16-05-2019 00:00

Elliot Peter Torres

Anmeldelse:

John Wick: Chapter 3 – Parabellum

Plottets tåbeligheder når nye højder i tredje kapitel om John Wick.

Moderne actionfilm er inde i en lidt svær periode. Superheltefilm optager det meste af Hollywood-producenternes energi og penge, og der er derfor ikke så meget plads til den klassiske one-man-army-actionfilm, der var populær i 80'erne og 90'erne. "John Wick"-serien har skabt en slags renæssance for denne type film. De kender til egne mangler og styrker og vælger ikke at spilde meget tid på handling og karakterer, men går i stedet all in på at skabe kreative og spektakulære actionsekvenser. For de to første kapitler i "John Wick"-serien er dette i hvert fald tilfældet. "John Wick 3" er derimod et skuffende actionspektakel, hvis visuelle stil er det eneste, der løfter filmen fra at være en gængs actionfilm.

Filmen fortsætter, hvor toeren slap. John Wick (Keanu Reeves) er på flugt og har hele New Yorks kriminelle underverden på nakken. Han er erklæret persona non grata af sine tidligere, kriminelle kollegaer og skal nu forsøge at overleve tonsvis af lejemordere, der vil likvidere ham. Det tvinger ham til at hive fat i gamle kontakter i en desperat søgen efter hjælp og tilflugt fra det vidtspændende kriminelle net. Filmen byder på alskens lokationer – fra smukke teaterbygninger til afrikanske ørkener – der fungerer som eksotiske og gribende kulisser for John Wicks flugt.

De første 20 minutter er en sand fornøjelse. Actionscenerne er kreativt skruet sammen og benytter miljøet på bedste Jackie Chan-vis – specifikt i en scene i et gammelt krigsmuseum, der involverer antikke knive. Rækken af de efterfølgende dialogscener får dog filmen til at knække fuldstændig. Dialog og grundfortællingen har nu aldrig været prioriteret højt i de forrige film, men plottets tåbeligheder når nye højder i tredje kapitel om John Wick. B-film-fortællingen overforklares, og plot points, der ellers ville kunne anses som charmerende kitschede, ender som irriterende og åndssvage bekvemmeligheder.

Tåbelighederne siver sig desværre også ind i filmseriens styrke, nemlig actionscenerne. Efter at være blevet stopfodret med konsekvensløse scenarier, hvor håndlangerne, der forsøger at dræbe vores hovedperson, er reduceret til omvandrende skydeskiver, bliver man som seer uengageret og rastløs efter oprigtig spænding. Interessen ophører, efter Wick kyles igennem firsindstyvende glasruder, uden at der sker ham noget.

Udover de første 20 minutter er fotograferingen filmens absolutte højdepunkt. Vi kan som danskere være stolte af Dan Laustsens flotte stykke arbejde. Keanu Reeves og co. bliver stilfuldt og farverigt iscenesat, hvilket løfter de repetitive actionscener og gør dem visuelt stimulerende. Skuespillet skal desuden også roses fra de store skuespillere Keanu Reeves, Laurence Fishburne og Ian McShane. Det samme kan desværre ikke siges om resten af castet, herunder en knap så imponerende Halle Berry.

En hæsblæsende start evner ikke at fastholde spændingen den resterende tid – med i alt 130 minutters spilletid. John Wick træder ind i en parodisk fase med det tredje kapitel i serien. Hvor de første to film formåede at fastholde charme og stil i deres actionsekvenser, eksekverer den tredje film et godt actionkoncept på en billig og uinteressant måde – trods den æstetisk tilfredsstillende fotografering.

Moovy TV har interviewet den danske "John Wick"-fotograf Dan Laustsen om hans arbejde på filmen:

Kommentarer

  • Det var da ikke godt. Skal se den i aften. Men for mig har disse film aldrig haft en særlig god handling. Men håber på en god oplevelse hvor man kan stille hjernen ved døren og forhåbentlig nyde en høj bodycount :)

    Babo 16-05-2019 07:13
    
    0
  • Nyde en høj bodycount? De står vist ved siden af popkornmaskinen, Right:)

    
    0
  • Du skruer bare op, så er der høj Body Count!

    youtu.be/sokdL-0iV9s

    
    0
  • 73 Metacritic. Jeg er meget fortrøstningsfuld :)

    
    0
  • Jeg var MEEEEEGET glad for de to første film, men jeg er enig med Elliots ord og karakter.

    Filmen savner i dén grad en ordentlig skurk, en central konflikt, noget egentlig fremdrift... Det føles ikke, som om noget vitterligt er på spil, eller at der er et mål, og ikke én actionsekvens driver for alvor handlingen videre. Det føles mere, som om man bare har haft et stopur, der ringede, når end det lige var tid igen til lidt håndgemæng. Som en pligtting. Derfor beundrede jeg også æstetikken og koreografien i actionsekvenserne, men min puls forblev lav. Og SÅ mange af de fede steder og karakterer fra de to forrige film ignoreres totalt, hvorfor filmen nærmest ender med at føles som et bitte sidespring før en eventuel "John Wick 4", der for alvor runder historien om John, hans kammerater og ejendommelige univers af.

