Anmeldelse: Coffee & Kareem (Netflix)

"Coffee & Kareem" er ikke blot årets hidtil værste film, men også en af de værste buddy cop-film nogensinde.

Buddy cop-subgenren har tidligere velsignet os med fremragende underholdning, når to personer, der ikke kunne være mere anderledes fra hinanden, skal opklare et mysterium sammen. Med klassikeren "Dødbringende våben" som pragteksemplar og moderne kulthits såsom "Kiss Kiss Bang Bang" og "The Nice Guys", hvor umage makkerpar går op i en højere enhed. Seneste tilføjelse til genren, "Coffee & Kareem", må dog tilskrives som værende ikke blot en af dette års hidtil værste film, men også en af de værste buddy cop-film nogensinde.

James Coffee (Ed Helms) er Detroits mest uduelige betjent og dater singlemoren Vanessa (Taraji P. Henson). Et forhold, som hendes søn Kareem (Terrence Little Gardenhigh) bestemt ikke bryder sig om. Den 12-årige knægt henvender sig til den kriminelle underverden for at skræmme betjenten væk fra sin mor. Men da han ufrivilligt ender med at komme på sporet af en konspiration, er alle tre pludselig i fare. Sammen må den kiksede betjent og aggressive knægt samarbejde for at redde dagen.

På papiret er der potentiale i "Coffee & Kareem" med styring af normalvis sjove Ed Helms, der også agerer producer. Men i praksis formår filmen intet med sin præmis – hvad end det er det umage samarbejde mellem Coffee og Kareem, eller hvordan et barn bearbejder situationen, når moderen får en ny kæreste. Det virker som om, at manusforfatter Shane Mack har taget den på gefühl. Absolut intet er gennemtænkt, hvilket også skader filmens ærinde om at sætte gang i lattermusklen.

I starten forsøger "Coffee & Kareem" at tackle racisme via portrætteringen af det amerikanske politi og race-stigmatiseringen, når en hvid mand dater en sort kvinde. Filmen ender dog med at tale ned til publikum, som om at skaberne ved bedre. Behandling af racisme er vigtigt, men når det sker gennem smagløse jokes, der ender med en fortælling, som giver efter for, hvad den netop vil være kritisk overfor, så har vi et stort problem. "Coffee & Kareem" gør alt, hvad den kan, for at være chokerende. Fra den førnævnte racisme til at Kareem truer Coffee med at lyve overfor diverse medier om, at Coffee er pædofil. Og den tilsvarende sexchikane, der bliver afskrevet som jokes. Alt dette i løbet af de første ti minutter. I teorien er der intet galt i at være offensiv og politisk ukorrekt, som "Jojo Rabbit" beviste for blot et par måneder siden, men denne Netflix Original er hensynsløs, fornærmende og værst af alt aldrig sjov.

Det er som at følge en strømers ufiltrerede tankestrøm uden refleksion. Filmen har kun et oprigtigt sjovt øjeblik, som først optræder efter en time. Her sætter Vanessa to håndlangere verbalt på plads ved at true dem med sin flabede attitude. En sjov sekvens, der desværre er undtagelsen fremfor reglen. Udover den forfejlede politiske vinkel bærer filmen præg af inkompetence. Oftest er der ingen logik mellem de forskellige klip, hvor karakterernes positioner drastisk ændres uden forklaring. Generelt virker det som om, at filmen er skabt uden plan og omtanke.

Det vil kræve en længere afhandling at påpege alle de fejl, som "Coffee & Kareem" indeholder, hvilket der ikke er plads til her. Men tag ikke fejl: Dette er en af de værste komedier, der længe er lavet, og en skamplet på Netflix' i forvejen ikke altid imponerende ouvre af originale produktioner. Absolut intet fungerer. Det politiske aspekt modsiger sig selv, humoren er grum uden formål, og billederne hænger ikke engang sammen. Se hellere "The Office" eller "Tømmermænd i Vegas", hvis du trænger til at se Ed Helms spille idiot. Denne film er spild af bredbånd.

Coffee & Kareem (Netflix)