Brugerne mener:

  • Største instruktør-comeback?

Kommentarer

Største instruktør-comeback?

  • ★★★★0

    Kæft den var ond:-D Men efter lidt spekulation hvad jeg skulle dømme efter, valgte jeg George Miller. Han blev valgt da jeg vitterligt ikke ville have troet at en mand i hans alder, efter så mange år med mindre gode eller direkte dårlige film, havde en sådan fremragende film i sig mere og måske endda hans bedste! 

    Skulle jeg vælge ud fra hvilken film der var en instruktørs comeback, ville jeg havde valgt Spielberg. Men hans "comeback" synes jeg, historisk set er langt mindre overraskende. 

    T. Nielsen18-01-17 12:29

  • ★★★0

    Man kunne også have nævnt David Fincher og endda i to omgange. The Game > Fight Club, Panic Room > Zodiac. Men det er måske knap så overraskende. Jeg tror også min stemme går til Miller. At lave sin bedste film i den alder, det er usædvanligt. Det havde jeg ikke set komme. 

    Babo18-01-17 13:57

  • ★★★1

    Men både The Game og Panic Room er jo glimrende film og blev vist også pæne succeser :)

    Rasmus Drews18-01-17 14:05

  • ★★★★1

    Kan man virkelig tale om et comeback for Fincher?

    Måske i forhold til The Game, som ikke tjente alverden, men trods alt høstede fine anmeldelser, men Panic Room fik da et habilt overskud og fornuftige anmeldelser.

    Bruno18-01-17 14:07

  • ★★★★0

    Jeg synes heller ikke Fincher helt passer ind, uanset hvad man så personligt synes om de film der nævnes. 

    T. Nielsen18-01-17 14:18

  • ★★★0

    Men både The Game og Panic Room er jo glimrende film og blev vist også pæne succeser :)

    Well, 'Space Cowboys' høstede også fin omtale og tjente sig selv ind. Men tråden her virker en smule bred. Er den baseret på dårlige anmeldelser, svage boxofficetal eller blot 20 år fravær fra filmen scenen eller blot udelukkelse? 

    Babo18-01-17 14:37

  • ★★★★0

    Well, 'Space Cowboys' høstede også fin omtale og tjente sig selv ind. Men tråden her virker en smule bred. Er den baseret på dårlige anmeldelser, svage boxofficetal eller blot 20 år fravær fra filmen scenen eller blot udelukkelse? 

    Hvad har du baseret Fincher på, hvis jeg må spørge?

    T. Nielsen18-01-17 14:38

  • ★★★★0

    Well, 'Space Cowboys' høstede også fin omtale og tjente sig selv ind. Men tråden her virker en smule bred. Er den baseret på dårlige anmeldelser, svage boxofficetal eller blot 20 år fravær fra filmen scenen eller blot udelukkelse? 

    Fin omtale, ja og den tjente måske sig selv ind, da den "kun" indtjente det dobbelte af sit budget, men gav helt sikkert ikke overskud. Jeg synes at kan huske, at der blev reklameret ret meget for den, så PR-budgettet har ganske sikkert været ret omfattende.

    Og så står der jo "bl.a. Space Cowboys". Hvis man kigger på Clintens liste af film før Mystic River, skal man alligevel ret langt tilbage for at finde noget der virkelig rykker og helt tilbage til Unforgiven, før man finder en film af samme kaliber, og der er 11 år mellem de to.

    Bruno18-01-17 14:49

  • ★★★0

    Happy Feet er endnu bedre eksempel. Hvordan kan den forklares?

    Babo18-01-17 14:47

  • ★★★0

    Hvad har du baseret Fincher på, hvis jeg må spørge?

    Udelukkende kunsternisk, baseret på personlig holdning. 

