Anmeldelse: Avengers: Endgame

Fortællingen savner det mandsmod, som superheltene udviser gang på gang.

2019 er afskedens år. Det vil sige ud i popkulturelle fænomener, hvor tre af de uden sammenligning allerstørste af slagsen afvikles. Trods det solrige forår er vinteren endeligt kommet i "Game of Thrones"-universet, mens vi omvendt (efter sigende) ser det sidste til familien Skywalker til december. Disney skriver dog ikke kun de sidste linjer i "Star Wars"-sagaen. Sidste års "Avengers: Infinity War" blev begyndelsen til enden, hvor den direkte opfølger med "Avengers: Endgame" sætter punktum i ét af Marvel-superhelte-universets mange – og mest populære – kapitler.

Efter det på gruopvækkende vis lykkedes den intergalaktiske superskurk Thanos at udslette halvdelen af alt liv på Jorden – og tynde ud i Avengers' rækker – står de resterende medlemmer tilbage i altoverskyggende sorg. Team America er ikke vant til et så voldsomt og amputerende angreb på egne rækker, hvilket har splittet vores allesammens kulørte superhelte fem år senere. Heldigvis (selvfølgeligt) viser det sig, at der er én mulighed for at vende skuden og redde verden, selvom katastrofen allerede har været sket.

Fjerde kapitel i "Avengers"-serien er ikke alene kulminationen på den umage sammensætning af Marvel-superhelte, men også de nu hele 22 indbyrdes forbudne film i en franchise, der startede med "Iron Man" tilbage i 2008. I grunden overmenneskeligt ambitiøst, nu der skal tages grådkvalt afsked med et så elsket og kommercielt succesfuldt univers. Derfor trædes der forsigtigt, når uundgåelig fanservice rulles ud i den mest Disneyficerede MCU-film til dato. Så forsigtigt, at virkemidler og plotelementer ikke overrasker – i en over tre timer lang storfilm.

Ikke at dét er at fortænke. Hvordan i alverden skal fans ellers få den godmodige adieu-krammer, når instruktør-brødrene Anthony og Joe Russo beder publikum pænt om at komme videre i teksten? Vel at mærke gennem et persongalleri traumatiseret af tidligere hændelser, placeret i en ditto mærket verden. Båndene mellem karaktererne i det enorme persongalleri knyttes – og skæres op – på ekstremt elegant vis, i hvad der bedst kan beskrives som et muntert requiem. Afsked med legekammeraterne er aldrig sjovt, mens kække oneliners og fjollede sammenstød naturligvis knyttes. Men en dag bliver vi voksne, synes mantraet. Hvor resten af familien står styrket sammen. Hvor vi klædes på en ny Marvel-fase og i den farverige forbifart vinker farvel til seriens mest ikoniske personage.

Forventningen om en eksplosion af dimensioner imødekommes dog ikke. Come on, vi er i et tegneserieunivers, hvor alt er tilladt. Alligevel forfalder "Avenger: Endgame" til genkendelig soap, hvor de store følelser nok er ude på kappen, men det bankende hjerte og den hyperaktive hjerne er lagt på hylden sammen med hjelmen. I stedet ender vi med en megabudgets-film, der bruger størstedelen af tiden på at gennemgå filmene op til dette endelige klimaks fremfor at bruge krudtet på et festfyrværkeri, som burde fylde himlen over Tivoli.

Hvor jeg savner, at der i fortællingen udvises det mandsmod, som superheltene udviser gang på gang. At den iboende kreativitet hæver sig over family is all-retorikken á la de seneste "Fast & Furious"-film. At sidste kapitel i årets – muligvis årtiets – største film træffer de sikre og forbløffende forudsigelige valg er rent ud sagt skuffende. Måske er det dét, de allerstørste fans vil lægges i seng på, for ingen tvivl om at det er ømfindtlig fanservice. Men man kan og skal forvente mere end et tilbageblik med en filmserie, der burde være fremadskuende.

Avengers: Endgame

Avengers: Endgame

• ★★★★★★0

Ja desværre:-(

T. Nielsen24-04-19 09:24

• 2

Din major tool. Var det virkelig nødvendigt at fortælle den foregår fem år senere? Ja, vi havde nok allesammen en mistanke om, at der var gået noget tid, men det er da virkelig dumt at spoile præcis hvor lang tid. Nå, gider ikke læse resten af anmeldelsen så, i frygt for at du spoiler mere. Så ved egengtlig slet ikke hvorfor den endte med 3/6 for dig, mens den samlede presse ellers ser ud til at elske den.

Nagash24-04-19 10:35

• 0

Var det virkelig nødvendigt at fortælle den foregår fem år senere? Ja, vi havde nok allesammen en mistanke om, at der var gået noget tid, men det er da virkelig dumt at spoile præcis hvor lang tid.

Er det fordi, jeg ikke har set første film, at jeg ikke kan forstå, hvorfor det betyder noget, hvor lang tid der er gået?

Muldgraver24-04-19 11:02

• ★★★★★0

Jeg tror mest, det er fordi, at Marvel har holdt sine kort meget tæt ang. plottet. En anmeldelse vil dog næsten altid afsløre plottet, så derfor har jeg ikke læst nogen anmeldelser endnu. Men så fik jeg da afsløret lidt i forummets kommentarer her istedet. Det gør mig heldigvis ikke det store, men tror lige jeg graver mig ned indtil på søndag for en sikkerheds skyld =l

David Lund24-04-19 11:08

• ★★★★★0

For første gang nogensinde tager jeg i biffen for at se en marvelfilm på premieredagen. Glæder mig, trods blandet modtagelse!

Lars!24-04-19 11:07

• ★★★★★0

Men så fik jeg da afsløret det i forummets kommentarer her istedet. Det gør mig heldigvis ikke det store,

Ja, mig også. :p

Lars!24-04-19 11:08

• ★★★★★0

Så ved egengtlig slet ikke hvorfor den endte med 3/6 for dig, mens den samlede presse ellers ser ud til at elske den.

Ekstrabladet er også på de tre stjerner forresten. Krydser dog fortsat fingre!

David Lund24-04-19 11:11

• ★★★★★★0

Til gengæld er det fleste andre anmeldere jo ret begejstret.

T. Nielsen24-04-19 11:27

• ★★★★★0

Blockbusters er jeg sjældent enig med Nicki i, så jeg tager det nærmest som et positivt tegn, at han giver en middelmådig karakter.

Kruse24-04-19 11:36

• ★★★★★1

Nå ja, for pokker. Rogue One.

Lars!24-04-19 12:25

• ★★★2

At handlingen finder sted fem år senere afsløres efter ca. 3 minutter, så jeg må indrømme, at jeg ikke kan se at det er en spoiler. Og jeg foretrækker iøvrigt Deftones. ;)

Anmeldelsen (der ér spoilerfri) begrunder min karakterangivelse. Hvad den samlede presse giver af karakter (Ekstra Bladet og Soundvenue er i så fald ikke en del af den, med henholdsvis 3/6 og 4/6) er jo deres sag. Hurra for forskelligheden. :)

Jeg talte imidlertid med et par journalister tidligere på dagen om, at de havde følt sig lidt presset til at give en højere karakter end hvad de som udgangspunkt følte for. Ikke af Disney, men af konsensus. Dét kan jeg til gengæld garantere for vi her på Moovy aldrig kommer til at lide under.

Dolphinfriendly24-04-19 13:34

• ★★★0

Nå ja, for pokker. Rogue One.

Og "The Predator" – og "De Utrolige 2".

Dolphinfriendly24-04-19 13:23

• ★★★★★0

Nå ja, for pokker. Rogue One.

Et godt eksempel på dette, ja :)

Kruse24-04-19 13:28

• ★★★★★★1

Den køber jeg simpelthen ikke:) Beklager, men det lyder ganske enkelt for svagpisseragtigt og utroværdigt og hvilken konsensus? I jo ligesom de første til at anmelde filmen. Så skulle der være noget her, må det nok nærmere forholde sig omvendt, at de har følt sit tvunget til at tale deres rating lidt ned, for ikke at blive udskammet og muuuhet ud

T. Nielsen24-04-19 13:51

• ★★★0

Du fik mig – jeg nævner det kun for at undergrave dem, der giver høje karakterer! ;)

Jeg nævner det såmænd, fordi jeg synes det var interessant, ud fra den her parallel-karakterangivning, som vi har skrevet om flere gange føles gældende i forbindelse med superheltefilm. Ikke at det UDELUKKENDE er betinget af det, da smag jo er forskellig, men at hype kan trække visse film op.