    
    2
  • et bitte sidespring før en eventuel "John Wick 4", der for alvor runder historien om John, hans kammerater og ejendommelige univers af.

    Nah, det bliver først John Wick 8, der runder historien af =)

    
    2
  • Nah, det bliver først John Wick 8, der runder historien af =)

    Ridende på en drage, hvor han brænder alle sine fjender af...Total surprice!

    
    0
  • Jeg er enig med Elliots anmeldelse og Johans kommentarer, desværre. Desuden én af de film, hvor det ville pynte med et maks på 90 minutter. 130 min er ALT for langt for en film uden reel handling. JW3 vil alt for meget, uden rigtigt at ville noget, når det kommer til stykket.

    
    2
  • Jeg er selv muuuuligvis på 4 stjerner. Men 3 stjerner er også ret rammende. De første 20-30 min er dog noget af det bedste action, jeg nogensinde har set. Bare ærgerligt at alt krudtet bliver brændt af så hurtigt.

    
    2
  • Nah, det bliver først John Wick 8, der runder historien af =)

    Haha! Hvis de næste fortsættelser når op på samme kvalitetsleje som de første to, så er jeg totalt game! :-D

    
    0
  • Det virker ret meget til, at John Wick er en acquired taste. Det har jeg det fint med. Jeg synes, det er glimrende film, og jeg ser gerne flere 3-4/6-stjernes John Wick-eventyr :D

    0
  • 73 Metacritic. Jeg er meget fortrøstningsfuld :)

    Jeg ved sgu ikke om man kan regne med noget som helst længere. Doctor Strange havde det samme. 

    Babo 16-05-2019 16:49
    
    0
  • Jeg ved sgu ikke om man kan regne med noget som helst længere. Doctor Strange havde det samme. 

    Den fandt Benway også ret god mindes jeg og vi ved alle at Benway ikke lyver;)

    
    1
  • Jeg synes at den var ganske underholdende. Ligesom de andre. Bedre end den forrige, og nogenlunde på niveau med den første, omend de har forskellige styrker og svagheder.

    Jeg klukkede særligt i starten over de vældigt kreative drab. De er gode til at holde actionscenerne friske ved brug af omgivelser, våbenudfordringer og andet, der gør at det aldrig føles for let for John Wick, selvom at vi som publikum godt ved, at han nok skal klare den.

    Der er dog ikke meget historie eller karakterudvikling at komme efter. Der er bare løbende actionscener, som sagtens kunne trimmes en smule ind.

    4/6

    
    0
  • Den fandt Benway også ret god mindes jeg og vi ved alle at Benway ikke lyver;)

    Det er så sandt, som det er sagt!

    
    1
  • Det er så sandt, som det er sagt!

    I only speak the truth.....mostly;-P

    
    0
  • Jamen så Wonder Woman for helvede da :) Den har endda 76 på MC. De må have glemt at trække et eller andet fra. Jeg får det kun til 21. 

    Babo 16-05-2019 18:01
    
    0
  • Jamen så Wonder Woman for helvede da :) Den har endda 76 på MC. De må have glemt at trække et eller andet fra. Jeg får det kun til 21. 

    'amen fååår helveeeee, de to film er jo også næsten lige go'e. Doh;)

    
    0
  • 'amen fååår helveeeee, de to film er jo også næsten lige go'e. Doh;)

    Enig. 76 må derfor være fint nok. Samlet for dem begge, altså. :)

    Babo 16-05-2019 18:11
    
    0
  • Brokkehoveder. Den var da absolut fremragende. Skraldgrinede så meget, at dem ved siden af flyttede til rækken foran. 

    0
  • Det var så John Wick 3. Ex communicado. The High Table. God første 15-20 min, men taber hurtigt pusten og bliver lidt la la. Det beror for meget på dødsfaldene og ikke meget andet kan fremprovokere én enkelt glød. Hele mytologien omkring lejemordere er kørt for langt ud nu og fremstod sine steder pænt åndssvagt. Keanu får delt en masse øretæver ud, men på et tidspunkt blev jeg immun overfor ensformigheden. Måske kom jeg uheldigt ind til filmen efter et gennemsyn med Bourne Identity. Men forskellen på en actionfilm drevet af handling og drevet af action, er til at tage og føle på. God cinematografi og energi leveret af Reeves. Det er vist dét.

    Babo 17-05-2019 00:43
    
    2
  • Jeg er selv muuuuligvis på 4 stjerner. Men 3 stjerner er også ret rammende. De første 20-30 min er dog noget af det bedste action, jeg nogensinde har set. Bare ærgerligt at alt krudtet bliver brændt af så hurtigt.

    Synes du virkelig det? Ja, dødsfaldene var fint udtænkt. Koreografien virkede i mine øjne ofte lidt åbenlyst iscenesat. 

    Babo 17-05-2019 09:08
    
    0
  • Synes du virkelig det?

    Jeg tror faktisk også bare han skrev det for sjov:-D

    
    0
  • Han var vel bare lidt sulten for sjov?

    Babo 17-05-2019 09:22
    
    0
  • Chris Stuckmann er faktisk inde på en fornuftig kritik, selvom han ender på en B+. Også mht koreografen og ‘faren’ ved lange takes og få klip. 

    m.youtube.com/watch

    Babo 17-05-2019 09:43
    
    0
  • Synes du virkelig det? Ja, dødsfaldene var fint udtænkt. Koreografien virkede i mine øjne ofte lidt åbenlyst iscenesat. 

    Jeg mener det! Gid resten af filmen var på samme niveau.

    
    0
  • Jeg mener det! Gid resten af filmen var på samme niveau.

    Ja okay. Den var for mig aldrig over middelmådigheden. Selvfølgelig bedst i starten, men synes ikke nogen actionscener står sådan ud for alvor. Derudover har jeg nok ikke den investeringsvilje, der er påkrævet, når handlingen lider et alvorligt knæk. Jeg synes man bør forlange mere. Den første var intet mesterværk, men besad alligevel en vis charme og var holdt på et niveau, hvor man nogenlunde kunne acceptere usandsynligheder. 

    Fint med flere old-school film, men ‘old school’ forpligter også man ikke er fløjtende ligeglad med alt hvad der hedder handling og motivationer. 

    Babo 17-05-2019 10:37
    
    0
  • Jeg har ikke brug for handling, når det kommer til actionfilm. Det er helt fint med kreativ action og interessant world building - sidstnævnte havde de to første etableret glimrende, men 3’eren her ødelagde det en del. Der kom for meget fokus på et plot, der var ret hullet. Nu nævner du selv Bourne Identity, som er en rigtig fin spændingsfilm med god world building, men som actionfilm har den et helt andet fokus end John Wick filmene, og jeg finder sammenligningen lidt spøjs. Her ville Die Hard måske være et bedre eksempel? Den formår i hvert fald at holde et højt niveau selv plotmæssigt igennem både spænding og action fra start til slut, og er denne film langt overlegen.

    Det ville være fint, hvis hele John Wick 3 udelukkende omhandlede hans flugt fra New York, var fyldt med action fra start til slut og varede 90 min. Hvis den havde holdt samme kreative niveau som i starten, havde jeg i så fald nok kaldt den et lille mesterværk. Måske ikke en direkte one-location, men med Raid-gutterne i denne film, ville det snildt have mindet meget om netop The Raid (som fortsat i mine øjne er den bedste actionfilm i nyere tid).

    
    0
  • Det var ikke for at lave en direkte sammenligning til Bourne Identity. Det var bare for at påpege, hvor åbenlyst det er, når den ene er drevet af en handling og den anden af ligegyldighed. Jeg ved, hvad jeg foretrækker og hvad der er mest gensynsværdig i.

    The Raid var udmærket, men meget langt fra min definition af mesterværk. Jeg kan nyde den for, hvad det er, men vil aldrig kunne placeres i den øverste kategori. Med årene er det kun blevet færre film jeg udråber til mesterværker.

    Så en god handling ville først og fremmest være påkrævet og jeg har også tendens til at nyde film med action i, der blander genrer. Som fx Looper. Edge of Tommorow o.lign. 

    Babo 17-05-2019 13:03
    
    0
  • Det var i øvrigt en fin tilføjelse af Berry. Ligefør hun kunne tilgives for Catwoman. Til gengæld var Dacascos frygtelig ringe. 

    Babo 17-05-2019 15:21
    
    0
  • Det var i øvrigt en fin tilføjelse af Berry. Ligefør hun kunne tilgives for Catwoman. Til gengæld var Dacascos frygtelig ringe. 

    Haha også her er vi uenige! Jeg fandt Halle Berry hamrende elendig. Eye of the beholder =)

    
    0
  • Haha også her er vi uenige! Jeg fandt Halle Berry hamrende elendig. Eye of the beholder =)

    Det var da alligevel imponerende :)

    Hun virkede da fin, mens Dacascos var fuldkommen ude af sync med alting ligeså snart han åbnede kæften. 

    Babo 17-05-2019 16:44
    
    0
  • Det var da alligevel imponerende :)

    Hun virkede da fin, mens Dacascos var fuldkommen ude af sync med alting ligeså snart han åbnede kæften. 

    Berry = much, much worse =)

    
    1
  • Du skruer bare op, så er der høj Body Count!

    youtu.be/sokdL-0iV9s

    For at det ikke skal være løgn, så startede den med en trailer til John Wick 3. Lol

    0
  • For at det ikke skal være løgn, så startede den med en trailer til John Wick 3. Lol

    Hahaha fedt!

    
    0
  • Jeg var godt underholdt og så tilmed i den lækreste luksusbio, jeg har oplevet her i Edinburgh.

    7.5/10

    
    0