Anmeldelse: Artemis Fowl (Disney+)

Disneys seneste live-action-film fornærmer både fans af forlægget og den almene seer med en rodet historie, der fuldstændig misforstår kildematerialet.

Vejen har været lang for "Artemis Fowl", som er filmatiseringen af irske Eoin Colfers elskede bogserie af samme navn. En filmversion har været i støbeskeen siden 2001 – året, hvor den første bog udkom – hvorefter filmen sad fast i udviklingslimbo i mindst et årti, indtil Disney nappede rettighederne i 2013. Siden da blev værket udskudt fra august 2019 til maj 2020. Men grundet COVID-19 udgives filmen nu på Disney+. Resultatet er en spektakulær katastrofe, som nok har gjort sig klogt i aldrig at finde vej til biograflærredet.

12-årige Artemis Fowl (Ferdia Shaw) er et ungt geni, der gennem sin opvækst er blevet undervist i irske eventyr af sin far, enkemanden Artemis Sr. (Colin Farrell). Men en dag bliver faderen kidnappet, og knægten får tre dage til at finde en genstand kaldet Aculos, hvis han vil redde sin far. Dybt nede i undergrunden i Haven City lever feen Holly (Lara McDonnell), der udover at ville være en eksemplarisk betjent vil rense sin egen fars ry som forræder. Et ærinde, der bringer hende i kontakt med det unge geni.

Har man læst Eoin Colfers bogserie, er der straks ugler i mosen, når resumeet læses, da historien ikke kunne være længere væk fra den første bogs handling. Faktisk er der så mange ændringer, at det virker som om, at instruktør Kenneth Branagh bevidst har misforstået kildematerialet. Fowl er ikke længere et kriminelt geni, der bekæmper den russiske mafia, ligesom han heller ikke er en skurk, der langsomt bliver en antihelt. I stedet ligner løjerne noget, der kunne stamme fra en uskyldig "Spy Kids"-film. Ændringer af historien må forventes, når den skal oversættes fra bog til tv-skærmen. Men når centrale dele af historien ændres så drastisk, tabes bogens sjæl.

Men du behøver ikke være fan af bogserien for at finde "Artemis Fowl" en ualmindelig forfærdelig oplevelse. Filmen vil tydeligt gerne starte en franchise, men begår den klassiske fejl med at overforklare sit univers og udpensle hver en detalje. Alene i de første 20 minutter rykker plottet sig kun en meter, hvor alt andet er dedikeret til at forklare karakterernes baggrund og verdenens spilleregler. Og godt halvvejs begynder fortællerstemmen at gentage information, der allerede er blevet fortalt. Dertil har filmen heller ikke nogen ordentlig slutning. Næsten alle plottråde ender uforløste – som forventer Branagh og kompagni arrogant, at vi bliver hængende til næste film i en franchise, der synes død ved ankomst.

Fortællingen føles generelt usammenhængende i et virvar af scener, der hverken skaber kontinuitet eller mening. Karakterer introduceres og glemmes, Artemis Fowls intelligens bliver aldrig brugt til noget, og logikken hopper ofte fra A til C uden et B-stykke. Hvis det overhovedet er til at se, hvad der foregår, grundet elendig redigering og til tider dårlige effekter. Dertil elendigt skuespil, hvor selv sværvægtere som Colin Farrell og Dame Judi Dench intet kan stille op. Hvilket efterlader spørgsmålet: Hvordan pokker kan denne film have kostet 125 mio. dollars at producere?

"Artemis Fowl" formår noget sjældent. Den fornærmer fans med sine drastiske ændringer, der fjerner bøgernes udfordrende elementer og erstatter dem med intetsigende familievenligt bras. Men den fornærmer også filmelskere med en tsunami af overforklaringer, mangel på logik og uklare spilleregler, elendige præstationer og en tvivlsom produktion. At beskrive alle problemerne ville kræve en roman, så for at gøre det kort er "Artemis Fowl" ikke blot en af årets værste film, men også den værste filmatisering siden "The Last Airbender". Ingen fortjener at være vidne til denne halvanden time lange katastrofe.

Artemis Fowl (Disney+)