Dolphinfriendly24-04-19 14:08

• ★★★★★★0

I know:D Hype kan jo så også give den modsatte effekt, ik’ også Nicki;)

Men som jeg siger, du har bare tolket deres kommentarer omvendt. Men fortæl hvem de er, så spørger jeg dem om det er korrekt. Hvis de indrømmer det, får du en undskyldning og en lakridspibe:)

T. Nielsen24-04-19 14:15

• ★★★★★0

Altså, der er jo ingen tvivl om at mange gerne VIL at denne film skal være vellykket.

Lars!24-04-19 14:17

• ★★★★★★0

Måske synes de bare den er vellykket? Så kan vi jo spekulere i parallel ratings og andet pjat alt det vi vil, fordi vi ikke er enige.

Jeg kan også påstå at hvis der står von Trier på plakaten, får rating og ros også automatisk et nøk op. Det kan jo også bare bunde i at jeg ikke selv fatter filmene;)

T. Nielsen24-04-19 14:21

• ★★★0

I så fald ville en række af mine tidligere anmeldelser ikke have udløst topkaraktere. :)

Og det kan jeg selvfølgeligt ikke, hvilket du jo også godt ved. Det var udelukkede ment som en kommentar til hvad vi har diskuteret tidligere i andre tråde. Tror du – helt seriøst og i ramme alvor – at det er noget jeg sidder og finder på?

Dolphinfriendly24-04-19 14:24

• ★★★★★0

One of the most ambitious, entertaining, emotional, and stunning blockbusters we’ve ever seen, and the best film in the Marvel Cinematic Universe canon thus far.

– Eric Eisenberg, Cinema Blend

Lars!24-04-19 14:30

• ★★★★★★0

Det selvfølgelig en pointe:D Jeg har så aldrig selv været enige i en del af disse ratings. Så kan vi jo lægge i det hvad vi vil, i forhold til hype og antihype (som jeg gerne erkender jeg ofte rammes af)

Jeg ville aldrig påstå du lyver nej. Måske at du tolkede forkert:D Ej, jeg aner jo ikke hvad de tænker, men at de så kort efter filmen, nærmest før de har anmeldt den, skulle erkende at de har følt sig “tvunget” til at rate højere end de føler for, det er altså bare dumt. Jeg kan godt følge den som Riqon nævner, at man bare så gerne vil at en film er GOD. Sådan havde jeg det med Indy 4. Men jeg var dog kommet ud af biografen før jeg erkendte at det var den nok ikke alligevel.

T. Nielsen24-04-19 14:33

• ★★★0

Vi har alle været der med Indy 4. Måske skulle vi have en sorggruppe, gruppekrammere eller AA. :D

Hun sagde det direkte, så der var ikke så meget at misforstå. :) 'Presset' var måske også et forkert ord – hun følte i hvert fald, at hun gav den lidt mere, end hvad den egentlig for hende for berettiget til, da hun ikke er så meget inde i MCU. Så konteksten var både, at hun følte at der måtte være noget om snakken pga hypet, og at hun skulle have set alle de andre film først.

Jeg oplevede det selv i sin tid med "Avatar". Da anmelderne kom ud, var der en underligt hypet stemning – og jeg selv blev påvirket af indledningsvis. Tror jeg lå på 5/6 lige efter. Pludseligt gik det op for mig, da jeg sad og skrev anmeldelsen og reflekterede over filmen (endte på 3/6), at jeg var blevet påvirket helt ekstremt af hypet. Det er nogle påfaldende mekanismer indimellem, når noget fyres op som bigger than life. Det er én af grundene til at jeg ikke ser trailers længere og undgår en bestemt type nyheder/artikler om film og serier.

Dolphinfriendly24-04-19 14:46

• ★★★★★★0

Jamen så tror jeg dig, også uden spin og tolkninger:D

Måske vi får brug for sorggruppen hvis Indy 5 vitterligt bliver til noget:-/

T. Nielsen24-04-19 14:48

• ★★★★★★0

Mht Avatar gik jeg skuffet ud af bio på premieredagen, for så ved gensyn (i bio) at føle den langt bedre, hvor jeg måske også var hoppet på hypen blandt venner og i øvrigt så den med min far, der elsker den slags. Film bliver ofte bedre i godt selskab, når man føler de hygger sig max. Eller sådan har jeg det. Har en god filmbuddy, mere intellektuelt funderede end jeg, elsker at se blockbusters med mig, fordi min glæde, hvis den er der, smitter positivt af på hans oplevelse siger han.

Nå ja og Avatar faldt igen i anseelse. Finder den ikke dårlig, men i rating er den max en 4/6 film. Max!

T. Nielsen24-04-19 14:54

• ★★★0