    Babo18-01-17 14:49

  • 0

    Nu er alle på listen levende instruktører (som vi alle kan håbe at se flere film fra), men for mig er det uden tvivl Robert Altman, som efter ca. 5 års flops og efterfølgende 12 års eksil fra Hollywood, vendte stort tilbage med 'The Player' i 1992 (og 'Short Cuts' lige efter), og ikke bare fik hele creme de la creme af Hollywood ind i sin film, men endda to røven på dem alle samtidigt.

    Se, dét er et comeback, der vil noget!
    Det kan ingen overgå i mit hovede. ;P

    En anden fantastisk og lidt mere alvorlig side af dette comeback er, at hans udholdenhed personligt har inspiret mig meget i mit liv og under de mod- og medgange jeg indtil videre har haft, siden jeg først opdagede ham som instruktør.
    Og for dem, der ikke ved det havde han det fysisk allerværst, da han endelig kom på toppen igen, så ikke nok med at han fik kæmpet imod sine omgivelser og usikkerhed, men også mod en stærkt svækket krop.

    Altman var en fighter uden lige.

    BusinessMonkey18-01-17 14:59

  • ★★★0

    Så er der jo Kevin Constner som instruktør. Rigtig fin comeback med 'Open Range' ovenpå 'Waterworld' og 'The Postman', hvis jeg husker korrekt?

    Babo18-01-17 15:03

  • 0

    Så er der jo Kevin Constner som instruktør. Rigtig fin comeback med 'Open Range' ovenpå 'Waterworld' og 'The Postman', hvis jeg husker korrekt?

    Hehe, jeg kan godt lide 'Waterworld' og 'The Postman'... :P

    BusinessMonkey18-01-17 15:23

  • 0

    Robert Altman var også med i første draft, men blev af en eller anden grund siet fra. Han er filmens Neil Young. Ligesom Young laver Altman klassikere på stribe i 70'erne for derefter at miste mojo fuldstændig i 80'erne. Ragged Glory og Harvest Moon er Neil Youngs The Player og Short Cuts. Man kunne endda drive paralellen videre og sammenligne, hvordan både Young og Altman finder yngre protegere i henholdsvis Pearl Jam og Paul Thomas Anderson!

    Laudable18-01-17 15:34

  • ★★★★0

    Instruerede Costner Waterworld? Den er da krediteret til Kevin Reynolds.

    Bruno18-01-17 15:41

  • ★★★0

    Det er da også sandt. Jeg har gået og troet det var Constner alle disse år :)

    Babo18-01-17 15:49

  • 0

    Robert Altman var også med i første draft, men blev af en eller anden grund siet fra. Han er filmens Neil Young. Ligesom Young laver Altman klassikere på stribe i 70'erne for derefter at miste mojo fuldstændig i 80'erne. Ragged Glory og Harvest Moon er Neil Youngs The Player og Short Cuts. Man kunne endda drive paralellen videre og sammenligne, hvordan både Young og Altman finder yngre protegere i henholdsvis Pearl Jam og Paul Thomas Anderson!

    Giver vel også mening et eller andet sted, at de skal være levende.
    Der er sikkert nogle vældigt imponerende comebacks i filmhistorien blandt de afdøde instruktører. (Kan ikke lige komme i tanke om andre end Altman lige nu dog.)

    Ha! MEGET SPØJS SAMMENLIGNING.
    Neil Young siger mig INTET musikalsk (tro mig, jeg har prøvet at lytte en del...).
    Hans musik kan næsten ikke blive mere generisk i mine ører, men sådan er smag vel nu engang... ;P

    Er til gengæld mest uenig i din vurdering af, at Altman mister mojo i 80'erne.
    Han tilpassede blot sine produktioner til sine stærkt begrænsede budgetter. (Bl.a. derfor jeg ikke siger, at han floppede i alle sytten år efter 'Nashville', men deler det op. Sjovt nok var 'Popeye' fra 1980, og som lancerede Robin Williams filmkarriere, en enorm finansiel succes, men det overses ofte i filmhistorien.)
    Det gør hans comeback endnu mere imponerende i mine øjne, da han ikke bare kunstnerisk, men også finansielt (takket være Aaron Spelling, sjovt nok) bliver en stor spiller igen.

