Anmeldelse: Copshop

Desværre falder kuglerne falder til jorden, før de rammer målet.

En patron, der vejer 7 gram, flyver i gennemsnit 300 meter i sekundet. Et maskingevær kan affyre mellem 400 og 600 patroner per magasin. Mange patroner er blevet affyret i filmhistorien og "Copshop" sparer ikke på dem. De mange skud underbygges ikke af en medrivende historie, selvom der er gemt en underholdende b-film et sted midt i skydlinjen.

Svindleren Teddy (Frank Grillo) jagtes af lejemorderen Bob (Gerard Butler). Teddy får, efter hans egen mening, den geniale idé at lade sig anholde. Sikkerheden burde være i top der. Men da Bob selv ender i samme fængsel er en konfrontation mellem de to mænd uundgåelig. Det viser sig, at en anden lejemorder også er på jagt efter Teddy og da han dukker op på stationen, må Teddy og Bob pludselig arbejde sammen. For hvem er egentlig den gode og hvem er den onde i det dødsensfarlige spil?

Joe Carnahan slog igennem med det dystre politidrama "Narc" tilbage i 2002. Siden da har instruktøren udforsket actiongenren, blandt andet med filmversionen af 80’er-serien "The A-Team". Carnahan har et par esser gemt i ærmet, når han gerne vil udfordre sig selv. "Copshop" er en one location film. Altså en film, der udspiller sig på ét sted. Han gjorde det samme tilbage i 2006 med hitman-thrilleren "Smokin’ Aces". En sjov gimmick, som virkelig kan fungere godt ved leg af vinkler og effekter. John Carpenters "Sidste nat på Station 13" lykkedes med brug af én lokation. Det gør "Copshop" desværre ikke.

Opbygningen er sådan set udmærket og spændende. Desværre er der ikke bare én karakter, der er velskrevet eller interessant at følge. Frank Grillo har efter "The Purge"-serien og "Captain America"-filmene udviklet sig til at blive en gedigen actionhelt. Men han har ingenting at arbejde med her. Teddy forbliver uinteressant i løbet af filmens spilletid og det er virkelig ærgeligt, da han som udgangspunkt skal være vores helt. Gerard Butler har vist før, at han kan spille psykopat. Ligesom med Grillo, er Butlers rolle heller ikke særlig interessant. Samtalerne mellem de to i fængslet er tomme og intetsigende. Indlevelse, saft og kraft i replikkerne mangler, til at de er værd at overvære.

Toby Huss spiller den anden lejemorder Anthony. Huss er den eneste, der bringer lidt liv – til trods for at han overspiller, så det gør helt ondt. Scener med ham ender dog som morsomme øjeblikke. Anthonys kamp for at bryde ind i cellerne, med alt hvad remmer og tøj kan holde til, er velskrevne højdepunkter i en ellers kedelig film.

Kuglerne flyver til højre og venstre i "Copshop". Desværre kan instruktør Joe Carnahan ikke holde dampen oppe. Samtidig omsættes one location-idéen ikke videre godt, til trods for at den kunne være endt som en underholdende b-film. Desværre falder kuglerne falder til jorden, før de rammer målet.

Copshop