Anmeldelse: 21 Bridges (Blu-ray)

Chadwick Boseman lukker Manhattan ned i jagten på farlige forbrydere, men der er ikke megen grund til at stoppe trafikken for denne politijagt.

Hvad gør du efter at have instrueret "Avengers: Endgame"? Verdens mest indtjenende film, der har sat utallige rekorder og været kulminationen på mere end ti års superheltefilm? For Russo-brødrene, Joe og Anthony, har svaret været at søge tilbage mod den mindre film – omend på en stor skala. Politifilmen "21 Bridges", som brødrene har produceret, bugner af ambitioner. I en jagt på to mordere får "Black Panther"-stjernen Chadwick Boseman lukket ned for hele Manhattan, og så er der ellers lagt op til hæsblæsende action i byen, der aldrig sover. Russo-duoen og Boseman bør dog nok holde sig til superheltefilmene fremover, for denne action-dasker er der ikke lagt mange kræfter i.

Andre Davis (Chadwick Boseman) er en velanset politibetjent i New York City og har med årene opbygget sig et ry som ham, der dræber dem, som dræber politibetjente. Da en håndfuld betjente en nat dør under et røveri, flygter de to gerningsmænd igennem Manhattan. Da Andre Davis tilkaldes, sættes bydelen i lockdown. Morderne skal findes, koste hvad det koste vil, og således begynder en katten-efter-musen jagt i fuld fart hen over New Yorks gader. Men Andre Davis ser tidligt, at beviserne ikke hænger sammen. Og pludselig befinder politibetjenten sig i en større sammensværgelse, hvor korruption, penge og et råddent system sætter dagsordenen.

"21 Bridges" udspiller sig som en politifilm efter den gamle skole, hvor hårdkogte betjente som "Dirty" Harry Callahan og Jimmy "Popeye" Doyle gerne skød først og spurgte bagefter. Chadwick Boseman kan ikke matche Clint Eastwoods sammenknebne øjne eller Gene Hackmans utilregnelighed, men skuespilleren bærer flot filmen på egne skuldre i sin første hovedrolle efter at være blevet en del af Marvel-familien. Faktisk bør Chadwick Boseman straks hives frem som det mest positive element i "21 Bridges", da han har en naturlig tilstedeværelse, som gør filmen seværdig – omend en sløv metervare.

Der er nemlig ikke meget slagkraft i politijagten her, som mest er hensat til politi-mumble jumble og flade karaktertegninger. Gid, instruktør Brian Kirk havde taget nogle køretimer hos William Friedkin eller kigget mod Michael Mann, når skudduellerne skulle orkestreres. "21 Bridges" mangler grundlæggende god action og står til falds med sin forudsigelighed. Dødærgerligt, når nu et øde Manhattan er sat i scene til at agere cops and robbers-legeplads.

Udover Chadwick Bosemans godkendte indsats gøres også et godt forsøg af evigt-betuttede Taylor Kitsch og Stephan James. De to får lov at spille mordere på flugt, hvilket faktisk giver noget hjerte og karaktermotivation, der adskiller dem fra genrens typiske, stereotypiske banditter. I modsatte grøft står dog en komplet fejlcastet – og endnu værre, forsømt – J.K. Simmons, der ikke får meget at gøre godt med indtil filmens grinagtige klimaks. Keith Davis får også lov til at trille tommelfingre, og imens valser Sienna Miller rundt som en hovedløs kvinde i nød. Den type karakter måtte gerne have forblevet i 1970'er-inspirationen.

"21 Bridges" har flotte scener, en guddommelig location, og hvad der på papiret bør ligne en succes. Men ligesom det var tilfældet med Netflix-actionbaskeren "Extraction", som Joe og Anthony Russo også producerede, lader brødreparret til at hoppe over, hvor gærdet er lavest. Ambitionsniveauet opfyldes ikke, og materialet synes forspildt, da gode ingredienser til en god gammeldags actionthriller er i gryden. Men måske makkerparret gemmer den mere helhjertede indsats, til der igen står superhelte på menuen?

LYD & BILLEDE

Der er ikke noget at udsætte udgivelsens tekniske sider på. Billedet står klart og flot, og det er især imponerende, hvor godt lyssat filmen er, hvor nattens gadelamper får lov til at lyse et mørklagt Manhattan op i strålende farver. Ligeledes spiller DTS-HD Master Audio 5.1.-lydsporet perfekt, hvor storbyens biler får lov at dytte om sonisk kap, mens gadebilledet råbes op af byens evigt travle folk.

EKSTRAMATERIALE

Her findes en skrabet samling af fire trailers til andre nye film fra distributøren, mens to reklamespots får snakket "21 Bridges" mere op, end filmen kan bære. Derudover indgår tre slettede scener af tre minutters samlet varighed, som intet bidrager, mens instruktør Brian Kirk og klipper Tim Murrell også har indtalt kommentarspor.

21 Bridges (Blu-ray)