    Der er et hav af små, skønne, mikrobudgetfilm, som Altman lavede i 80'erne.
    'Secret Honor', 'Streamers' og 'Tanner 88' er blot nogle af disse fantastiske, små film/tv-serier, der ofte langt mere end hans ensemblefilm, viser, hvor god en skuespillerinstruktør han var.
    Bare Philip Baker Halls enepræstation i 'Secret Honor' kan slå de fleste gode præstationer omkuld. Det lykkedes ham jo at gøre selveste Richard Nixon til en sympatisk person!!! (Noget Oliver Stone på ingen måde turde gøre i sin portrætfilm.)

    Anyhoo, vil bare pointere, at Altman bestemt ikke mister sin mojo i den periode.
    Han var bare en yderst praktisk (og modig) mand.

    BusinessMonkey18-01-17 16:21

  • 1

    Mojo jo mojo. Jeg mente bare, at han ikke lavede de samme skelsættende værker. Vi snakker selvfølgelig ikke om en Hal Ashby-lignende nedtur. Og Young er bestemt ikke "generisk" i 70'erne, men jeg kan godt forstå, man let associerer ham med country-præget onkelrock a la Grateful dead og lynyrd skynerd på grund af Harvest og sange som Heart of Gold.

    Laudable18-01-17 16:43

  • 0

    De blev uvenner under Waterworld og Kevin overtog tjansen.

    Gasivodo18-01-17 18:09

  • ★★★★0

    Udelukkende kunsternisk, baseret på personlig holdning. 

    Det jo også fair nok, vi har hver vores måde at tolke det på. Personligt synes jeg blot ikke at de to film du nævner, er nær dårlige nok til at det kan kaldes et comeback i min bog og der er heller ikke gået langt nok imellem filmene til at det på den måde er et comeback, i min bevidsthed.

    Men jeg ved også godt, at der er kortere fra makværk til mesterværk hos dig end hos mig, uden at det ene er mere rigtigt end det andet.

    T. Nielsen18-01-17 18:35

  • ★★★0

    TN - nu synes jeg heller ikke, at de to film var decideret dårlige. Faktisk ganske ok. Men det er alligevel bemærkelsesværdig at gå fra 'ok' til 'mesterværk' :) Jeg prøver blot at forstå definitionen 'comeback' i denne sammenhæng. Den stritter i alle retninger, finder jeg. Man nævner f eks George Miller, men 'Happy Feet' blev både kritisk og salgsmæssig en succes. 

    Babo18-01-17 18:52

  • ★★★★0

    Det er fuldstændig korrekt, men lige i Millers tilfælde gør der også opmærksom på at det er tiden der er gået, siden han sidst lavede noget der var tilsvarende, fordi han har lavet børnefilm i ret mange år. Samtidig fandt jeg personligt at Happy Feet 2 var ret dårlig og manden var blevet gammel osv. Så for mig var det en større overraskelse end det meste på listen og dermed det største comeback.

    T. Nielsen18-01-17 19:00

  • 0

    Sidnet Lumet med Before the Devil Knows You're Dead er den første jeg lige kom i tanke om, men der er sikkert andre gode kandidater også.

    Mike Nichols sluttede også meget stærkt af.

    Whispering Horse18-01-17 21:14

  • ★★★0

    Alt efter 1864 er en succes, så det må blive Ole Bornedal med Dræberne Fra Nibe.

    Bruce19-01-17 10:31

  • ★★★★0

    Alt efter 1864 er en succes, så det må blive Ole Bornedal med Dræberne Fra Nibe.

    Serien som du ikke har set?

    T. Nielsen19-01-17 10:36

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen