Anmeldelse: Barndom

Det er i vores livs første år og opvækst, at vi dannes som mennesker, udvikles motorisk og psykisk samt lærer om livet. Måden, dette gøres på, kan være forskellig, og der findes mange måder at opdrage børn på. En af dem er med leg. Men hvordan viser man dét på film, og kan dette emne overhovedet fungere som en dokumentar? Svaret er ja – i hvert fald har instruktøren Margreth Olin formået at fange netop dét.

I den norske dokumentar "Barndom" følger vi en gruppe seksårige børn i deres sjette og sidste år i Aurora – en anderledes naturbørnehave i udkanten af Oslo. Børnene opdrages og udvikles her ved en særlig metode, hvor leg benyttes som et pædagogisk værktøj, og børnene hjælpes blot let i gang med legene af de nærværende pædagogerne.

Skal "Barndom" ikke blive kedelig, skal dets publikum nok enten være pædagoger, forældre eller på anden måde interessere sig for børns opdragelse og udvikling. Dermed ikke sagt, at andre ikke også ville kunne få noget ud af at komme ned i 90-minutters børnehøjde og opleve de seksårige udvikle sig på deres helt egen naturlige måde i en ukonventionel dokumentar, som også indbyder til debat.

Børn og film kan som bekendt være en svær kombination. I "Barndom" er der tydeligvis gjort et godt stykke forarbejde, for at børnene ikke skal lade sig distrahere af de mange kameraer. Som en flue på væggen betragter vi – næsten helt ubemærket – de legende fantasifulde børn og deres egenhændige læring: Når de på egen hånd og barnlig vis uhindret udforsker naturen omkring dem og bogstaveligt talt smager på den – og livet. "De voksne" pædagoger introducerer i Aurora deres publikum for en anderledes og alternativ tilgang til pædagogik og børneopdragelse. En opdragelse og udvikling, der går igennem ren og skær leg, som også består af tumlen, kreativitet og møder med naturen. Børnene leger med hinanden, naturen, sig selv og deres selvopfundne hjemmelavede legetøj.

Vi har alle været børn engang. Derfor er "Barndom" også et fornøjeligt og hyggeligt besøg i børnehaven Aurora, hvor vi netop mindes om dét: Hvor herligt det var som barn blot at kunne give slip og ubekymret kunne lege løs i den fri natur. Der bliver ikke sagt meget undervejs, blot stille betragtet på nært hold. Hvilket er effektivt i sådan en grad, at der er tid til at gøre sig en tanke eller to om, hvilken effekt den pædagogiske metode har på børn og vores samfund generelt.

"Barndom" giver et forfriskende indsigtsfuldt og nærværende indblik i en anderledes børnehave. Lidt uden for Oslo, midt i den skønne norske natur. Hvor børn behandles som børn – og får frihed og plads til at være det – når de udforsker deres egen frie fantasi, digter historier og arbejder med naturen. Vi mindes om, at livet i sidste ende jo blot er en (lang) leg.

Barndom