Anmeldelse: Amateurs in Space

En af de drømme, som børn hurtigst må lære at opgive, er at blive astronaut. Utroligt få bliver det, og før september 2015 havde der aldrig været en dansker i rummet. Det er måske godt for udviklingen af en realitetssans, men en så fantasifuld ambition kan være hård at falde fra. Det er dog muligt at tilnærme sig astronautdrømmen ved at arbejde i rumfartsindustrien. I Danmark er der desværre kun få muligheder, og det bliver affyringspunktet for de to rumentusiaster Peter og Kristian, som instruktør Max Kestner har fulgt i dokumentaren "Amateurs in Space".

Kristian von Bengtson har arbejdet rundt om i verden med rumfart. Da han flytter hjem til Danmark, hvor han ikke kan finde et sted at arbejde, møder han den selvudlærte ubådsbygger Peter Madsen. De har begge en drøm om at rejse ud i rummet og beslutter sig for at bygge deres egen bemandede raket. Med et enormt gåpåmod og støtte fra donorer og frivillige arbejder de to raketbyggere på at realisere barnedrømmen med ganske få midler. De vil bevise, at bemandede rumflyvninger kan udføres af almindelige mennesker og med helt almindelige byggematerialer.

Helt almindelige problemer viser sig dog løbende at besværliggøre deres ualmindelige ambition. Fra en forlagt skruetrækker og en efterladt opvask til ophedede e-mailkorrespondancer om hinandens magtovertagelse af projektet bliver det fra start til slut dybt betagende at følge med, når mændene samtidigt samarbejder om farlige afprøvninger og udsendelser af deres raketter, som delvist består af materialer fra Silvan og Harald Nyborg – og en føntørrer fra Føtex.

Det er her, hvor "Amateurs in Space" fascinerer mest. Allerede fra filmens åbning står det klart, at Kestner fortæller en skarptskåret historie, der er lige så dramatisk i det små som i det store, dog uden at have humoren med. Mange forskellige følelser indfanges, og alt skildres med en imponerende sans for detaljen. Vi er altid med på både de tekniske vanskeligheder med at udvikle raketten og de voksende, personlige gnidninger mellem Kristian og Peter. Kristian har en familie, han skal prioritere, hvor Peter med sin barnlige naivitet har dedikeret al sin tid til projektet.

Netop barnligheden kommer frem på både godt og ondt. Kristian og især Peters entusiasme ser vi tydeligt i begyndelsen af filmen, hvor de pynter deres kontor op med raketmodeller og billeder af NASA's største ingeniører. Som to børn prøver de ihærdigt på at imponere hinanden ved at fortælle om deres viden om rumfartshistorie, alt imens der krydsklippes til arkivmateriale af de nævnte opsendelser. Den barnlige fascination afføder med tiden en skrækkelig adfærd, som primært ses i uhumske mailkorrespondancer, som enhver, der har været i en forening, sandsynligvis vil genkende. Mod slutningen fjerner filmen fokus fra discountraketten til Kristian og Peters konflikt, hvilket er forståeligt, men ærgerligt, da denne del er vældigt underholdende.

"Amateurs in Space" rummer på imponerende vis en fortælling om kompromisløst at finde løsningen på komplekse, tekniske problemer, men samtidigt kunne erkende, når ens egne personlige begrænsninger kommer i vejen. Kestners film er både sjov, dødalvorlig og livsbekræftende. Det er noget,vi alle kan relatere til og lære noget af – om vi så er astronauter eller ej.

Amateurs in Space