Anmeldelse: Blaze

Strukturen er ukonventionel for en biopic, men den er overraskende effektiv.

Efter januars "First Reformed" er Ethan Hawke endnu en gang at finde i de danske biografer. I denne omgang holder amerikaneren sig dog bag kameraet som instruktør og medforfatter. I den type rolle har Hawkes udbytte ofte været af ringe kvalitet med film som "Chelsea Walls" og "The Hottest State". Seneste skud på stammen er "Blaze", der ikke blot er hans bedste film hidtil, men også et tidligt bud på én af 2019's bedste film.

Vi følger country-musikeren Blaze Foleys (Ben Dickey) karriere som bar-sanger fortalt gennem tre forskellige handlingsforløb: hans sidste koncert, et radiointerview, hvor vennerne Townes van Zandt (Charlie Sexton) og Zee (Josh Hamilton) bliver spurgt om deres bekendtskab med Blaze, og Foleys tid med sin kone og muse Sybil Rosen (Alia Shawkat). Her ser vi, hvordan musikerkarrieren startes, hvordan det begynder at gå galt, og hvordan alt slutter for den alkoholiske sanger.

Strukturen er ukonventionel for en biopic, men den er overraskende effektiv. Publikum får hurtigt fortalt, hvordan historien ender, imens der skiftes mellem de tre narrativer. Aldrig forvirrende, da Hawke klogt bruger samspillet til at berige den samlede fortælling. Sange fra koncerten uddyber kærlighedsscenerne, og interviewet lader os anskue, hvem Foley var som person. "Blaze" er ikke fokuseret på at fortælle en historie med drejninger eller skabe spænding, men på at studere sine karakterer.

For filmen er slow burn-drama, der tager sig tid til at lære os personerne, deres indbyrdes forhold og problemer at kende. Hawke har skrevet filmen sammen med netop Sybil Rosen baseret på hendes bog "Living in the Woods in a Tree: Remembering Blaze". Hvilket kan mærkes, da filmen er både jordnær og poetisk fortalt. Dette er ikke Hollywood, der overdramatiserer de små øjeblikke eller opfinder fakta i stil med "Bohemian Rhapsody". Dette er en nuanceret historie fortalt af en kvinde, der mindes sin afdøde mand og hædrer hans eftermæle.

"Blaze" griber hurtigt ens opmærksomhed med en god spand humor, dejlige karakterer og skarp dialog. For slet ikke at tale om skuespillet. Dickeys præstation er fantastisk, hvor han hurtigt får én til at holde af Foley. Sammen med et veloplagt cast og ikke mindst gæsteroller fra blandt andre Sam Rockwell og Kris Kristofferson tager Ethan Hawke publikum ud på et humoristisk og melankolsk roadtrip tilsat fremragende musik fra country-musikerens bagkatalog. Hvis man ikke var fan af hans musik i forvejen, bliver man undervejs i filmen.

"Blaze" skal ses. Det er ærgerligt, at den ikke har fået mere opmærksomhed, da niveauet er højt sat. En gribende fortælling om en musiker, der aldrig opnåede den store anerkendelse, mens han levede, men hvis musik har været til stor inspiration siden da. Jordnært, poetisk og generelt en fremragende filmisk oplevelse. Skynd jer ind og se den i Cinemateket, så snart I kan!

Blaze