Anmeldelse: A Bad Moms Christmas

Mon det er instruktørernes intention at lave en "Tømmermænd i Las Vegas", der taler til mødrene? I så fald fejler den i høj grad.

"A Bad Moms Christmas" er efterfølgeren til Jon Lucas' og Scott Moores succeskomedie fra 2016, "Bad Moms". De to forfattere og instruktører har skrevet sammen i 15 år og har udover "Bad Moms"-filmene stået bag det prisvindende manuskript til "The Hangover" samt skrevet manuskript til andre julefilm som "Office Christmas Party" og "Four Christmases". Med juleerfaringen i baghånden forsøger de to instruktører sig med endnu en julefilm. Man opnår dog desværre ikke at komme i julestemning, da filmen langt fra er nytænkende – de vante juleklichéer er til stede, såsom den karakteristiske sexy santa, og plottet er hele vejen igennem forudsigeligt.

I "A Bad Moms Christmas" møder vi igen de tre mødre Amy (Mila Kunis), Kiki (Kristen Bell) og Carla (Kathryn Hahn). Det kan være svært at leve op til at være den perfekte mor, der både skal håndtere hjem, børn og karriere – specielt i juletiden. Udover at skulle sprede en god julestemning og leve op til værtsrollen, får de tre hovedpersoner besøg af deres egne mødre – spillet af henholdsvis Christine Baranski, Cheryl Hines og Susan Sarandon. Det særlige besøg, hvor de repræsentative mødre har forskellige forventninger til julen, må betyde én ting for Amy, Kiki og Carla: at sørge for, at julen går efter deres plan. Dette lægger et ekstra pres på den hårdtarbejdende trio, og de må tilsammen finde ud af, hvordan de skaber en jul for hele familien.

Forgængeren "Bad Moms", der blev et kæmpe hit, satte en bølge i gang af mødre, der samledes i biografen – heraf kunne de genkende sig selv om forventningerne til moderrollen og det at leve op til at være den perfekte mor. Mon det er instruktørernes intention at lave en "Tømmermænd i Las Vegas", der taler til mødrene? I så fald fejler den i høj grad med "A Bad Moms Christmas". Instruktørerne forsøger at nedbryde en række normer forbundet med juletiden, og filmens budskab bliver, at tiden skal nydes og bringe familien tættere sammen. Dette formår ikke at overbevise, da filmen drukner i banalitet – karikeret og overspillede karakterer samt et dårligt manuskript.

Ligesom i den første "Bad Moms" ønsker Amy, Kiki og Carla at se bort fra det konventionelle ansvar i moderrollen og i stedet forsøge at nyde deres egen selvoptagethed og frihed. De tre mødre forsøger at opnå en mere afslappet jul uden for mange bekymringer, og dette indebærer blandt andet at drikke sig stangstiv i indkøbscenteret – de går amok, danser frækt og tæt op af julemanden, mens musikken i baggrunden lyder: "Do something crazy". Fortællingen er som forventet, da mødrenes udskejelser minder alt for meget om den første film. Derudover er replikkerne særdeles platte og sætter ikke yderligere latterkramper i gang.

Juleversionen når ikke samme højder som den første "Bad Moms"-film – der er mangel på originalitet, størstedelen af plottets jokes falder til jorden, og generelt er en humoristisk kreativitet svær at finde i Lucas' og Scotts efterfølger. Gad vide, om de to instruktører kan finde en mere innovativ idé til en eventuel "Bad Moms 3"?

"A Bad Moms Christmas" er kort fortalt langt fra en anbefalelsesværdig julefilm. Trods instruktørernes lange erfaring lader det til, at de har sprunget over, hvor gærdet er lavest, og har holdt sig til de vante juleklichéer. Dette gør, at filmen ikke virker gennemarbejdet, og instruktørerne skulle have holdt sig til den ene "Bad Moms"-film. Brug ikke tid og energi på Scott og Lucas' seneste forsøg på en julefilm. Gense i stedet "Alene hjemme", hvis du vil komme i julestemning med et smil på læben.

A Bad Moms Christmas