne gang.

    Det er klart hans bedste film siden Pan’s. Det har ikke været voldsomt godt siden, men jeg synes han er tilbage på sporet med denne og har samlet et karismatisk ensemble, der giver sig 100% hen til fortællingen, som nemt kunne have været endt dybt plat og melodramatisk i andres hænder. Han spiller på enkle tangenter, men får magien til at blomstre i flere sekvenser. 

    Babo 23-02-2018 00:00
    
    0
  • Politiken 6/6

    Berlingske 5/6

    JP 6/6

    BT 5/6

    Ekko 6/6

    Det er faktisk vildt. 

    Vildt overdreven ja! Højst en 7/10 herfra. Total overrated og fuld at genbrug, lån og klicheer. Den er ikke hvad den lover. Skinnet bedrager!

    2
  • ..der var faktisk nogen, på et andet Filmsite, der ikke så noget særligt i Pan's Labyrint.. Men HEY Vand under broen osv.

    5/6 herfra

    
    0
  • Er lige vendt tilbage fra biografen og jeg er helt enig med Nadias anmeldelse. Sikke en skøn filmoplevelse. Guillermo del Toros bedste film siden "Pan's Labyrinth" og ægte filmmagi. Det er er længe siden at en film har vækket den følelse af filmmediets magi i mig. 

    Smuk, rørende og visuelt betagende. En meget menneskelig fortælling pakket ind i en meget charmerende, og usædvanlig, romantisk indpakning. 

    Eneste minus jeg kan komme i tanke om på stående fod var Octavia Spencers biperson Zelda. Hun var desværre utrolig karikeret og nærmer sig det stereotype. Jeg kunne ikke lade være med at tænke på denne sketch af Key & Peele da jeg så filmen: youtu.be/oh7xwI_0huM 

    Jeg tror egentlig ikke at det er Spencers skyld, da hendes karakter højst sandsynligt er beskrevet på denne måde i manuskriptet og ligeledes er blevet instrueret af del Toro. Men det forstår jeg simpelthen ikke. Det virker nærmest helt malplaceret med sådan en portrættering i 2018. 

    Men det er også min eneste anke på nuværende tidspunkt. Ellers synes jeg at det var en fantastisk oplevelse med et enkelt, desværre, malplaceret fodtrin. Ligger umiddelbart på en 8-9 stykker ud af 10. 

    
    0
  • Hun var ikke et irritationsmoment for mig og vi har en anden definition af 'karikeret'. Jeg fandt virkelig alle gjorde det godt. 

    Babo 24-02-2018 19:52
    
    0
  • Babo, det er vist egentlig længe siden, du og jeg har været enige om noget.

    Men hvor er jeg glad for, vi er det om The Shape of Water!

    Fed film! :-D

    0
  • Babo, det er vist egentlig længe siden, du og jeg har været enige om noget.

    Men hvor er jeg glad for, vi er det om The Shape of Water!

    Fed film! :-D

    Dejligt. Det bliver spændende at se, hvem der render med oscars. 

    Babo 01-03-2018 07:54
    
    1
  • Johan, filmen præsenterer en dame, som

    har som en del af sin aftenrutine at onanere i et badekar - køber du så virkelig ikke, at hun var 100% klar til at forelske sig i en muskuløs fiskemand? ;) 

    Til forskel fra diverse sure gamle mænd i denne tråd (+ anmelder), så købte jeg hele historien, endda de mange små sidehistorier, og jeg lo, jublede og hyggede mig nærmest fra start til slut.

    Mere af det her, Guillemo, ja tak. 

    
    0
  • Til forskel fra diverse sure gamle mænd i denne tråd (+ anmelder)

    Den sure anmelder der gav fem stjerner?

    
    0
  • Den sure anmelder der gav fem stjerner?

    Okay, streg anmelder, må have været Nickis kommentar om affekt, som forvirrede mig ;) 

    
    0
  • Jeg melder mig lige til koret, der også købte hele historien. Jeg var fuldstændigt bjergtaget igennem hele filmen.

    I forhold til romancen, så havde jeg intet problem med at 'føle' den. Filmen er et eventyr, og jeg har læst og set eventyr, hvor romancen bygger på intet andet end to af hvert sit køn, der er sat over for hinanden, ligesom filmhistorien er fuld af historier, hvor folk forelsker sig hovedkulds i personer første gang, de bare ser dem. Shit, jeg har selv prøvet at føle den slags.

    Her har vi da oven i også en gensidig forståelse for hinandens situation som udenforstående, skæve eksistenser.

    Og så er der jo selvfølgelig også slutningen, hvor

    Fiskemanden genopliver Elisa og giver hende gæller. Først er der spørgsmålet, om det virkelig sker, eller det bare er Giles, der forestiller sig det som en slutning på det eventyr, han jo er fortæller af.

