Anmeldelse: Searching for Ingmar Bergman

"Searching for Ingmar Bergman" er en gennemtænkt, nuanceret og velargumenteret dokumentar.

Gennem sin 46 år lange karriere har nogle af tyske Margarethe von Trottas film været sammenlignet med dem af Ingmar Bergman. Dette har – sammen med instruktørens egen kærlighed til mandens værker – gjort, at vi nu står med årets anden dokumentar om svenskeren. Først "Bergman – Et år, et liv" og nu har vi "Searching for Ingmar Bergman".

Præmissen er simpel: Trotta er forgabt i Bergmans film, der både har en stor betydning for hendes liv, og som inspirerede tyskeren til selv at blive instruktør. Dette mærkes tydeligt fra første billede, hvor hun genfortæller introen til "Det syvende segl" og påpeger kamerateknikkerne, imens hun skiftevis viser scenen fra filmen og hende selv på selvsamme strand i Fårö, hvor Bergman optog scenen.

Trotta slår hurtigt fast, at hun er en stor fan af mesterinstruktørens film, mens hun diskuterer hans værker med andre forfattere, instruktører og skuespillere, der enten har studeret Bergman eller har arbejdet med ham. "Searching for Ingmar Bergman" er dog mere end blot lovprisning af svenskerens film. Som publikum skal vi forstå Trottas fascination og lære manden bag kameraet at kende. Til det kan man kun sige én ting: missionen er fuldført.

Balancegangen mellem interviews og brugen af klip fra Bergmans film er perfekt, hvor begge segmenter flot komplimenterer hinanden. Den tyske instruktør argumenterer flot for sin sag, hvor man ikke kan undgå at dele hendes personlige fascination. Fans vil sikkert nikke genkendende til pointer om Bergmans kunstneriske færdigheder – men det bliver aldrig indforstået, da filmen også taler til dem, der ikke er bekendte med ham. Personligt kendte jeg intet til svenskerens bagkatalog, men efter at have set denne dokumentar er jeg blevet nysgerrig. Det siger meget om, hvor succesfuld "Searching for Ingmar Bergman" er med sit budskab.

Dertil er det mindst ligeså interessant, når Trotta fortæller om, hvilken karakter Bergman var. Dokumentaren har mange personlige anekdoter om den svenske instruktør med beretninger fra nogle af de skuespillerinder, der har medvirket i hans film. De har alle deres interessante historier, der – i samspil med arkivmateriale med Bergman, der interviewes eller ses på arbejde bag kameraet – tegner et nuanceret portræt af filmlegenden. Dokumentaren griber fat i publikum, hiver dem ind i hans værker og personlighed og nægter at give slip. Til stor fornøjelse.

"Searching for Ingmar Bergman" er en gennemtænkt, nuanceret og velargumenteret dokumentar og et herligt kærlighedsbrev til den afdøde svenske instruktør. Det er et fascinerende portræt af en indflydelsesrig instruktør, der har betydet meget for filmhistorien. Hvis du er fan af Bergman, vil dette være en dejlig hyldest til manden og hans film. Hvis du ikke kender ham, er dette et godt sted at starte.

Searching for Ingmar Bergman