Anmeldelse: Da 5 Bloods (Netflix)

Spike Lees nyeste film har hjertet på det rette sted, når det gælder Vietnamkrigens rædsler, men budskabet tabes i en rodet og endeløs junglevandring.

2020 var året, hvor 63-årige Spike Lee for alvor skulle skrive filmhistorie. Ikke alene var "Do the Right Thing"-instruktøren udtaget til at være den første sorte præsident nogensinde til at lede juryen på årets nu aflyste filmfestival i Cannes. Instruktørens nye værk, "Da 5 Bloods", skulle også have været den første Netflix-film til at blive lukket ind i filmfestivalens notorisk biografglade hjerte, som ellers har udelukket streamingfilm indtil nu. Sådan ville skæbnen det ikke i lyset af coronavirussen, så nu må Spike Lee nøjes med verdenspremiere på streaminggiganten fremfor på verdens førende filmfestival – og det er nok meget godt.

"Da 5 Bloods" omhandler fire afroamerikanske krigsveteraner, der var i samme kompagni, da de var udsendt under Vietnamkrigen. I deres sene år genforenes de fire soldaterkammerater i det varme land. Her søger de efter en værdifuld skat, som de anført af deres forsvundne patruljeleder, hvis minde stadigvæk spøger, gemte under krigen. Gennem flashbacks og nutid følger vi soldaternes rejse ind i junglens dyb, hvor spørgsmål om skyld, traumer og morale om krigens væsen tynger de rejsende mænd, der alle kæmper med indre dæmoner.

Hvor Spike Lees stil og film var mere genkendelige i starten med klassikere som "Do the Right Thing" og "Clockers", har den newyorker-glade filmmager udviklet sig til lidt af en kamæleon det sidste årti. Her er det blevet til alt fra arthouse og dokumentarer til genindspilningen af det sydkoreanske mesterværk "Oldboy", mens den flittige instruktørs seneste film, "BlacKkKlansman", bragte ham tilbage i topform. "Da 5 Bloods" lægger sig i forlængelse af formen fra Ku Klux Klan-dramakomedien, men rammer ikke nær så godt med sin blanding af race-komik og dybt vedkommende pointer om et splittet Amerika.

"Da 5 Bloods" har ellers samlet sig et solidt hold, der skal udgøre jungleturen. "The Wire"-kendte Isiah "Sheeeit" Whitlock Jr. og Clarke Peters udgør holdets rationelle hoveder. Imens agerer Norm Lewis funny man, og Spike Lee-vante Delroy Lindo bærer dramaet på sine skuldre som PTSD-ramt veteran plaget af sin skyldige samvittighed. "Black Panther"-stjernen Chadwick Boseman tilføjer også lidt star power som den karismatiske patruljeleder uden megen personlighed, der dukker op i 16mm-flashbacks. Fede skuespillere er der nok af. Beklageligt er det kun Lindo, som for alvor får lov til at udfolde talentet.

Generelt er Spike Lees nyeste (anti)krigsfilm en mudret affære, der skejer ud med mærkværdige stilistiske valg og en mystisk tone. Konstant sovses dramaet ind i melankolsk strygermusik, uden at det hører hjemme, og det er svært at tyde, om filmen vil være cool krigsfilm eller tragisk tåreperser. Det er i hvert fald et problem, når voldelige dødsscener med tvivlsomme computereffekter nærmere leder tankerne hen på en storsavlende Ben Stiller i "Tropic Thunder" fremfor episk faldende Willem Dafoe i Oliver Stones "Platoon".

Det hjælper heller ikke, når Spike Lee pludselig bryder den fjerde væg og påpeger krigens grimme natur, eller når virkelighedens optagelser af krig, optøjer og samfundsmæssige problemer inde og ude af kontekst flettes ind i fortællingen – et trick, instruktøren brugte med større effekt i "BlacKkKlansman". Her synes midlet mere trægt, når Spike Lee gør alt for at hamre sine pointer igennem på en alt for lang tur igennem Vietnams jungle.

"Da 5 Bloods" kan ses på Netflix fra 12. juni.

Da 5 Bloods (Netflix)