Anmeldelse: After

Årets stort anlagte teenagefilm, "After", føles som en spoof-film, der har glemt enhver flig af humor og selvironi.

I Hollywood sidder et par griske pengemænd og gnider sig i hænderne med store dollartegn i øjnene. "Fifty Shades of Grey", alletiders våde drøm for enhver husmor, viste nemlig, at selv onlinebaseret fanfiction – i dette tilfælde baseret på vampyrserien "Twilight" – kan gemme på en potentiel guldgrube. Rettet mod et yngre publikum er aktuelle "After" nyeste bud på sådan en omgang romantisk fanlitteratur, hvor den jomfruelige, kvindelige hovedkarakter falder for den mystiske, dragende fyr. Desværre for "After" er disse to karakterer også nogle af de mest ulidelige skikkelser, der nogensinde har optrådt på et biograflærred, hvilket der er kommet en katastrofalt dårlig film ud af.

Baseret på forfatteren Anna Todds fanfiction om sangeren Harry Styles (bedst kendt som en del af det britiske boyband One Direction) er forlægget til "After" opstået. Ung og målrettet starter pigen Tessa på college, hvor alt fokus er rettet mod studiet og gode karakterer. Men efter modvilligt at være blevet lokket med til en fest møder Tessa den mystiske Hardin, som tilsyneladende er lidt af en bisse med tatoveringer og læderjakke. Før nogen ved af det, kastes de to unge mennesker ud i en stormende forbudt forelskelse, men kan Tessa være tro mod sig selv, når hun skal vælge mellem dystre Hardin og sin fremtid?

Så langt, så kliché. Hvis historien lyder som noget, du har set adskillige gange før, tager du ikke fejl. Fra "10 Things I Hate About You" til "Twilight" føles "After" som et sammenkog af samtlige romantiske teenagefilm, der er udkommet de sidste tyve år. Båret af fladpandede konventioner og uoriginale ideer bruger fortællingen alle tricks i bogen for at overbevise os om, at de to elskende unge kæmper en hård kamp for deres brandvarme affektion. Intet i forholdet ræsonnerer dog en klang af ægte følelser eller dybde mellem de to. Fra konstrueret dialog og drama så potensløst at selv de yngste seere bør rulle med øjnene, fremstår enhver handling så ufrivilligt komisk, at intet kan tages alvorligt.

"After" er blevet beskrevet som en slags "Fifty Shades of Grey" for tweens, og allerede her bør alarmklokkerne ringe. Godt nok er kåd BDSM-leg skiftet ud med uskyldig pudelegskissemissen, så det passer PG13-segmentet, men ikke desto mindre indfanger "After" den tåbelige kærlighed, som kun kan opstå mellem en dødirriterende pige og en vaskeægte bad boy. Filmens største og vel nok eneste bedrift er at have skabt to hovedkarakterer, der er mere ulidelige at overvære end Christian Grey og Anastasia Steele. Uden nogen form for motivation er Tessa usympatisk og utro overfor sin kæreste, Noah, mens Hardin konstant snakker i så banale og prætentiøse vendinger, at end ikke en Gajol-pakke kan være med.

I en alternativ dimension havde "After" været en spoof-film. Et værk, der tog tykt pis på ungdommelige romancer, der kan fremstå ligeså overfladiske som de generiske popsange, filmene har tendens til at misbruge i et overflødighedshorn af følelsesporno. Desværre har vor dimensions udgave af "After" glemt enhver flig af selvironi og humor. Hver en handling og dialog fremstår så meningsløs, at ingen bør kunne nikke genkendende til, hvad der foregår på lærredet.

"After" er mest af alt gennemført gumpetung. En hvid sommerkjole og sort læderjakke samt grinagtige tatoveringer er alt det krudt, filmen bruger på at fortælle publikum, hvor supersød og ultra mystisk henholdsvis Tessa og Hardin er. Når ambitionsniveauet og fortælleglæden ikke er større, er det intet under, at "After" uden tvivl ender som en af årets ringeste film. At dette er kvaliteten, ungdommen spises af med, er nær utilgiveligt, så lad os håbe, at griske Hollywood-mænd ikke får deres penge denne gang.

After