Anmeldelse: Between Two Ferns: The Movie (Netflix)

På trods af filmens blot 82 minutter føles størstedelen af spilletiden søvndyssende usjov.

Zach Galifianakis' Emmy-vindende talkshow "Between Two Ferns" havde premiere tilbage i januar 2008. Talkshowet skilte sig ud fra andre talkshows ved blot at vare omkring fem minutter pr. afsnit – fem minutter, hvor Galifianakis kom med upassende bemærkninger og dumme spørgsmål til nogle af Hollywoods allerstørste stjerner, heriblandt Brad Pitt, Natalie Portman, Charlize Theron og Bruce Willis. Umiddelbart lyder det ikke som et koncept, der har nok tyngde og indhold til at avle en hel spillefilm – hvilket Netflix' "Between Two Ferns: The Movie" desværre også beviser er tilfældet.

Igennem filmen følger vi Zach Galifianakis og hans crew, der sammen tager på roadtrip rundt i USA for at finde kendte mennesker, som vil stille op til interviews. På rejsen møder holdet forskellige celebre Hollywood-folk, hvor de mange stop bl.a. byder på visit hos "Game of Thrones"-stjernen Peter Dinklage, flødesangeren John Legend, komiske Paul Rudd og talkshow-legenden David Letterman.

"Between Two Ferns: The Movie" forsøger at skabe dybde i det ellers totalt overfladiske koncept. Temaer som Hollywood-sell-outs, venskaber og troen på sig selv og sine drømme udforskes. Men al substans udebliver fra iscenesættelsen af disse temaer, og filmen ender med at blive overfladisk, ligegyldig og aldeles umorsom.

De fleste gode road movies er båret af spændende karakterer, der udvikler sig i løbet af filmen. Også her fejler "Between Two Ferns: The Movie" totalt. Forholdet mellem de fire personer, der udgør Zach Galifianakis' hold, er hamrende uinteressant og danner ingen større rød tråd. Filmen prøver flere gange desperat at komme med rørende øjeblikke, som gang på gang kommer helt ud af det blå, uden at der nogensinde skabes følelsesmæssig effekt.

Zach Galifianakis' ofte underspillede komiske talent har vi tidligere stiftet bekendtskab med i "Hangover"-filmene og "Due Date", hvor skuespilleren har nydt succes med sin sorte humor. Det kommer desværre kun delvist til udtryk i denne film, der ikke består af andet end korte interviews, hvor Galifianakis gentagende gange hverken kan eller vil udtale navnet på vedkommende, han interviewer. For seere, der ikke har set den originale serie, er denne gag sjov første gang. Derefter er det dræbende kedeligt. På trods af filmens blot 82 minutter føles størstedelen af spilletiden søvndyssende usjov.

"Between Two Ferns: The Movie" er den type film, der snildt kunne blive slukket halvvejs, fordi oplevelsen ikke er tiden værd. Der er dog rent faktisk værdi i at se filmen til ende. Udelukkende fordi der til slut dukker seværdige bloopers op. Først her bliver der for alvor givet anledning til at trække på smilebåndet – så meget, at du måske endda får tårer i øjnene af grin! Netflix har meget andet godt at byde på, så spring bare Zach Galifianakis' usjove fejlskud over.

Between Two Ferns: The Movie (Netflix)