    Hvis man ser det som, at det virkelig sker, så er der dog spørgsmålet: giver fiskemanden Elisa gæller? For der er intet, der indtil videre har vist, at han har evner til bare sådan at 'trylle', kun at hele. Så her er der jo spørgsmålet; har Elisa haft gæller hele tiden. Arrene på halsen har ingen jo reelt viden om hvor stammer fra, kun, at hun blev fundet med dem i en flod (eller på en flodbred) som barn. Måske er hun selv en slags cross-breed - resultatet af en tidligere romance mellem (en anden) fiskemand og kvinde. Hvilket da også kan være med til at give en øget følelse af samhørighed de to imellem.

    Jeg tror egentlig ikke selv på den teori. Men det er da en slags food for thought.

    Uanset var det i hvert fald ikke et aspekt, jeg bekymrede mig om hverken under eller efter filmen :)

    9/10 herfra! :)

    
    0
  • Jeg har faktisk også set film der brugte mindre tid og hvor jeg følte mere. Det er blot endnu et problem Shape har.

    
    0
  • Nu har jeg hørt flere, der ikke er fænget af kemien, så filmen rammer åbenbart forskelligt det enkelte. Jeg var ikke just sønderknust, men følte skam romancen var fint håndteret. Jeg vaklede mellem 8 og 9, men er endt på 8, men jeg er ikke sikker på hvor mange gensyn den tåler, andet end jeg er spændt på HD skiven. Men forhelvede, Del Toro var savnet og synes dette er hans bedste siden Pan's. 

    Babo 28-03-2018 15:56
    
    0
  • Jeg har bestemt også følt stærkere forelskelser, men filmen vækkede mange andre følelser i mig, da jeg synes, der foregår meget andet. Michael Shannon gjorde mig da nervøs op til flere gange. Og vred. Dumme svin :) 

    
    0
  • Sjovt - for mig var det virkelig Michael Shannon på autopilot. Han var ensidigt superond, grænsende til det komiske (eksempelvis scenen med konen). Som arketypisk eventyrkarakter er det måske fint nok, men det var endnu en grund til jeg havde svært ved at blive opslugt af fortællingen.

    Så er han laaaangt bedre, og mere skræmmende, i film som Nocturnal Animals og Mud hvor han i det mindste er røvhuller med lidt nuance.

    
    0
  • Jeg ved nu ikke. Man ser ham også med konen og børnene, hvor han hygger sig. 

    Babo 28-03-2018 23:01
    
    0
  • Sandt nok - for mig underbyggede det bare ikke rigtig noget. Som jeg husker det er hans tanker vel også nogle helt andre steder.

    
    0
  • Nej, men vi kunne også have set han banker dem, for at fremme hans skurkrolle, men egentlig agerer han ganske normalt med, at vi ser ham i hyggestunden :) 

    Babo 28-03-2018 23:17
    
    0
  • Nej, men vi kunne også have set han banker dem, for at fremme hans skurkrolle, men egentlig agerer han ganske normalt med, at vi ser ham i hyggestunden :) 

    Måske, men når scenen med ham og konen på soveværelset lige har været inden, så giver det næsten det samme resultat. ;) 

    
    0
  • Måske, men når scenen med ham og konen på soveværelset lige har været inden, så giver det næsten det samme resultat. ;) 

    Men det virkede til, hun nød det :) 

    Babo 29-03-2018 08:52
    
    0
  • Nej, men vi kunne også have set han banker dem, for at fremme hans skurkrolle, men egentlig agerer han ganske normalt med, at vi ser ham i hyggestunden :) 

    Det kunne vi. Jeg synes dog stadig ikke at scenen af den grund giver ham mange nuancer nødvendigvis. Ja det kommer selvfølgelig an på ens udgangspunkt som far/mor/ven eller lignende:) Men hvis scenen blot illustrerer at hans tanker blot er på “projektet”, er det vel en understregning af hans kolde natur? Jeg husker den ærligt ikke nok, så har taget udgangspunkt i Mikkels kommentar vil jeg lige pointere. Uanset, fandt jeg ham nu også unuanceret ondskabsfuld. Det i sig selv generer mig dog ikke. 

    
    0
  • Men det virkede til, hun nød det :) 

    Også da han holdte hende for munden?

    
    0
  • Også da han holdte hende for munden?

    Gør du ikke det? ;) Hun tager også hans hånd på patten ;)

    Men ja, ultimativt en skurk, men jeg synes han spiller den godt. 

    Babo 29-03-2018 09:32
    
    0
  • Om jeg nyder at blive holdt for munden:-D

    
    0
  • Du kan lide det, der er værre, skurk. Spil ikke hellig :)

    Babo 29-03-2018 10:14
    
    1
  • Nej, men vi kunne også have set han banker dem, for at fremme hans skurkrolle, men egentlig agerer han ganske normalt med, at vi ser ham i hyggestunden :) 

    Og sønnike kan lide ham. Selv om karakteren ikke havde store moralske nuancer, så havde han meget andet, følte jeg, ikke mindst 'struggles'. Hans ondskab havde en religiøs karakter, fx identificerede han sig med Samson, og hans døde fingre... Det er muligt at Shannon spillede den på auto-pilot, men det gjorde han til gengæld karismatisk, hvis du spørger mig :) 

    
    0
  • Du kan lide det, der er værre, skurk. Spil ikke hellig :)

    Hoooooold kæææææft:-D

    
    0